1) Sommaren 2005. Håret nere vid mitten av skulderbladen, i stort sett hellångt.
2) Hösten 2005. Klippte håret var 5-6:e vecka, klippte upp det mer och mer varje gång.
3) December 2005. Den mest extrema uppklippningen, där håret var strax nedanför axlarna men överhåret bara ca 6 cm. Absolut fruktansvärt om det inte var minutiöst plattångat.
4) Vintern-våren 2006. Lät överhåret växa, höll längden vid axlarna i en strävan att få det att gå ihop, tills..
5).. jag klippte av längden i juni 2006 och fick en käklång page.
6) Fortsatte låta överhåret växa, med regelbundna toppningar för att ta bort det slitna. Klippte upp det lite mer i nacken för att få en bättre frisyr. Kort lugg.
7) April 2007. Rakpermanentade luggen och håret närmast hårfästet, vilket resulterade i vansinnigt sönderpreparerat hår.
Tack och lov kunde detta hår klippas av undan för undan utan att det såg alltför tokigt ut. 8) Maj-juni 2007. Slutade platta håret, slutade schamponera håret, började ta hand om det istället. Håret var då kort runt ansiktet (i vissa fall bara några centimeter) och lite längre i bak, kanske ner till mitt på halsen i bak men som sagt kort i fram i någon underlig pagevariant.
Idag går mitt hår från en lugg som når ungefär till kindbenen till en längd ca en decimeter nedanför axlarna mitt i bak, det är uppklippt runtom och de kortaste etapperna slutar strax nedanför öronen.
Det vackraste jag vet är ett friskt, välskött, tjockt och blankt långt hår, och därför vill jag nu låta mitt hår bli så långt som möjligt - hur långt det är, har jag ingen aning om.
Nåja. På NC har de ibland en "Grow Out Challenge", och för att vara med ska man följa dessa regler:
1. No Flat iron, blow dryer, or direct heat ( Rollersets are allowed).
2. No sweets or junk food. Eat healthy, that includes lean protein and vegetables/ fruits.
3. Deep condition hair for an hour at least every two weeks/ do a protein treatment as needed to maintain a moisture/ protein balance.
4. Cowash at least once a week.
5.Stimulate scalp with an mixture of rosemary ( or any other essential oil) and grapeseed oil( or any other carrier oil) everyday or every other day.
6. Take vitamins and fish oil pills (pharmacuetical grade and Molecularly distilled).
7. Take MSM ( this is not a requirement).
8. No wearing hair down; wear protective/ low manipulation hair styles.
9. No checking length (or try not to be obssesive).
10. No trimming, dusting is allowed.
11. Combing hair once a week, limited only to finger combing( not a requirement).
12. Drinking loads of water so that the new growth can be moisturized. (Also if you plan on taking MSM, it is a must!)
13. Moisturize hair everyday/ every other day.
Det är ju bra och allt sånt, meeeen....... inte få ha håret utsläppt? Ingen värme, såhär i sommarsolen? Inga sötsaker?
Nja, jag vet inte. Jag tycker det känns lite extremt!
Mina regler lyder såhär:
1. Inga uttorkande produkter, massor med fukt och närande oljor i form av balsam och inpackningar.
2. Dricka mycket vatten, äta frukt och grönsaker och ta vitamintillskott.
3. Bara klippa det yttersta på topparna, och bara när det behövs. I dagsläget har jag inte klippt mig sen i februari och jag klarar mig bra några månader till, siktar på en toppning efter sommaren.
4. Försiktig med färg, framför allt blekning - bara fixa rötterna när det behövs.
5. Massera hårbotten med olja och/eller aloe vera lite då och då.
6. Låta håret självtorka i så stor utsträckning det är möjligt, något som är mycket enklare den här årstiden än på vintern.
7. Ingen plattång, locktång eller liknande värmestyling.
I morgon ska jag ta ett kort på mitt hår när det är blött (dvs rakt) för att ha något att gå efter - det är lättare att se längdskillnader på ett rakt hår än ett lockigt. Sedan tar jag ett sådant kort var tredje månad för att se vad som händer.
Så... vilka mer är med?