Vilka håroljor kan man använda utan å skada håret

Diskutera stylingprodukter som fungerar med balsammetoden här.

Vilka håroljor kan man använda utan å skada håret

Inläggav Novi » tor 23 aug 2012, 10:00

Hej!

Jag undrar vad för håroljor man kan använda som inte skadar håret. Jag har 4 stycken som jag har provat lite av håret blir jätte fint av dom å luktar gott med. Men undrar om det är godkända å använda utan att dom skadar håret för gör dom det så vill jag inte använda dom längre. Oljorna heter Macadamia Natural Oil Healing Oil Treatment Ingredienser
Dimethicone, Cyclomethicone, TocopheryllAcetate, Macadamia TernifoliaiSeed Oil, ArganiaiSpinosa Kernel Oil,lParfum (Fragrance), BenzyllSalicylate, Hexyl Cinnamal,iButylphenyl Methylpropional, Coumarin,lLinalool, Limonene.

Amika Oil Treatment Innehåll: Dimethicone, Cyclopentasiloxane, Hippophae rhamnoides (Obliphica) oil, Argania spinosa kernel oil (Argan Oil), Parfum /Fragrance (Lilial, D-Limonone, Hydroxycitronellal, Lyral, Geraniol, Citronellol, Coumarin), Triticum vulgare (Wheat) germ oil, Simmondsia chinensis (Jojoba) seed oil, Panthenol.

OroFluido Hair Oil Innehållsförteckning
Cyclopentasiloxane, Cyclotetrasiloxane, Dimethiconol,lArgania Spinosa KerneliOil, Cyperus EsculentusiRoot Oil, Parfumi(Fragrance), Isopropyl Palmitate,iLinum Usitatissimum (Linseed)iSeed Oil, Hydroxyisohexyll3-Cyclohexene Carboxaldehyde, CIl47000 (Yellow 11),lCI 26100 (Redi17).

Davines Oi Oil. Innehållersförteckning Cyclopentasiloxan,Disiloxan,Dimethiconol,Cyclohexasiloxane,Ethylheyl,Methoxycinnamate,Octinoxate,Parfum , Bixaorellana oil,Citronello,Geraniol,Linalool,Alpha-Ismethyl Ionone,Limonene,Tocopherol.
Novi

Re: Vilka håroljor kan man använda utan å skada håret

Inläggav Words » tor 23 aug 2012, 12:00

Det ser ut som om alla innehåller silikoner.
Words

Inläggav iamu » tor 23 aug 2012, 16:47

Ja, alla innehåller stor del silikon!

Det är inte dessa produkter med silikon som skadar håret, så det behöver du ju inte vara rädd för. Grejjen är bara att du behöver ett schampo med starka tensider för att tvätta bort silikonerna (så att du inte får build-up) och schampot torkar ut håret. Ska du köra balsammetoden så kan du inte använda dessa produkter. Andra produkter finns :) Du kan använda en ren olja i håret, tex kokosolja, olivolja, mandelolja, arganolja... Finns massor som funkar med BM :)
2a/f/ii
Tvätt: Fabulous Fruit.
Vårdande: Tresemmé Naturals.
Styling: Aloe Vera Gel.
Användarvisningsbild
iamu

Inläggav Novi » tor 23 aug 2012, 19:35

Då ska jag inte använda dom längre är rädd om mitt hår å jag vill inte använda schampo som är starka. Men ska ta å kolla upp dom andra oljorna :)
Novi

Inläggav MonaP » tor 30 aug 2012, 20:45

Jag tror jag tar och kapar denna tråden ;)

Kan ni se något "olagligt" i denna håroljan;

Lee Stafford Arganoil

Cyclopentasiloxane, Dimethicone, Argania Spinosa (Argan) Oil, Parfum (fragrance), Linalool, Coumarin, Limonene, Butylphenyl Methylpropional, Citronellol, Geraniol.
Styling: Wella Styling Gel Strong Hold, Maria Nila Moulding Spray
MonaP

Inläggav smile » tor 30 aug 2012, 22:13

MonaP skrev: Kan ni se något "olagligt" i denna håroljan;

Lee Stafford Arganoil

Cyclopentasiloxane, Dimethicone, Argania Spinosa (Argan) Oil, Parfum (fragrance), Linalool, Coumarin, Limonene, Butylphenyl Methylpropional, Citronellol, Geraniol.

dessa är dessvärre silikoner. alltsomoftast är det fancy oljorna och serumen innehåller silikoner, för det ger ett snyggt och glansigt resultat. som iamu sa är det inget direkt fel på silikoner, det används som värmeskydd också i produkter, men det är build-upsen man får problem med att tvätta ur med enbart balsam.

rena oljor är billiga och dessutom vårdande för den som vill! här finns mer att läsahttp://lockig.se/viewtopic.php?f=6&t=12955
fortsätter prova proteiner!

tvätt: Tresemme Naturals Conditioner
vårdande: PHC Volume Sensation Conditioner
styling: CHS Curl Keeper
inpackning: avocadoolja / glidslem + Jessicurl Deep Conditioning Treatment
smile

Inläggav hansloux » sön 02 sep 2012, 09:47

Tänkte bara tipsa lite snabbt om en olja som funkar med balsammetoden. Jag har inte testat den än men jag ska åka iväg idag och köpa den. Den heter "Nuxe Huile Prodigieuse multi-usage dry oil", den är dock ganska dyr (400 kr för 100ml).
Det ska finnas på apoteket, eller ja, den finns på deras hemsida så jag antar att den finns där. :)
Sista schampo: Franck Provost Expert Repair
Tvätt: Estelle & Thild Ecorganic Schampo eller Neutral Balsam
Inpackning: Oliv Naturell hårinpackning
Vård: Estelle & Thild Ecorganic Balsam
hansloux

Inläggav hansloux » sön 02 sep 2012, 15:46

Liten update, jag var och köpte oljan idag och den står inte bland alla andra produkter på hyllorna utan man måste be någon personal att ta fram den.
Testade den lite snabbt nyss på mitt hår och håret blir super lent utan att det ser fettigt ut :handgestures-thumbupleft:
Sista schampo: Franck Provost Expert Repair
Tvätt: Estelle & Thild Ecorganic Schampo eller Neutral Balsam
Inpackning: Oliv Naturell hårinpackning
Vård: Estelle & Thild Ecorganic Balsam
hansloux

Inläggav Maru » lör 08 sep 2012, 00:16

Nu känner jag mig lite stygg eftersom du just handlat in oljan. :oops: Men, du kan köpa den mycket billigare från webbshoppen Feelunique. http://www.feelunique.com/p/NUXE-Huile-Prodigieuse-Multi-Usage-Dry-Oil-100ml

Dom har dessutom sommarrea till och med söndag! Jag har handlat en massa olika saker därifrån i flera år och är supernöjd. Det är mycket billigare än andra nätbutiker, alltid fri frakt, du har sakerna på en vecka direkt i brevlådan och det går nästan alltid att hitta rabattkoder på nätet. Du kan välja att betala i svensk valuta, men betalar du i pund blir det ännu billigare.

Mina egna favoriter är oljorna från Fushi, t ex arganolja 100 ml för £13/173 kr
BM sedan 20/4 2011, hårtyp: 2a/f/i
Tvätt: L'Oreal Volume Non Stop, Garnier Respons Adocado & shea
Vårdande: Tresemme Naturals
Inpackning: Garnier Respons P&K med extra arganolja & glycerol
Övrigt: ACO Glidslem
Maru

Inläggav konst15 » tor 13 sep 2012, 13:19

"Det är inte dessa produkter med silikon som skadar håret, så det behöver du ju inte vara rädd för. Grejjen är bara att du behöver ett schampo med starka tensider för att tvätta bort silikonerna (så att du inte får build-up) och schampot torkar ut håret"

Hej
Jag orkade aldrig börja med BM men jag tvättar håret med MOP schampo och det är ju mildare. Det jag undrar är om mitt schampo tar bort siliconerna som kan ev. finnas i andra hårprodukter jag använder?
konst15

Inläggav meili » tor 13 sep 2012, 13:42

Det beror på vilket MOP schampoo du använder. Några har SLS (el liknande) andra är "snällare" och det beror på vilken typ av schampoo du har. Skriv gärna ut INCI här så kan vi se om det går att använda för att "lösa upp" silikonerna
meili

Inläggav iamu » tor 13 sep 2012, 13:45

konst15 skrev:"Det är inte dessa produkter med silikon som skadar håret, så det behöver du ju inte vara rädd för. Grejjen är bara att du behöver ett schampo med starka tensider för att tvätta bort silikonerna (så att du inte får build-up) och schampot torkar ut håret"

Hej
Jag orkade aldrig börja med BM men jag tvättar håret med MOP schampo och det är ju mildare. Det jag undrar är om mitt schampo tar bort siliconerna som kan ev. finnas i andra hårprodukter jag använder?

Hej. Se checklistan vilka tensider som löser vilken silikon! Vet inte vad som finns i MOP-schampot dock... Du märker ju annars om schampot är för milt, då känns håret flottigt och tungt (build-up).
2a/f/ii
Tvätt: Fabulous Fruit.
Vårdande: Tresemmé Naturals.
Styling: Aloe Vera Gel.
Användarvisningsbild
iamu

Återgå till Stylingprodukter