Undvika hydroxider i håret...

Oljor, örter, honung, vinäger.... men även tensider, fettalkoholer och konserveringsmedel. För dig som gillar att experimentera!

Undvika hydroxider i håret...

Inläggav Zophia » mån 04 apr 2011, 10:44

Hej på er....lite kemi funderingar...???

Är det någon som är noga med att undvika hydroxider natrium/sodium- calcium- hydroxider och isåfall vad har ni märkt att det bli för effekter av dem? Hur vanligt förekommande är dom i balsamen?

Läser Curly like me boken med Teri La Flesh och undrar över detta då hon skyr dem som elden och säger att man ska betrakta dem som hair-eating virus!!!

Det som jag själv vet är att det finns i relaxers (rakpermanenter) och hårborttagnings krämer är ett basiskt ämne och frätande i höga koncentrationer och känns halt och slipprigt om man får det på händerna. Det används i olika kosmetika för att mjuka/lösa upp huden tror jag, därför borde det ju då rimligtvis betyda att det även gör håret "mjukare"(på negativt sätt) eller bryter någon utav de bindningar som bygger upp håret. Dessutom e de ju så att relaxern fungerar som hårborttagning om den sitter i för länge..börjar med att göra håret rakt tills det löses upp och lossnar, alltså det e bara en fråga om hur länge den sitter i.....HUGA!

Undrar om det är någon som har teorier runt detta.....tror själv att jag ska försöka undvika det. Finns det i många godkända balsam som lagts ut på listorna????

Tänkte även höra om någon vet vilken aktiv substans som bleker håret i honung om det nu stämmer????
:doh:
Zophia

Re: Undvika hydroxider i håret...

Inläggav twinflower » mån 04 apr 2011, 12:52

Zophia skrev:
Tänkte även höra om någon vet vilken aktiv substans som bleker håret i honung om det nu stämmer????
:doh:

Det finns peroxid i honung som gör att man kan göra håret ljusare med hjälp av honung. Jag tror iaf att det heter peroxid på svenska. Genom att värma honungen tror jag att peroxiden förstörs och honungen har därmed ingen uppljusande effekt. På LHC finns en artikel om hur man bleker håret med honung.
twinflower

Inläggav många lockar » mån 04 apr 2011, 15:57

Hej Zophia
Jag har också läst Curly like me, eller i alla fall delar av den och jag försöker att undvika de så gått det går. En del av mina tvättbalsam innehåller sodium hydroxid. Tycker dock det är OK då de ändå sköljs ut. De balsam jag använder som vårdande har inte hydroxiderna i sig. Då jag lämnar kvar allt balsam i håret är det ännu viktigare.

Zophia skrev:Finns det i många godkända balsam som lagts ut på listorna????

Det finns nog i väldigt många. Det verkar vara en väldigt vanlig ingrediens. De jag minns på rak arm som inte har det är:
Green People Vitamin Cond
Fabulous Fruit
TIGI Moisture Maniac
Frank Provost
3B/F/ii
Tvätt: Naturelle, Garant Såklart, Fabolous Fruit
Vårdande/Leave in: Green People Vitamin Conditioner, TIGI Moisture Maniac, Giovanni
Inpackning: olivolja/kokosolja, aloe, honung
Styling: Aloe gel men oftast inget
Användarvisningsbild
många lockar

Inläggav Saffran » mån 04 apr 2011, 18:54

Det ingår natriumhydroxid i en del produkter men oftast bara som surhetsreglerande medel -- alltså för att balansera upp pH i en produkt som kanske annars blir för sur. Någon kemist får nog rätta mig om jag har fel nu, men så här tror jag att det är: natriumhydroxid, dvs lut (eller kaustiksoda), är basiskt och starka baser fräter precis som starka syror. Ren lut ska man givetvis aldrig ha i sitt hår, eller på huden heller för den delen. Men om koncentrationen är väldigt väldigt låg så blir effekten också väldigt väldigt liten. Och om syftet är att göra pH neutralt, dvs varken surt eller basiskt, så har jag lite svårt att se att det skulle kunna vara skadligt. Men jag är ju ingen kemist och hoppas därför att någon som kan detta bättre kan antingen vederlägga eller bekräfta. :)
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav spielzeug » tis 05 apr 2011, 07:03

Det finns dessutom miljontals människor som dagligen (eller i alla fall nån gång ibland) äter mat som är behandlad med kaustiksoda, och de verkar må utmärkt.

Bild \o/
Varför heter det kuttrasju, när det är sex man vill ha?
Användarvisningsbild
spielzeug

Inläggav Zophia » tis 05 apr 2011, 19:34

Jovisst vi stoppar i oss en hel del som inte är bra och det syns inte alltid utifrån som med håret..... hmmm....men det besvarar fortfarande inte frågan.....

Får bara för mig att det inte är bra eftersom det verkar som Teri La Flesh verkar rätt påläst/kunnig om hårets struktur och uppbyggnad och är noga med att undvika det.

Det som jag kan tänka mig är att det i vissa fall används som Saffran nämnde om surhets/pH reglerare, vilket betyder att det då är neutraliserat och inte har någon verkan.

Är ändå rädd för att det mjukar upp håret, dvs att det på något vis bryter S-S bryggorna som formar hårstrået till spiraler. Det som jag tänker mig är att det kanske gör stråna rakare och vekare med tiden om det används ofta, vilket i mitt fall skulle göra så att topparna delar sig ännu lättare.

Som om vi inte hade nog med ämnen att undvika...... :?
Zophia

Inläggav aidu » sön 09 okt 2011, 23:11

Hittade Sodium Hydroxide i innehållsförteckningen på min aloe vera gel från Life nu, blir nog att inte ha den i håret då.
aidu

Inläggav cmg » sön 16 okt 2011, 02:51

Saffran, jag tror du har helt rätt angående kemin. Det är något som tillsätts för att göra produkten lätttillgängligare i håret. Att påstå att det "löser upp håret och får det att lossna" är rent struntprat. Det är skillnad i styrka på en permanent och en hårgele eller balsam. Sen hänger det ju på det egna vattnet också, hur det inverkar.

Ofta hänger produkterna i en hårserie ihop: Är shampot basiskt så är ofta balsamet surt. Det ena öppnar upp litet, det andra stänger till, starkt förenklat uttryckt. Det bästa för håret är att göra varken det ena eller andra i form av yttre åverkan. Men måste man välja, så är nog det sura att föredra, där verkar experterna (vetenskaparna, inte bokförfattare) ganska eniga om att håret tår sur miljö bättre än basisk, som ju ruffar upp det yttre skiktet på håret. För en tunnhårig är det kanske litet känsligare än för en person med grova hårstrån.

Honung innehåller inte peroxid i sig, men det bildas om man späder det med lagom mängd vatten. Sen tror jag det behövdes minst 10 sekunders upphettning i mikrougn för att ta död på peroxiderna om man bara vill ha en honungsinpackning utan blekande inverkan. Jag brukar ha det som det är, det är inte så starkt. Det brukar synas blekande effekt först efter flera upprepade behandlingar på rad. Kardemumma innehåller också peroxider, och även kanel, men det är mera i kardemumman. Man kan kombinera dem med honung om man vill. Luktar himmelskt!
3C + kinky / F / i
BM sedan drygt två år
Inga kemifärger eller värmestyling sedan tre år
cmg

Inläggav hejhejann » ons 30 nov 2011, 23:46

Jag kan inte kemin, men märker stör skillnad på mitt hår sen jag slutade med sodiumhydroxid. Det blev mjukt på ett klent sätt, och rakare av det.
3c/m/ii
bm sedan november 2008
tvätt: Såklart (Garant) eller ägg
vårdande: Faith or Nature jojoba, Urtecrams Nordic Birch
inpackning: äggula, Aloe Vera, olivolja, honung, ÄCV
leave-in: Aloe Vera
ploppar
hejhejann

Inläggav regnskog » tor 01 dec 2011, 20:53

Saffran skrev:Det ingår natriumhydroxid i en del produkter men oftast bara som surhetsreglerande medel -- alltså för att balansera upp pH i en produkt som kanske annars blir för sur. Någon kemist får nog rätta mig om jag har fel nu, men så här tror jag att det är: natriumhydroxid, dvs lut (eller kaustiksoda), är basiskt och starka baser fräter precis som starka syror. Ren lut ska man givetvis aldrig ha i sitt hår, eller på huden heller för den delen. Men om koncentrationen är väldigt väldigt låg så blir effekten också väldigt väldigt liten. Och om syftet är att göra pH neutralt, dvs varken surt eller basiskt, så har jag lite svårt att se att det skulle kunna vara skadligt. Men jag är ju ingen kemist och hoppas därför att någon som kan detta bättre kan antingen vederlägga eller bekräfta. :)

Bekräftat! :D

Får gå in i nörd-mode här nu och reda ut lite begrepp.

Hydroxid, är basisk och frätande i höga koncentrationer men som sagt används det väl oftast som pH-reglerare (nånstans långt ner i ingredienslistan tillsammans med en syra...) I dessa låga koncentrationer har det varken inverkan på peptidbindningar (som proteiner består av) eller sulfidbryggor. Dessutom är det ju det TOTALA pH-et som gäller, inte bara att den råkar finnas i ett balsam eller schampo. Vid neutralt pH är den neutraliserad.

Såna där rakpermanentlösningar med väldigt högt pH eller "smink som mjukar upp huden" skulle jag nog oroa mig mer för, där kan faktiskt hydroxidjoner gå in och bryta lite bindningar, dvs skada håret.

Peroxider är en helt annan sak, de brukar oxidera saker och verkar därför på ett helt annat sätt, t ex som blekmedel vilket har nämnts.

Kan också tillägga att permanentvätskor oftast innehåller något reducerande medel som då bryter sulfidbryggorna i proteiner, sen när man format håret som man vill ha det oxiderar man dom igen och nya bryggor bildas. (Använde merkaptoetanol som reduceringsmedel på en labb en gång, den luktade permanent, undra varför. ;) )

*springer och gömmer sig i hörnet igen*
regnskog

Inläggav cmg » lör 10 dec 2011, 04:50

Stämmer bra det där. *Kom gärna fram ur hörnet* :P
3C + kinky / F / i
BM sedan drygt två år
Inga kemifärger eller värmestyling sedan tre år
cmg

Återgå till Kemihörnan