Från julgransris till glamourlockar på en månad

Visa din hårförvandling, få hjälp att klassificera lockarna osv.

Inläggav Linnéa H » mån 29 aug 2011, 22:10

Har alltid varit intresserad av hår och frisyrer! Är begåvad med ett tjockt, snabbväxande hår, som i mina ögon ändå alltid har varit hopplöst att forma till drömfrisyren. Jag älskar romantiska korkskruvslockar, men kanske ännu mer släta, blanka, grafiska frisyrer med tjocka, raka luggar. Har försökt ett antal gånger att tämja mitt hår till att ligga just så. Som ni kan utläsa av min signatur, fick jag ta till hårfön, ett gäng olika serum och plattång (varje dag) för att ens vara i närheten av ett lyckat resultat. Var det motvind och fuktig luft ute var katastrofen ett faktum redan innan porten hade gått igen bakom mig. Den blanka ytan hade på ett ögonblick försvunnit till förmån för ett oregerligt friss och var håret lite längre förvandlades det obönhörligen till en dålig variant av the Farrah... Hade dessutom konstaterat att ju mer "vårdande" produkter jag använde, desto risigare kändes topparna.
För en månad sedan kom jag plötsligt ihåg att jag hade läst om balsammetoden i Amelia Hår och Skönhet redan förra året. :techie-eureka: Letade fram tidningen (slänger nästan aldrig en hårtidning :D), läste artikeln igen och surfade in på lockig.se och se'n dess är jag beroende av den här webbsidan! Har lärt mig massor om mitt eget och andras hår och har fått fram en lockighet jag inte trodde var möjlig!
Är t o m snygg i håret på mornarna redan innan jag har kammat igenom det! :dance: Kök och badrum liknar mest laboratorier med linfrökok och henna. Alla silikon- och alkoholstinna produkter har åkt ut, till förmån för vegetabiliska oljor. Topparna känns friskare och glansigare än någonsin - trots att min hårresa bara har börjat...
LH lockig1.jpg

LH110228.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Linnéa H fre 09 sep 2011, 20:50, redigerad totalt 1 gång.
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav CatarinaS » tis 30 aug 2011, 19:41

Vad fint här du har!
Själv kämpar jag på men får sällan till det särskilt bra.
Lycka till i fortsättningen!
Tvätt: SLS-fritt, Neutral, Garant
Vårdande: Väldigt varierande
Styling: Jessicurl Gelebration spray
CatarinaS

Re: Från julgransris till glamourlockar på en månad

Inläggav Linnéa H » tis 30 aug 2011, 22:51

Tack snälla för komplimangen! :D
Hoppas du hittar produkterna/metoderna som funkar för ditt hår. Lycka till!
Linnéa H

Inläggav emma-vsm » tor 01 sep 2011, 11:32

Haha vad jag känner igen mig! Att upptäcka BM och lockig.se har nästan varit en religös upplevelse :lol:

Jättefint hår har du och snygg färg (såg i henna-tråden)!
emma-vsm

Inläggav Linnéa H » ons 07 sep 2011, 16:20

Tack! :D
Var bjuden på bröllop och dop i helgen och var bara tvungen att göra något åt 2-veckorsutväxten. (Ja, mitt hår växer snabbt!) Ville inte sätta i henna p g a lukten och risk för fläckar, så jag fuskade med en intensivröd moussetoning från Wella. Det gick alldeles utmärkt, även om håret naturligtvis mår bättre av henna i långa loppet.
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » fre 09 sep 2011, 19:14

Bild129.jpg
Hade tid att rakföna och platta håret idag. Det tar 40 - 45 min från start till mål, men jag får alltid mer uppmärksamhet för mitt hår när jag har det vågigt eller lockigt - dvs. inte har hunnit fixa så mycket med det. :D Tur det, eftersom håret är på utväxt och jag inte vill slita på det i onödan!
Såhär ser det iaf ut och jag tycker det är kul att kunna variera frisyren ibland.
(Måste tillägga att håret känns salongsbehandlat, dagens tuffa pärs till trots! Inga svintotoppar nå'nstans. BM gör skillnad!!!) :clap: :dance:
Bild194.jpg
Bild208.jpg
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » fre 30 sep 2011, 23:57

En liten uppdatering såhär 2 månader efter starten med BM. Linfrögelé och jojobaolja hjälper till att göra håret blankt och ger lockarna bounce så det visslar om det. :D
LH1109302.jpg

LH1109304.jpg
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » lör 01 okt 2011, 15:26

... och idag hade jag tid att göra en ny hennabehandling. Skönt att fräscha upp färgen och få bort utväxten som skiftar mer och mer i grått!
LH111001.jpg
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » tis 11 okt 2011, 22:50

Så har även mitt hår blivit mätt på proteiner, såhär drygt 2 månader in i processen.
Var tvungen att tvätta håret med mitt sista-schampo ett par dagar efter senaste hennabehandlingen, eftersom håret kändes både torrt och kladdigt samtidigt. Gjorde susen. Har varit lite försiktig med AV-balsamet sedan dess. Inhandlade Garant Såklart och tvättade med igår, använde Björn Axén Organic Conditioner Sensitive Scalp som vårdande. (Innehåller också lite proteiner (mandel) enl INCI, men håret verkar godta det.) Funkade kanon! Håret blev mjukt, glansigt och luftigt igen. Följde upp med psylliumfrögelé och ploppade håret. Oj, oj, vilka lockar! Men - psylliumgelé tenderar att flaga sig i håret, och det är ju inte så lajbans att se ut som man har varit lucia och har stearinrester i håret... Så idag kokade jag en variant med psylliumfrö, linfrö och lite kakao. (Skippade magnesiumsulfatet.) Vacker färg, god doft, inga synliga flagor och otrolig stadga för lockarna! Verkar inte färga av sig på textilier heller, men jag tänker borsta ur den ur håret innan jag går och lägger mig, för säkerhets skull...
LH1110111.jpg
Linnéa H

Inläggav Elinen » ons 12 okt 2011, 05:30

Det verkar ju gå jättebra för dig! Nu börjar det verkligen komma glamourlockar! Och vad trevlig den lät den där gelen, blev lite sugen på att testa.

Appropå proteiner så blir mitt hår också lite torrt/strävt efter henna, men det brukar ge med sig på 2-3 dar.
no poo sen september 2010 * 2a/2b - m - ii/iii

tvätt: balsamtvättar med garant såklart varvat med SLS-fria schampotvättar
vårdande: garant såklart efter schampotvättarna
annnat jag gör: sköljer kallt, sköljer surt, balsam i topparna efter tvätt
Användarvisningsbild
Elinen

Inläggav aliensex » ons 12 okt 2011, 18:18

Mycket tjusigt!
2C, M, ll/lll
BM sedan Aug 2010
Tvätt: Urtekram, Aloe Vera
Vård: Jessicurl, Deep Conditioning Treatment
Styling: Jessicurl, Rockin Ringlets & Awe Inspiraling Spray
Endast veganska, ej djurtestade produkter.
Användarvisningsbild
aliensex

Inläggav Linnéa H » ons 12 okt 2011, 21:34

Tack, vad gulliga ni är! :D
Upplevde att proteinproblemet kom smygande, med halmvarning och torra toppar, trots olja. Det rörde sig alltså inte om den vanliga "hennatorrheten". (Uttryckte mig lite oklart igår, sorry. :) ) Hennan vägrade att låta sig tvättas ur ordentligt, trots idogt masserande med massor av balsam. När inte SLS-fritt schampo heller hjälpte, återstod sista-schampot. Känns helt ok för mig och håret verkar inte må dåligt. Ska testa ett annat märke på henna nästa gång det är dax att införskaffa ny, så kanske jag slipper eftertvätta med schampo. (Använder Herbique idag och det får ju inga översvallande recensioner här på forumet...)
Värt att notera är att det har gått drygt 9 veckor sen jag var hos frissan senast. Före BM skulle mina toppar formligen ha skrikigt efter en sax vid det här laget, men nu kommer jag utan problem att kunna vänta ett par, tre veckor till - minst! :dance:

Idag reaktiverade jag gelén som redan fanns i håret med lite vatten. Funkade jättebra! (Igår blev det lite dammigt på kammen när jag kammade ur gelén ur håret, men den var osynlig i håret och det är huvudsaken för mig!)
För er som är sugna på att testa att koka den kommer receptet här:
2,5 dl vatten
1 msk psylliumfrö
1 tsk kakao
1 msk linfrö

Jag blandade vatten, psylliumfrö och kakao i en liten såskastrull och lät koka upp och sjuda någon minut under omrörning. Därefter silade jag bort fröna. Lät fröklumpen svalna en smula innan jag lade ner den i vätskan ytterligare en stund och hettade upp blandningen igen. (Detta för att få ut lite mer geléämnen ur psylliumfröna utan att riskera att få frön i hela gelén.) Efter ytterligare silning blandande jag i linfröna och lät koka ett par minuter under omrörning, innan jag silade bort linfröna och pressade ut maximalt med geléämne.
När gelén hade svalnat påminde den om lös chokladpudding - alltså mindre rinnig än linfrögelé, men inte så fast som psylliumgelé brukar bli. (Det borde gå att rationalisera tillverkningsprocessen, men jag valde att beskriva exakt hur jag gjorde. Upplevde att jag hade mer kontroll över slutkonsistensen genom att ta tillverkningen i flera steg - och jag tycker definitivt att det var värt det extra besväret! :D )
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » tis 18 okt 2011, 22:29

Fuskade med en intensivröd moussetoning från Wella i utväxten idag. Använde AV-balsamet före och efter, då det kändes som håret behövde en liten proteinskjuts. Ploppade inte idag, utan krattade i lite psyllium-& linfrögel innehållande en aning magnesiumsulfat, kammade igenom håret, torkade hårbotten försiktigt med diffuserfönen och lät topparna falla lite fritt. En basker fick skydda mot höstregn och snålblåst.

Visst har håret vuxit sen förra månaden?! Tog en referensbild där jag står ungefär likadant med huvudet. På den övre bilden är håret plattat. (Missade visst en liten envis test mitt i nacken! :D ) Den undre är tagen ikväll, stylad enligt beskrivningen ovan. Inte illa va? ;)
LH110909.jpg

LH111018.jpg
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » tor 03 nov 2011, 22:48

Drygt 3 mån med BM. Försöker att lyssna på mitt hår och vad det behöver för stunden. Tycker mig ana ett mönster under den här relativt korta tiden: mitt hår vill ha en schampotvätt ungefär var 4:e vecka oavsett om jag har hennat håret eller ej. (Sista-schampot om jag har hennat håret, annars SLS-fritt.) Inte mig emot!

Har hittat ett par nya favoriter: Avokadoolja (bredvid olivoljorna i matbutiken) och i förrgår:
Kakaosmör :romance-heartsfade: på Chokladfabriken. (25:- för 100 g) Har även sheasmör hemma (Klockargårdens), men upplever att kakaosmöret går in lättare i hud och hår, och återfuktar helt fantastiskt! (Och så kostar det inte lika mycket.)

Har bokat tid hos frissan om en vecka. Ska bli skönt att fräscha upp frisyren, men kan inte säga att det är kris. Kan faktiskt inte se en enda kluven topp! (Senast jag klippte håret var den 8/8.) :D
LH111103.jpg
Linnéa H

Inläggav många lockar » fre 04 nov 2011, 11:03

Så vackert Linnéa.
3B/F/ii
Tvätt: Naturelle, Garant Såklart, Fabolous Fruit
Vårdande/Leave in: Green People Vitamin Conditioner, TIGI Moisture Maniac, Giovanni
Inpackning: olivolja/kokosolja, aloe, honung
Styling: Aloe gel men oftast inget
Användarvisningsbild
många lockar

Nästa

Återgå till Bilder