Tack, vad gulliga ni är!
Upplevde att proteinproblemet kom smygande, med halmvarning och torra toppar, trots olja. Det rörde sig alltså inte om den vanliga "hennatorrheten". (Uttryckte mig lite oklart igår, sorry.

) Hennan vägrade att låta sig tvättas ur ordentligt, trots idogt masserande med massor av balsam. När inte SLS-fritt schampo heller hjälpte, återstod sista-schampot. Känns helt ok för mig och håret verkar inte må dåligt. Ska testa ett annat märke på henna nästa gång det är dax att införskaffa ny, så kanske jag slipper eftertvätta med schampo. (Använder Herbique idag och det får ju inga översvallande recensioner här på forumet...)
Värt att notera är att det har gått drygt 9 veckor sen jag var hos frissan senast. Före BM skulle mina toppar formligen ha skrikigt efter en sax vid det här laget, men nu kommer jag utan problem att kunna vänta ett par, tre veckor till - minst!

Idag reaktiverade jag gelén som redan fanns i håret med lite vatten. Funkade jättebra! (Igår blev det lite dammigt på kammen när jag kammade ur gelén ur håret, men den var osynlig i håret och det är huvudsaken för mig!)
För er som är sugna på att testa att koka den kommer receptet här:
2,5 dl vatten
1 msk psylliumfrö
1 tsk kakao
1 msk linfrö
Jag blandade vatten, psylliumfrö och kakao i en liten såskastrull och lät koka upp och sjuda någon minut under omrörning. Därefter silade jag bort fröna. Lät fröklumpen svalna en smula innan jag lade ner den i vätskan ytterligare en stund och hettade upp blandningen igen. (Detta för att få ut lite mer geléämnen ur psylliumfröna utan att riskera att få frön i hela gelén.) Efter ytterligare silning blandande jag i linfröna och lät koka ett par minuter under omrörning, innan jag silade bort linfröna och pressade ut maximalt med geléämne.
När gelén hade svalnat påminde den om lös chokladpudding - alltså mindre rinnig än linfrögelé, men inte så fast som psylliumgelé brukar bli. (Det borde gå att rationalisera tillverkningsprocessen, men jag valde att beskriva exakt hur jag gjorde. Upplevde att jag hade mer kontroll över slutkonsistensen genom att ta tillverkningen i flera steg - och jag tycker definitivt att det var värt det extra besväret!

)