Kokosfett - härdat fett?

Oljor, örter, honung, vinäger.... men även tensider, fettalkoholer och konserveringsmedel. För dig som gillar att experimentera!

Kokosfett - härdat fett?

Inläggav Saffran » fre 22 okt 2010, 17:56

lifecruiser skrev:Det finns nog inget med så låg smält temperatur som kokosolja. Kokosolja/kokosfett = samma sak. Dock inte de silvriga paketen i mataffären.

De flesta oljor har väl lägre smälttemperatur än kokosfett? De enda jag kan komma på som har högre smälttemperatur är kakaosmör, sheasmör och palmolja...

Det kokosfett man köper i silverpaketet i mejeridisken är helt vanligt kokosfett, inget fel på det alls. Eller vad menade du med "Dock inte de silvriga paketen i mataffären"?
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Re: Fnys hårtråd

Inläggav lifecruiser » fre 22 okt 2010, 22:32

Saffran skrev:
lifecruiser skrev:Det finns nog inget med så låg smält temperatur som kokosolja. Kokosolja/kokosfett = samma sak. Dock inte de silvriga paketen i mataffären.

De flesta oljor har väl lägre smälttemperatur än kokosfett? De enda jag kan komma på som har högre smälttemperatur är kakaosmör, sheasmör och palmolja...

Det kokosfett man köper i silverpaketet i mejeridisken är helt vanligt kokosfett, inget fel på det alls. Eller vad menade du med "Dock inte de silvriga paketen i mataffären"?

Hm. Kokosoljan smälter vid 24-28 grader. Om jag tar extra virgin kokosfett på fingret så smälter det så gott som omedelbart till genomskinlighet och blir väldigt tunt.

Blev nyfiken och var tvungen att kolla upp detta och hittade:

Oraffinerad Palmolja: Smältpunkten stiger med oljans ålder och kan variera från 19° till 42° (härsken olja). Raffinerad: Smälter vid 25-35°, ibland först vid 40°.

Kakaosmör smälter vid 28-30°, ibland först vid 35-38°.

Kallpressad oraffinerad Shea olja (ovanligt) har obehaglig lukt. Smälter vid 5-15°. Sheasmör 28-45°, d.v.s. när man gnider det på huden. Sheasmör i dagens svenska handel smälter vid 35-40°.

Med andra ord så beror det på hur pass raffinerad eller gammal de olika oljorna är, hur smälttemperaturen är.

Kakaosmör, sheasmör och palmolja har jag ingen erfarenhet av alls, så där kan jag inte ens föreställa mig hur effekten kan tänkas vara på hud eller hår.

Kokosfett i silvriga paketen är processad, mer raffinerad, blekt och deo (samt påstås innehålla rester av lösningsmedel). Den kallpressade extra virgin är finare - det märks väldigt tydligt på både konsistens, smak och lukt. Man kan t.o.m. märka skillnad mellan olika extra virgin-produkter faktiskt.

Om man ska ta de andra oljorna då... Olivolja t.ex. blir ju ganska tjockt oljigt tycker jag, mycket svårt att få bort för den försvinner inte lika lätt som kokosoljan gör. (Den som är extra virgin vill säga). Med kokosoljan behövs mest värme för att få bort den tycker jag - med olivoljan måste man verkligen ta något som löser upp fettet rejält, så troligen är det samma sak när man ska få bort den från håret?

Men självklart kan man prova med kokosfettet i silvrigt paket om man vill det, men jag skulle inte göra det för jag skulle vilja ha bästa resultat :-)

Kokosolja sägs även vara hårstärkande och motverka mjäll. Någon som kan bekräfta det eller vill prova...? Jag kanske ska göra det själv? :think:
Användarvisningsbild
lifecruiser

Inläggav Saffran » lör 23 okt 2010, 16:03

lifecruiser skrev:Hm. Kokosoljan smälter vid 24-28 grader. Om jag tar extra virgin kokosfett på fingret så smälter det så gott som omedelbart till genomskinlighet och blir väldigt tunt.

Precis, den smälter inte förrän vid 24º och är därför fast vid normal svensk rumstemperatur (höst-vinter-vår). Olivolja, t.ex, smälter dock redan vid 0-5º (blir fast eller halvfast i kylskåp/minusgrader) och har alltså rejält lägre smälttemperatur än vad kokosfett har.

Kokosfett i silvriga paketen är processad, mer raffinerad, blekt och deo (samt påstås innehålla rester av lösningsmedel). Den kallpressade extra virgin är finare - det märks väldigt tydligt på både konsistens, smak och lukt. Man kan t.o.m. märka skillnad mellan olika extra virgin-produkter faktiskt.

Det påstås väldigt mycket om kokosfettet i silverpaketet, men jag har ännu aldrig sett någon fakta/undersökning som backar upp ryktena om lösningsmedel och sådant. Hårdare raffinerat är det med största säkerhet; man kan anta att råvaran är av enklare kvalitet och att framställningen och raffineringen sker på billigaste sättet (med tanke på priset), men ALL kokosolja raffineras, även den kallpressade, eftersom råfettet inte är ätligt (källa: Shenet). Dock är silverpaketets kokosfett ju godkänt för att användas som livsmedel i Sverige (det är ju den man gör ischoklad av till julen!), så jag tvivlar på att det kan finnas några rester av lösningsmedel kvar i den. Jag skulle tycka det vore väldigt intressant att få se en källa på att det gör det.

Visst är den ekologiska virgin-kallpressade och icke-deodoriserade kokosoljan en bättre produkt (och därigenom också vansinnigt mycket dyrare), men det är absolut inget fel på det billiga silverpaketet om man vill testa ifall ens hår gillar kokosfett. Som sagt, du får hemskt gärna visa mig gärna en källa på motsatsen, jag är väldigt intresserad av att få se en sådan!
2A // 2A/F/i
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav lifecruiser » lör 23 okt 2010, 20:17

Detta var tydligen en knepig diskussion och ett hett ämne som lätt kan missförstås :confusion-scratchheadyellow:

Vi använder oss nog bara av lite olika uttryck och sätt att tänka här :lol:

Jag menade inte olivolja, för enligt mig är den redan smält eftersom den är flytande.... jag är ingen vetenskapsman och använder därför kanske inte alltid EXAKT rätt termer.... men visst har du rätt i det du säger.

Nu tillbax till ämnet: Det viktigaste jag vill säga är att olivoljan känns mycket oljigt kladdig och svårare att få bort - eftersom det var just det hon hade haft svårt med. Kokosfettet är tunnare och är kanske lättare att få ur håret eller inte blir lika oljigt?

Men jag tycker fortfarande att det är extra virgin är det som jag skulle testa om det var jag. Bara blotta misstanken om att det finns ens spår av lösningsmedel i gör att jag backar. Därmed säger jag inte att det är FEL om någon annan provar silvriga paketen med vanliga kokosfettet - det är precis som allt annat upp till var och en.

För övrigt har jag inte sett några helt vetenskapliga och obestridbara forsknings- eller labbresultat som varken stödjer det ena eller det andra påståendet. Tyvärr.... Är det någon som har svart på vitt så skulle jag åxå gärna vilja se det. Men jag tycker att man ska vara medveten om påståendet, tills det är bevisat motsatsen, så får man själv ta ställning.

:romance-grouphug:
Användarvisningsbild
lifecruiser

Inläggav Saffran » lör 23 okt 2010, 21:06

Jag menar inte att skapa någon konflikt med dig just, lifecruiser, men jag har sett en massa ryktesspridning om både det ena och det andra på internet (och utanför), baserat enbart på något som någon har läst eller sett eller hört någonstans, och så plötsligt så är det en ren masshysteri om något som kanske inte ens är sant, bara för att ryktet har spritt sig. Jag tycker man ska vara lite försiktig med vad man säger och hur man säger det, för risken är att man sprider ett rykte som saknar grund, och så tror folk att det är dagsens sanning. "Det finns misstankar" -- vems misstankar, baserade på vad? Ett tag var hela världen övertygad om att man fick Alzheimers sjukdom av aluminiumkastruller, men det visade sig vara en förflugen teori som inte stämde. Ett par av alla de parabener som används i kosmetika och hygienprodukter misstänktes i en studie eventuellt vara hormonstörande på vattenlevande organismer, och hux flux tror alla människor att alla parabener är livsfarliga och bör undvikas som pesten. Någon skriver en bok om tillsatser i mat, och genast tror en massa människor att allt som har ett E med ett nummer efteråt är rent gift. Jag har även sett folk påstå med stor övertygelse att Unilevers kokosfett (silverpaketet) är härdat, bara för att de har hört det någonstans, och sedan sprids det som en sanning, trots att ingen tagit reda på hur det verkligen är.

Jag tror helt enkelt man får tänka såhär: Vågar man äta köpekakor och kex och ischoklad så bör man våga ta lite billigt kokosfett i håret. :) Sedan om man märker att håret gillar det kan man kanske satsa på ett lite dyrare och bättre kokosfett.

Vilka oljor som funkar i håret varierar jättemycket från person till person. Jag håller dock med om att kokosfett känns tunnare mellan fingrarna när det smält än vad olivolja gör, och det lär också enligt en studie som nämnts här på forumet vara en av de få oljor som faktiskt går in i håret och gör nytta. Å andra sidan är hårets längder ofta inte lika varma som huden, så då borde fettet stelna igen. :confusion-shrug: På mig funkar det tyvärr inte med någon olja, det blir bara flottigt.
2A // 2A/F/i
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav lifecruiser » lör 23 okt 2010, 22:25

Fast jag tror nog det blir svårt för oss att hitta dom där bevisen Saffran, för jag tror ju inte precis att dom kommer att publicera dom på nätet frivilligt om dom skulle testa det ordentligt... skulle vara någon som "läckte" informationen då.... :think:

Säkert - men vågar jag då säga att.... jag äter faktiskt inte färdigköpta köpekakor och kex eller ischoklad... :snooty: hi hi... (pga sockret egentligen)

OK, det kan bli kladdigt även av kokosfettet säger du. Jag tar det på mina toppar/längder utan problem. Det blir bara lite glansigt och fint, men det passar kanske just mitt hår väldigt bra. Jag tar så extremt lite - det är ju så drygt!

...men det är säkert olika för olika personer som sagt var. Bara att pröva sig fram själv vad som passar en bäst :handgestures-thumbupleft:
Användarvisningsbild
lifecruiser

Inläggav Saffran » sön 24 okt 2010, 15:25

Ja, fast nu finns det ju faktiskt oberoende instanser och myndigheter som Livsmedelsverket, t.ex. :)

Inte för att jag tycker man ska lita blint på allt som Livsmedelsverket säger, men ska man inta en kritisk hållning så bör den inte vara selektivt kritisk, utan man bör skärskåda och tänka efter kring allt man hör och läser, speciellt om det är ett rykte på internet.

Annars har vi faktiskt ganska rigorösa regler kring vad som får säljas som livsmedel i Sverige.
2A // 2A/F/i
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav lifecruiser » sön 24 okt 2010, 16:12

Nä, men det är just det: man kan tyvärr inte ens lita på vad Livsmedelverket säger heller till 100%, även om vi kanske har generellt sett rigorösa bestämmelser. Nya rön kommer ju hela tiden från vetenskapen (som kan va tvärtemot vad som tidigare sagts t.o.m) och det kan vara svårt att hänga med i svängningarna.

Jag tycker att jag har hittat en hel del vetenskapliga utredningar som styrker en stor del av ryktena jag läst ute på nätet och åtminstone gör mig väldigt tveksam till en del av de väletablerade råden som finns. Dom får mig verkligen att undra hur bra olika rekommendationer mm egentligen är.

Rykten är väldigt bra tankeställare tycker jag, för vi är så invaggade i gammal (falsk?) säkerhet och behöver en push för att börja tänka lite själva.

Precis som du säger så måste man granska allt kritiskt själv. Och där kan åsikterna naturligtvis gå isär väldigt åxå. Man måste själv komma fram till vad man tror och tycker. Vad som verkar understött, logiskt, vad magkänslan säger etc.

Vara öppen för allt framförallt och inte fanatisk om något - något som tyx va väldigt svårt för oss människor :-)

Nä, nu sätter jag punkt för denna diskussion här, det är ju Fny's hårtråd egentligen! Ursäkta Fny att vi tog över den tillfälligt!

:romance-kisscheek:
Användarvisningsbild
lifecruiser

Inläggav Saffran » tor 11 nov 2010, 19:26

Saffran skrev:Jag har även sett folk påstå med stor övertygelse att Unilevers kokosfett (silverpaketet) är härdat, bara för att de har hört det någonstans, och sedan sprids det som en sanning, trots att ingen tagit reda på hur det verkligen är.

Ja, här får jag själv äta upp mina ord, åtminstone delvis. Jag tittade på ett av Unilevers silverfärgade paket med kokosfett i en matbutik häromdagen, och det verkar faktiskt som att det numera är härdat! Mitt gamla paket i kylskåpet är däremot inte härdat, enligt innehållsdeklarationen, så det måste vara något de infört det senaste året eller något ditåt.

Från och med nu backar jag från min ståndpunkt att silverpaketets kokosfett i dess nya tappning skulle vara helt OK att använda. Jag kommer iallafall aldrig att köpa det mer.

Dessutom undrar jag över poängen med att härda kokosfett, som ju redan är i fast form i vår nordliga rumstemperatur, och redan har extremt bra hållbarhet. :confusion-scratchheadyellow:
2A // 2A/F/i
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav lifecruiser » fre 12 nov 2010, 11:33

:handgestures-thumbupleft: Cool att du kollat upp det :-)

Dom 2 skäl som brukar finnas är ju att det antingen är enklare och/eller billigare. Någon vinning har dom på detta tillvägagångssätt, det är väl det enda vi kan vara säkra på.... Allting handlar om pengar numera.

Kan bara säga att det är mycket tråkigt att inte producenterna är mer noggranna och tar ett större hälsomedvetet ansvar för sina produkter så vi konsumenter slipper tänka efter så mycket själva vad man vågar köpa!

Ändå är jag absolut inte sån att jag är rädd eller orolig för allting - men när man börjat läsa - även om man sållar och gör proofreading - så blir man ju förbannad över att det har fått gå så långt i detta s.k. "säkra Sverige" med tillsatser & allt annat. Man har blivit invaggad i en falsk säkerhet.
Användarvisningsbild
lifecruiser

Inläggav bergochdalvana » fre 12 nov 2010, 16:48

Ännu en off-topic fråga - varför skulle det inte vara så bra att använda härdat kokosfett i håret? Jag är extremt okunnig inom kemi osv. så snälla, ha överseende med mig om det är en korkad fråga. ;)

Förlåt Fny att vi kapar din tråd såhär... :oops:
bergochdalvana

Re: Kokosfett

Inläggav Saffran » fre 12 nov 2010, 19:01

Jag tar och delar tråden, så vi inte trampar över hela Fnys tråd!
Flyttar den dessutom från kategorin "Bilder". :)

Hm, ja... det kan ju hända att transfetter är helt OK för håret. :confusion-scratchheadyellow: Jag har faktiskt ingen aning! Det är ju absolut inte nyttigt att stoppa i sig, men hur det beter sig i håret är ju en helt annan fråga...
2A // 2A/F/i
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Re: Kokosfett - härdat fett?

Inläggav AE » fre 12 nov 2010, 21:03

Jaså, silverpaketet är härdat nu alltså. Kan det vara för att "man" vill ha högre smälttemperatur kanske? Annars har ju i stort sett allt härdat fett försvunnit från mat. För 10 år sen var det nästan omöjligt att hitta bröd utan härdat fett, i dag behöver man inte ens läsa innehållsförteckningen.
Att ha härdat fett i hårtopparna har jag svårt att tro skulle vara skadligt, däremot kanske det är negativt om det har högre smälttemperatur.
Användarvisningsbild
AE

Inläggav vintersaga » sön 14 nov 2010, 08:24

Var tvungen att springa ned och läsa på mitt silverpaket med, men ser ingenstans att det står att det är härdat så det verkar OK - är det inte så att de måste skriva ut det om fettet är härdat? Eller hur står det på de nya paketen?
"Mod är inte att inte vara rädd. Mod är att vara rädd och göra det ändå."
Bild
Tvätt: WO
Inpackning:
Övrigt: Kokosolja
vintersaga

Inläggav Saffran » sön 14 nov 2010, 18:59

På nya paketet står det "Innehåll: Härdat kokosfett". På mitt gamla i kylen står det bara "Innehåll: Kokosfett". Och ja, jag tror det är lag på att det måste anges om härdat fett ingår i en produkt. Så jag utgår ifrån att mitt gamla kokosfett inte är härdat.
2A // 2A/F/i
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Nästa

Återgå till Kemihörnan