Saffran skrev:lifecruiser skrev:Det finns nog inget med så låg smält temperatur som kokosolja. Kokosolja/kokosfett = samma sak. Dock inte de silvriga paketen i mataffären.
De flesta oljor har väl lägre smälttemperatur än kokosfett? De enda jag kan komma på som har högre smälttemperatur är kakaosmör, sheasmör och palmolja...
Det kokosfett man köper i silverpaketet i mejeridisken är helt vanligt kokosfett, inget fel på det alls. Eller vad menade du med "Dock inte de silvriga paketen i mataffären"?
Hm. Kokosoljan smälter vid 24-28 grader. Om jag tar extra virgin kokosfett på fingret så smälter det så gott som omedelbart till genomskinlighet och blir väldigt tunt.
Blev nyfiken och var tvungen att kolla upp detta och hittade:
Oraffinerad Palmolja: Smältpunkten stiger med oljans ålder och kan variera från 19° till 42° (härsken olja). Raffinerad: Smälter vid 25-35°, ibland först vid 40°.
Kakaosmör smälter vid 28-30°, ibland först vid 35-38°.
Kallpressad oraffinerad Shea olja (ovanligt) har obehaglig lukt. Smälter vid 5-15°. Sheasmör 28-45°, d.v.s. när man gnider det på huden. Sheasmör i dagens svenska handel smälter vid 35-40°.
Med andra ord så beror det på hur pass raffinerad eller gammal de olika oljorna är, hur smälttemperaturen är.
Kakaosmör, sheasmör och palmolja har jag ingen erfarenhet av alls, så där kan jag inte ens föreställa mig hur effekten kan tänkas vara på hud eller hår.
Kokosfett i silvriga paketen är processad, mer raffinerad, blekt och deo (samt påstås innehålla rester av lösningsmedel). Den kallpressade extra virgin är finare - det märks väldigt tydligt på både konsistens, smak och lukt. Man kan t.o.m. märka skillnad mellan olika extra virgin-produkter faktiskt.
Om man ska ta de andra oljorna då... Olivolja t.ex. blir ju ganska tjockt oljigt tycker jag, mycket svårt att få bort för den försvinner inte lika lätt som kokosoljan gör. (Den som är extra virgin vill säga). Med kokosoljan behövs mest värme för att få bort den tycker jag - med olivoljan måste man verkligen ta något som löser upp fettet rejält, så troligen är det samma sak när man ska få bort den från håret?
Men självklart kan man prova med kokosfettet i silvrigt paket om man vill det, men jag skulle inte göra det för jag skulle vilja ha bästa resultat :-)
Kokosolja sägs även vara hårstärkande och motverka mjäll. Någon som kan bekräfta det eller vill prova...? Jag kanske ska göra det själv?