Löckig skrev:Jag är lchf:are sedan 2 veckor tillbaka och har märkt av en massa positiva saker, men även negativa. Jag har blivit smalare, trots att jag dränker allt jag äter i smör. Någon som vet hur jag ska göra för att stanna i vikt? Tror ni att dricka grädde skulle hjälpa?
Om jag har uppfattat teorin bakom LCHF rätt, så fungerar det så att när man drar ned på kolhydrater i kosten, så börjar kroppen bränna fett. Om du äter ett väldigt lågt intag av kolhydrater, men mycket fett - så är det det som gjort att du gått ned i vikt. Kroppen ställer om sig till att använda fett som energi, istället för att lagra det. Om du vill stanna i den vikt du har nu, skulle jag tro att du i så fall borde äta lite mer kolhydrater. Du kan dricka grädde med, men om du inte vill fortsätta gå ned i vikt så kanske du bör öka kolhydraterna lite. Riktigt strikt med "Low carb"-biten behöver man bara vara om man vill gå ned i vikt. Om man, som jag, och kanske du? - inte vill gå ned i vikt utan kanske "bara" (inte så bara..

) vill komma åt de hälsopositiva aspekterna av LCHF så behöver man inte vara lika strikt och kan äta lite mer kolhydrater. =)
Jag försökte hitta någon länk där jag hade läst om det här, men hittar ingen. Ska hålla utkik.