LCHF utan viktminskning

Ökad medvetenhet om vad vi använder utanpå kroppen betyder ofta även att vi blir mer medvetna om vad vi stoppar i oss. Diskutera!

LCHF utan viktminskning

Inläggav Löckig » fre 17 sep 2010, 17:18

Jag är lchf:are sedan 2 veckor tillbaka och har märkt av en massa positiva saker, men även negativa. Jag har blivit smalare, trots att jag dränker allt jag äter i smör. Någon som vet hur jag ska göra för att stanna i vikt? Tror ni att dricka grädde skulle hjälpa?
Schampoofri sedan 1/1 -08
Löckig

Re: LCHF utan viktminskning

Inläggav vintersaga » fre 17 sep 2010, 17:44

Löckig skrev:Jag är lchf:are sedan 2 veckor tillbaka och har märkt av en massa positiva saker, men även negativa. Jag har blivit smalare, trots att jag dränker allt jag äter i smör. Någon som vet hur jag ska göra för att stanna i vikt? Tror ni att dricka grädde skulle hjälpa?

Om jag har uppfattat teorin bakom LCHF rätt, så fungerar det så att när man drar ned på kolhydrater i kosten, så börjar kroppen bränna fett. Om du äter ett väldigt lågt intag av kolhydrater, men mycket fett - så är det det som gjort att du gått ned i vikt. Kroppen ställer om sig till att använda fett som energi, istället för att lagra det. Om du vill stanna i den vikt du har nu, skulle jag tro att du i så fall borde äta lite mer kolhydrater. Du kan dricka grädde med, men om du inte vill fortsätta gå ned i vikt så kanske du bör öka kolhydraterna lite. Riktigt strikt med "Low carb"-biten behöver man bara vara om man vill gå ned i vikt. Om man, som jag, och kanske du? - inte vill gå ned i vikt utan kanske "bara" (inte så bara..;)) vill komma åt de hälsopositiva aspekterna av LCHF så behöver man inte vara lika strikt och kan äta lite mer kolhydrater. =)

Jag försökte hitta någon länk där jag hade läst om det här, men hittar ingen. Ska hålla utkik. :techie-eureka:
"Mod är inte att inte vara rädd. Mod är att vara rädd och göra det ändå."
Bild
Tvätt: WO
Inpackning:
Övrigt: Kokosolja
vintersaga

Inläggav Löckig » fre 17 sep 2010, 19:56

Vad dum jag känner mig nu. :p Jag får väl ta och stoppa i mig lite kolhydrater, vilket jag inte har något emot (försök äta stark indisk mat utan ris så förstår du vad jag menar).

Men skiljer sig kolhydraterna i, låt oss säga, russin och kolhydrater i sädesslag?
Schampoofri sedan 1/1 -08
Löckig

Inläggav Saffran » fre 17 sep 2010, 20:51

Hm, tycker du att du går ner för mycket? Annars är ju det vanliga med LCHF att man går ner tills kroppen är på sin "normalvikt", och sedan stannar man där. Men det är ju inte säkert att man själv har samma åsikt om vad ens normalvikt är som ens kropp har. ^^

Jag brukar beställa/be om extra sallad istället för ris när jag äter thaimat och indiskt. Det går ganska bra att svalka sig med. :)
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav garnera » lör 18 sep 2010, 09:41

Om du har ätit LCHF i bara två veckor så är det vattnet du gör dig av med nu. Vatten som kolhydraterna har bundit. Om du inte har överflödigt fett så kan inte heller kroppen förbränna något fett. Se till att äta tillräckligt bara så att inte kroppen börjar ta av musklerna.

När jag började med LCHF så märkte jag t o m att jag behövde springa och kissa stup i kvarten och jag rasade ett kilo i veckan. Efter några veckor gick det långsammare och nu efter ett år väger jag några kilo mer än när jag vägde som minst och fem kilo mindre än när jag började.
sista schampot 14 sep 2010
garnera

Inläggav vintersaga » tor 23 sep 2010, 17:11

Löckig skrev:Vad dum jag känner mig nu. :p Jag får väl ta och stoppa i mig lite kolhydrater, vilket jag inte har något emot (försök äta stark indisk mat utan ris så förstår du vad jag menar).

Men skiljer sig kolhydraterna i, låt oss säga, russin och kolhydrater i sädesslag?

Jag har förstått det som att när man äter LCHF är det inte så viktigt vilken slags kolhydrater det är (snabba/långsamma osv), utan man tittar mer på mängden kolhydrater/100g.

Jag äter t.ex. lite frukt då och då, en del knäckebröd (med mycket smör och ost- mums), en del mörk choklad. Äter mycket nötter (både med hög och låg andel kolhydrater, med så hög andel fett som möjligt). Unnar mig ett glas vin/öl (eller flera :P ) på helgerna ibland. Om jag ätit mycket lite kolhydrater under dagen, och jag är sugen kanske jag tar lite ris på tallriken tillsammans med grytan som är till middag... lite så. Jag försöker känna efter och lyssnar alltid på vad min mage säger och vad det känns som att kroppen behöver få i sig. Då brukar det bli bra. Jag vet oftast när jag ska avstå och när det går bra att äta lite mer. . =)
"Mod är inte att inte vara rädd. Mod är att vara rädd och göra det ändå."
Bild
Tvätt: WO
Inpackning:
Övrigt: Kokosolja
vintersaga

Återgå till Mat