Proteiner

Oljor, örter, honung, vinäger.... men även tensider, fettalkoholer och konserveringsmedel. För dig som gillar att experimentera!

Re: Proteiner

Inläggav painjunkie » tis 05 jan 2010, 15:52

Annika skrev:
Grafique skrev:Mye interessant lesning :D Men det jeg tok med meg var at de oljene Annika nevnte er det beste jeg kan bruke for å bygge opp håret igjen? Frisørvennen min maser nemlig om protein til ødelagt hår.

Ja, någon av de tre oljorna för att fylla på hårets inre, sedan i kombination med protein för att stärka och skydda. Att bara mata med protein om håret är "tomt" gör att det blir hårt och stelt.

Så typ en olivoljeinpackning och sen skölja ur det med balsam som innehåller protein? :eureka:
Periodare sen 2008 som börjat om i maj 2012.
Hårtyp: 2c-m-ii (tror jag)
Tvätt: New Spa Aloe Vera.
Vård: TRESemmé Naturals + Oliv Naturell Sensitive.
Leave-in: TRESemmé Naturals + Klick Natural Glide.
Styling: Nutana Aloe99.
Användarvisningsbild
painjunkie

Inläggav durmstrang » tis 05 jan 2010, 21:50

painjunkie skrev:Så typ en olivoljeinpackning och sen skölja ur det med balsam som innehåller protein? :eureka:

så gör jag i alla fall. kokosolja, tvättar ur med det lättaste balsamet jag kan hitta och sen inpackning med silkesprotein.
shampofri sen 25:e februari 2008
1c-2a som nästa alltid faller ofter för borsten och bärs rakt.
when in doubt, add honey
durmstrang

Inläggav painjunkie » tis 05 jan 2010, 22:37

durmstrang skrev:
painjunkie skrev:Så typ en olivoljeinpackning och sen skölja ur det med balsam som innehåller protein? :eureka:

så gör jag i alla fall. kokosolja, tvättar ur med det lättaste balsamet jag kan hitta och sen inpackning med silkesprotein.

:D Okay! Får se om mitt hår blir lite gladare av olivolja i torrt hår över natten, sen tvätt och proteinbalsam på det :)
Periodare sen 2008 som börjat om i maj 2012.
Hårtyp: 2c-m-ii (tror jag)
Tvätt: New Spa Aloe Vera.
Vård: TRESemmé Naturals + Oliv Naturell Sensitive.
Leave-in: TRESemmé Naturals + Klick Natural Glide.
Styling: Nutana Aloe99.
Användarvisningsbild
painjunkie

Inläggav durmstrang » tis 05 jan 2010, 23:19

berätta hur det gick sen.
shampofri sen 25:e februari 2008
1c-2a som nästa alltid faller ofter för borsten och bärs rakt.
when in doubt, add honey
durmstrang

Inläggav anja 777 » sön 17 jan 2010, 15:53

Funderar på om proteinet i hemmagjord linfrögelè kan tränga in i håret?? :notsure:
anja 777

Inläggav Saffran » sön 17 jan 2010, 20:22

anja 777 skrev:Funderar på om proteinet i hemmagjord linfrögelè kan tränga in i håret?? :notsure:

Det tvivlar jag starkt på!
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav AE » mån 18 jan 2010, 13:25

Jag har några gånger provat en ärta Klick med en droppe av Crearomes silkesprotein i. Jag blandar i handen och fördelar i håret. Sen blöter jag händerna några gånger och kammar igenom med fingrarna för att fördela det. Mitt hår mår bra av detta i alla fall.
Användarvisningsbild
AE

Inläggav anja 777 » mån 18 jan 2010, 16:53

ÅÅÅHHH... nu har jag beställt en proteininpackning som heter K-Pak..nånting, och upptäckte försent att den innehåller: Mineral oil!!
Jag blir tokig!!! :urgh: . Vet inte hur många felköp jag gjort på sistone till håret!

Nu får jag använda den iallafall. Jag tvättar med ett sls-fritt schampo. Får väl hoppas att det kan tvätta ur den. :(

Vad tror ni? Är det katastrof för håret om jag bara använder den ibland??
Dyr var den också! 230:-!
anja 777

Inläggav sandrapandra » mån 18 jan 2010, 16:57

anja 777 skrev:ÅÅÅHHH... nu har jag beställt en proteininpackning som heter K-Pak..nånting, och upptäckte försent att den innehåller: Mineral oil!!
Jag blir tokig!!! :urgh: . Vet inte hur många felköp jag gjort på sistone till håret!

Nu får jag använda den iallafall. Jag tvättar med ett sls-fritt schampo. Får väl hoppas att det kan tvätta ur den. :(

Mineraloljan kommer inte gå ur med SLS-fritt schampo, du får tyvärr ta till SLS-schampo. Men om du bara använder dewn ibland så kanske inte gör så mycket om du får ta en sls-tvätt ibland också.
sandrapandra

Inläggav Saffran » mån 18 jan 2010, 17:34

sandrapandra skrev:
anja 777 skrev:ÅÅÅHHH... nu har jag beställt en proteininpackning som heter K-Pak..nånting, och upptäckte försent att den innehåller: Mineral oil!!

Mineraloljan kommer inte gå ur med SLS-fritt schampo, du får tyvärr ta till SLS-schampo. Men om du bara använder dewn ibland så kanske inte gör så mycket om du får ta en sls-tvätt ibland också.

Fast å andra sidan gör nog inte inpackningen särskilt stor nytta om man ändå måste tvätta med SLS-schampo efteråt.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav anja 777 » mån 18 jan 2010, 21:13

Näe, så tänker jag också Saffran!
Men även om mitt sls-fria schampo inte tvättar bort mineraloljan så borde den väl ändå slitas bort från hårstrået naturligt efter några tvättar??
Och om jag dessutom bara använder den ibland så borde den väl inte göra någon större skada!?

Är mineraloljor värre än silikoner förresten?
anja 777

Inläggav lilla_My » mån 18 jan 2010, 22:18

I ditt ställe skulle jag testa. Om det inte funkar, märker du det ju.
Noterar vad som försvunnit...
lilla_My

Inläggav anja 777 » mån 18 jan 2010, 22:38

Jaa, tack! Jag får väl göra det! :)

Mitt hår har fått så väldigt mycket fukt på sistone eftersom jag tog bort proteinerna helt sedan jag började läsa här och fick bekräftat att porösa hår inte mår bra av för mycket protein, men nu är håret istället övermjukt och hängigt!!
anja 777

Inläggav sandrapandra » tis 19 jan 2010, 16:38

Saffran skrev:
sandrapandra skrev:

Fast å andra sidan gör nog inte inpackningen särskilt stor nytta om man ändå måste tvätta med SLS-schampo efteråt.

Men om man ändå tvättar nån enstaka gång med SLS-schampo så kan man ju lika gärna göra det när man använt inpackningen, ibland är man ju bara ute efter en askungeeffekt, allt behöver ju inte alltid vara bra på sikt. Så skulle i alla fall jag gjort, om jag nu redan hade köpt en inpackning för 230 kronor. Fast jag kanske är fel person att uttala mig för jag tycker inte det är så fruktansvärt farligt att ha lite sls i håret nån gång varannan månad eller nåt. Det är ju bättre att använda inpackningen så sällan än att aldrig använda den. :D
sandrapandra

Inläggav anja 777 » tis 19 jan 2010, 20:35

Jag har inte ens något sls-schampo hemma, men det är lugnt för jag har skickat tillbaka inpackningen nu! :D
anja 777

FöregåendeNästa

Återgå till Kemihörnan