Tesorter märken - dricker ni av

Ökad medvetenhet om vad vi använder utanpå kroppen betyder ofta även att vi blir mer medvetna om vad vi stoppar i oss. Diskutera!

Re: Tesorter märken - dricker ni av

Inläggav mikelan » mån 23 mar 2009, 15:13

saraaal skrev:
mikelan skrev:jag är en riktig tegalning. har druckit lite mindre senaste tiden, och med mindre menar jag inte varje dag. har nog hänt att jag hällt i mig flera liter per dag under vissa perioder... hur som helst. "The Village" har riktigt roliga teblandningar. I jul drack jag något som hette "julgröt". Det var riktigt gott trots det flummiga namnet. De här säkert 10 olika blandningar i butik. Det som fashinerar mig något oerhört är att bitarna i de olika blandningarna är så stora! Det ser ut som en liten påse med konst i, konstiga former i fina färger :innocent: . Blir som ett barn på nytt.

Var och hur köper man dom? Lät himla mysigt :D

butiken heter the village alltså. de säljer teér men också massa annat, ser ut som en inredningsbutik när man kommer in först. vet att en ligger i Nacka Forum på plan 3. vet iof inte var du bor..:P kanske kan googla om vart resten av deras butiker ligger.
schampoofri 7/10
tvättbalsam: Änglamark sensibel/COOPs balsam
vårdande: Jessicurl WDT/Garnier P&K
bra saker: Jojobaolja, Klick, honung, ÄCV
styling: Wella Shookwaves gelé/RR,CCSS, Wellaflex mousse
Användarvisningsbild
mikelan

Inläggav saraaal » tis 24 mar 2009, 17:51

Ah, okej, ska kolla! Tack :)
Strawberry Swing

Användarvisningsbild
saraaal

Inläggav NisseI » mån 07 mar 2011, 08:07

Grönt te är helt okej men älskar rött te och svart te!
finns inget bättre när man har varit ute i kylan och kommer hem och får en kopp te! Dock finns inte mina te att köpa, som jag älskar mest utan beställer allt från http://www.zmaka.se/. :dance:
NisseI

Inläggav Laks.webblogg.se » tis 29 mar 2011, 10:04

Köper nästan alltid Twinings, blackcurrant. Den e jättegod! Drack alltid Lipton förut men fick reda på att dem testar sina teér på djur (jag vet, det finns inga gränser för dagens idioti!), så då slutade jag stödja dem givetvis.
Tvätt: Bikarbonat
Efterskölj: Äppelcidervinäger

Min hårsort är 1c/F/ii,
och jag började med No Poo i Februari 2011.

Blogg om djurrätt:
http://laks.webblogg.se
Användarvisningsbild
Laks.webblogg.se

Inläggav Concordelia » mån 04 jul 2011, 08:36

Jag dricker massvis med te, det är verkligen min last. Det kanske är dåligt och miljöovänligt av mig, men det blir mycket påste. Liptons Earl Grey är nästan ett måste till frukost.
Dricker alla möjliga sorters te, det är nog bara rooibos jag inte gillar. Fast jag kan dricka det, men det smakar bara dammigt bös.
Älskar att duka fram finkoppen och brygga ett gott te i finkannan - man blir så glad av det!
Hårtyp:2b/M/ii
Tvätt: Neutral balsam
Vårdande: Garnier Respons Avocado oil & Shea butter, ÄCV-skölj
Styling: Aloe Vera-gel, Klick
Concordelia

Inläggav Saffran » mån 04 jul 2011, 10:20

Concordelia skrev:Dricker alla möjliga sorters te, det är nog bara rooibos jag inte gillar. Fast jag kan dricka det, men det smakar bara dammigt bös.
Älskar att duka fram finkoppen och brygga ett gott te i finkannan - man blir så glad av det!

Rooibos -- till skillnad från "riktigt" te -- blir oftast godare av någon smaksättning. Själv tycker jag citrussmaker lyfter rooibos rejält. Men även chaikryddor (typ julkryddor) funkar bra. Man kan också prova att tillsätta en liten bit färsk ingefära och en citron- eller limeskiva i en kopp naturellt rooiboste. (Och honung/socker, såkart, om man vill ha det.)

Är jag hemma gör jag alltid riktigt te i kanna. Jag har hittat ett jättegott ekologiskt Earl Grey i en tebutik här i stan. Te blir mycket godare om det bryggs på rätt sätt i en kanna och sedan silas och dricks i en riktig tekopp, helst en gammaldags vid och ganska tunn kopp! Det gör enorm skillnad för smakupplevelsen jämfört med en vanlig mugg. Tepåsar ger jag inte mycket för! Påste dricker jag bara om jag måste. Mina favoritfik i stan har inga påsteer utan lösteer och teklämmor som man får använda, det näst bästa alternativet.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Freesia » fre 22 jul 2011, 20:32

Jag dricker rött, grönt vitt och svart te. lite vad jag känner för.

"Forsmans te" är ett ekologiskt te som jag gillar väldigt mycket. Det finns att köpa på ica kvantum. Det senaste har det varit nedsatt til halva priset. kanske de slutat köpa in? det priset har funnits där ett tag nu, så lika bra att passa på tycker jag:P
Freesia

Inläggav Mazzy » fre 29 jul 2011, 10:54

Jag dricker Twinings grönt te dagarna i ända. Brukar känna mig lite illamående av grönt te när jag dricker det på tom mage, men perfekt efter varje måltid.
Mazzy

Inläggav mice » lör 05 nov 2011, 16:57

Jag är assam-tokig, det är så gooott! Och passar så bra med mjölk :)
1C/F/II
Tvätt: Garant Såklart!
Vårdande: A Beautiful Life Honey'do Conditioner och arganolja
Styling: Hemmagjord balsamspray bestående av balsam, vatten och Klick
Användarvisningsbild
mice

Inläggav Linnéa H » lör 05 nov 2011, 20:28

Jag dricker oftast svart te i lösvikt, alltid osötat och utan mjölk. Just nu är det viollakrits i koppen - smakar precis som namnet antyder.
Brukar ha 4-5 sorter i lufttäta burkar, för att täcka mina olika smakpreferenser. Har alltid ekologisk Earl Grey hemma och en citrusblandning som heter Capri (Thehusets egen blandning). Mammas mirakel, Göta Kanal och Guteblandning finns också oftast i skåpet. Kan även uppskatta rökiga och tjärdoftande sorter som lapsang, när jag är på det humöret.

Brygger direkt i muggen i en stor sil, så att tebladen får rum att expandera och smaken kan utvecklas. Vattentemperaturen är viktig. Har upptäckt att de sorter jag dricker gör sig bäst om vattnet får svalna lite efter uppkoket innan bryggning (och sedan stå en stund innan intag naturligtvis).
Har förstått att det finns en hel vetenskap om vattentemperaturen och att olika teer har olika idealtemperaturer. Skulle vilja gå på en teprovning och lära mig mer! :D
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » mån 06 feb 2012, 21:41

Choco respektive Licorice från Yogi Tea är förresten fantastiskt smakrika och goda alternativ om man vill undvika vanligt te och traditionella örtteer! :handgestures-thumbupleft:
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Föregående

Återgå till Mat