Tesorter märken - dricker ni av

Ökad medvetenhet om vad vi använder utanpå kroppen betyder ofta även att vi blir mer medvetna om vad vi stoppar i oss. Diskutera!

Re: Tesorter märken - dricker ni av

Inläggav mikelan » mån 23 feb 2009, 21:00

jag är en riktig tegalning. har druckit lite mindre senaste tiden, och med mindre menar jag inte varje dag. har nog hänt att jag hällt i mig flera liter per dag under vissa perioder... hur som helst. "The Village" har riktigt roliga teblandningar. I jul drack jag något som hette "julgröt". Det var riktigt gott trots det flummiga namnet. De här säkert 10 olika blandningar i butik. Det som fashinerar mig något oerhört är att bitarna i de olika blandningarna är så stora! Det ser ut som en liten påse med konst i, konstiga former i fina färger :innocent: . Blir som ett barn på nytt.
schampoofri 7/10
tvättbalsam: Änglamark sensibel/COOPs balsam
vårdande: Jessicurl WDT/Garnier P&K
bra saker: Jojobaolja, Klick, honung, ÄCV
styling: Wella Shookwaves gelé/RR,CCSS, Wellaflex mousse
Användarvisningsbild
mikelan

Inläggav sarrem » tis 24 feb 2009, 00:02

Jag älskar också teer! Det blir flera koppar varje dag. =)

Mitt absolut hetaste tips är en liten hälsoaffär i Ånge som heter Gnistan, tror jag, ligger vig torget. Träffade dem på en mässa i Sundsvall och köpte några av deras egna sorter som var ett rött, Gnistans röda och ett grönt Gröna Gnistor. Det röda smakar kanel, kardemumma, päron och äpple och är lätt mitt favoritte! Det gröna är det iaf ganska mycket svartpeppar i och är lite sådär härligt starkt. Jag bjöd mina kära klasskamrater på detta och de älskar också teerna, så mycket att vi var tvugna att ta en omväg på 6mil förbi Ånge och köpa 2,5kg. :eureka:

Så har ni vägen förbi Ånge...
Start: april -08
sarrem

Inläggav Gudris » tis 24 feb 2009, 11:59

Te... mmm... jag har mest lösteer från Kränku som jag tror de blandar själva, ett rött och två svarta har jag nog nu, men min senaste favorit är white tea shai från four o'clock. Ett helt underbart påste som smakar kryddigt som pepparkaka! Inte nog med det, det är dessutom ekologiskt och rättvisemärkt! :eureka:
6/11-08 tvättade jag bort det sista av silikoner, mineraloljor och annat skräp ur mitt hår.
1B - 1B/F/II - 80cm långt

http://rudgungudrun.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Gudris

Inläggav lilla_My » tis 24 feb 2009, 14:26

Grönt te kan vara fantastiskt gott, eller väldigt tråkigt. Från Japan fick jag med mig en förpackning stora tepåsar, som måste varit tänkta för kanna inte kopp. Helt ljuvlig arom! men inte var det billigt, inte. Här hemma har jag haft svårt att hitta bra grönt te. Billiga och helt okej gröna teer hittar man på butiker för kinesisk mat, men bra... Om man kostar på sig något dyrt har det oftast stått så länge i butiken att det tappat smaken. Kineserna ber väl släktingar att köpa hemma och skicka hit i paket.Smaksättningar av grönt te blir sällan bra tycker jag. Undantagen är jasmin och ett fåtal kryddiga smaksättningar.

Tepåsar är utmärkta tycker jag. Enda problemet är att mer finfördelat te åldras och tappar smaken fortare.

Svart te ska för mig vara osmaksatt eller ha citrus-tillsats. Earl Grey är förstås klassiker, men jag är helt torsk på Lady Grey - citron och apelsin istället för bergamott. Vad gäller svart te är jag mindre kräsen än grönt. Ett av de godare svarta påsteer jag druckit kom från Netto, 100 tepåsar för kanske 25 pix. Hur ett så billigt te kan vara så gott är ett litet mysterium, enda förklaringen jag kommer på är om det var färskare än tepåsar tyvärr ofta är.

Vad gäller örtte dricker jag inte mycket sånt nuförtiden. En del av de där örterna har ju effekter och man borde inte dricka ett och samma örtte jämt utan att ha medicinskt syfte med det. Förr i världen körde jag med pepparmyntste mot mensvärk - otroligt effektivt! Funkade mycket snabbare än tabletterna. Lite kamomill i bryter av smaken. Pepparmyntan måste dock vara färsk, och dricker man det dagligdags vänjer sig kroppen och man mister effekten. För en månad sen eller så snavade jag över en blandning från Friggs som faktiskt är jättegod trots det urtöntiga namnet: Örtharmoni.
Noterar vad som försvunnit...
lilla_My

Inläggav Avastra » tis 24 feb 2009, 15:15

Jag dricker nästan bara tre saker, vatten, te och vin.
Till vardags dricker jag ett svart ceylon te av märket Khoo-i-noor (eller hur de nu stavar det). Det har jag med mig hemmifrån, det är det föräldrarna alltid köpt.

Jag är tekonservativ och vill inte ha konstiga blandningar med skojiga namn. Te ska vara alltid vara svart, antingen bittert och med en skiva citron eller mildare och med en skvätt mjölk.
Smaksatta teer har jag svårt för, rött och vitt te dricker jag aldrig, grönt te har jag blivit alltför bortskämd med i Japan. Jag lyckas aldrig få det gröna teet att smaka som det gjorde där. Det hänger väl ihop med vatten och tillagningsätt och förvaring. Japanerna tar ju sitt te på absolut största allvar och de allra godaste teerna har jag druckit där. Dessutom är ju VAD man dricker ur viktigt också. En av mina vänner där samlar på japanska temuggar i keramik och hon har några som kostar tusentalskronor....

Usch, jag låter som en riktigt tesnobb... Jag får skylla på mitt brittiska ursprung. Te är själen i det brittiska sinnet.
Avastra

Inläggav Frökenfräken » ons 25 feb 2009, 16:14

Jag dricker nästan bara pepparmyntste, ofta med en skvätt honung. Tyvärr har jag bara sett det som påste från friggs, men jag blev riktigt biten efter min tid i frankrike då vi ofta gick till kebabstället som drevs av marockaner; de brukade alltid bjuda på ett riktigt gott pepparmyntste efter maten.

Leker med tanken på att själv odla lite pepparmynta och ordna mitt eget te. Tror ni det fungerar?
Min resa mot långt och vackert hår
Provar mig fram, och hittills äter mitt hår upp allt jag har i det.

Hårtyp 1a / F / ii

Frökenfräken

Inläggav Avastra » ons 25 feb 2009, 16:31

Frökenfräken skrev:Jag dricker nästan bara pepparmyntste, ofta med en skvätt honung. Tyvärr har jag bara sett det som påste från friggs, men jag blev riktigt biten efter min tid i frankrike då vi ofta gick till kebabstället som drevs av marockaner; de brukade alltid bjuda på ett riktigt gott pepparmyntste efter maten.

Leker med tanken på att själv odla lite pepparmynta och ordna mitt eget te. Tror ni det fungerar?

Det funkar nog alldeles utmärkt! Spännande! :)
Gäller väl bara att hitta en riktigt pepparmyntsbuske och inte någon av de som ofta finns i matbutikerna, de smakar inte så mycket. Hmm..undrar hur man gör, bäst vore kanske att torka blad och kvistar och sen brygga te på det som vanligt? Kanske kan man få smaken lite kraftigare genom att tillsätta någon droppe pepparmyntsolja?
Avastra

Inläggav lilla_My » ons 25 feb 2009, 19:18

Frökenfräken skrev:Jag dricker nästan bara pepparmyntste, ofta med en skvätt honung. Tyvärr har jag bara sett det som påste från friggs

Gå till en sådan hälsokostbutik som har mat, alltså inte Life utan mer giftfritt odlat-stuk. De brukar ha.
Noterar vad som försvunnit...
lilla_My

Inläggav Saffran » ons 25 feb 2009, 20:44

Pepparmynta är väldigt lättodlat, och det sprider sig som ogräs. Jag har torkade blad kvar som är från min gamla odlingslott för tolv år sedan (!) och de smakar fortfarande jättemycket pepparmynta!

Har man trädgård och inte vill att den ska ta över efter några år så kan det vara bra att gräva ner någon slags barriär runt plantan.

Grönmynta är också gott och är den mynta man har i matlagning.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Avastra » ons 25 feb 2009, 20:54

Saffran skrev:Pepparmynta är väldigt lättodlat, och det sprider sig som ogräs. Jag har torkade blad kvar som är från min gamla odlingslott för tolv år sedan (!) och de smakar fortfarande jättemycket pepparmynta!

Har man trädgård och inte vill att den ska ta över efter några år så kan det vara bra att gräva ner någon slags barriär runt plantan.

Grönmynta är också gott och är den mynta man har i matlagning.

Ja just ja! Tur att du sa det, det hade jag helt glömt bort! Min mamma har sin mynta planterad i en plastkruka nergrävd i jorden just för att myntan inte ska ta över hela trädgårdslandet...
Avastra

Inläggav Saffran » ons 25 feb 2009, 21:12

En sak till: Helst ska man skörda bladen innan plantan börjar blomma, för då går mer av växtens energi ut i blomningen, och smaken i bladen blir lite svagare. Det är bara att repa av dem och lägga dem på en tidning eller hushållspapper, eller binda ihop knippen av mynta och hänga på ett torrt och mörkt ställe (dvs inte i direkt solljus) att torka. Det finns även torkollor av bambu el. dylikt att köpa, ifall man odlar mycket som man vill torka.

Citronmeliss är också lätt att odla, men smaken försvinner fort ur bladen när man torkat dem. Det är bäst att använda färskt.

Ett annat tips på en kryddväxt som är lätt att odla är libbsticka -- inte att göra te på, men bladen verkar liksom smakförhöjande i soppor och grytor, och man behöver bara pyttelite! Jag har en kompis som inte kan använda färdig buljong eftersom hon är allergisk mot palmolja och selleri, och det går inte att uppbringa en buljong som inte innehåller endera (eller bägge). Hon blev jätteglad när jag gav henne en burk torkad libbsticka som jag plockat i ett par kompisars trädgård.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Frökenfräken » fre 27 feb 2009, 06:47

Roligt med massa tips! Och skönt att mynta är lättodlat... Jag har inte odlat något sedan jag var nio år gammal.
Har ingen trädgård som kan tas över av myntan, bara en liten balkonglåda, men det borde väl fungera?
Min resa mot långt och vackert hår
Provar mig fram, och hittills äter mitt hår upp allt jag har i det.

Hårtyp 1a / F / ii

Frökenfräken

Inläggav Yutchi » tor 12 mar 2009, 22:15

Ett litet tips, på försommaren kan man göra te på de färska bladen som både är vackra och ätbara i samband med temakningen.
Men mina två favoritteer är Brunkullan rött te lime honeybush som är kravmärkt och Friggs te söt lakrits som smakar heeelt underbart
Start:5/2-08 Tvätt:Biltema balsam/Neutral balsam Leave-in:Mop extreme moisture/Klick
Styling:
KCCC och Curl Keeper eller Linfrögelé med glycerol och eterisk olja Hårtyp:2B/f/i
Bild
Användarvisningsbild
Yutchi

Inläggav vintersaga » fre 13 mar 2009, 10:57

Jaa, te på färska myntablad är gott och uppfriskande. Jag brukar ta 2-3 blad ungefär och lägga i en kopp, hälla i vatten och sedan får det dra en stund.
Vi har jättemånga thésorter hemma, alla dricker olika sorts thé :D Men jag tycker inte om svart thé. Efter en period då jag druckit grönt, rött.. olika örtthéer och inte svart, provade jag det och det smakade :smt019 :laugh:

Kamomill och pepparmynta är lugnande för min mage, så det dricker jag när den är jobbig. Ibland blåbärsthé också. Då köper vi Friggs märke.

Vet inte om någon har nämnt det redan, men för er som gillar att ha honung i théet :btw:
Vänta tills det har svalnat till fingervärme, eller så att ni kan doppa ett finger i det utan att bränna er, innan ni häller i honungen. Om vattnet är för varmt så förlorar honungen sina välgörande egenskaper.
"Mod är inte att inte vara rädd. Mod är att vara rädd och göra det ändå."
Bild
Tvätt: WO
Inpackning:
Övrigt: Kokosolja
vintersaga

Inläggav saraaal » fre 13 mar 2009, 11:13

mikelan skrev:jag är en riktig tegalning. har druckit lite mindre senaste tiden, och med mindre menar jag inte varje dag. har nog hänt att jag hällt i mig flera liter per dag under vissa perioder... hur som helst. "The Village" har riktigt roliga teblandningar. I jul drack jag något som hette "julgröt". Det var riktigt gott trots det flummiga namnet. De här säkert 10 olika blandningar i butik. Det som fashinerar mig något oerhört är att bitarna i de olika blandningarna är så stora! Det ser ut som en liten påse med konst i, konstiga former i fina färger :innocent: . Blir som ett barn på nytt.

Var och hur köper man dom? Lät himla mysigt :D
Strawberry Swing

Användarvisningsbild
saraaal

FöregåendeNästa

Återgå till Mat