Jakten på långt hår

Har du en hårrelaterad fråga som inte passar in i någon annan kategori? Här passar den!

Jakten på långt hår

Inläggav Annika » tis 03 jun 2008, 19:55

Min historia:
1) Sommaren 2005. Håret nere vid mitten av skulderbladen, i stort sett hellångt.
2) Hösten 2005. Klippte håret var 5-6:e vecka, klippte upp det mer och mer varje gång.
3) December 2005. Den mest extrema uppklippningen, där håret var strax nedanför axlarna men överhåret bara ca 6 cm. Absolut fruktansvärt om det inte var minutiöst plattångat.
4) Vintern-våren 2006. Lät överhåret växa, höll längden vid axlarna i en strävan att få det att gå ihop, tills..
5).. jag klippte av längden i juni 2006 och fick en käklång page.
6) Fortsatte låta överhåret växa, med regelbundna toppningar för att ta bort det slitna. Klippte upp det lite mer i nacken för att få en bättre frisyr. Kort lugg.
7) April 2007. Rakpermanentade luggen och håret närmast hårfästet, vilket resulterade i vansinnigt sönderpreparerat hår. :ih: Tack och lov kunde detta hår klippas av undan för undan utan att det såg alltför tokigt ut.
8) Maj-juni 2007. Slutade platta håret, slutade schamponera håret, började ta hand om det istället. Håret var då kort runt ansiktet (i vissa fall bara några centimeter) och lite längre i bak, kanske ner till mitt på halsen i bak men som sagt kort i fram i någon underlig pagevariant.

Idag går mitt hår från en lugg som når ungefär till kindbenen till en längd ca en decimeter nedanför axlarna mitt i bak, det är uppklippt runtom och de kortaste etapperna slutar strax nedanför öronen.

Det vackraste jag vet är ett friskt, välskött, tjockt och blankt långt hår, och därför vill jag nu låta mitt hår bli så långt som möjligt - hur långt det är, har jag ingen aning om.

Nåja. På NC har de ibland en "Grow Out Challenge", och för att vara med ska man följa dessa regler:
1. No Flat iron, blow dryer, or direct heat ( Rollersets are allowed).
2. No sweets or junk food. Eat healthy, that includes lean protein and vegetables/ fruits.
3. Deep condition hair for an hour at least every two weeks/ do a protein treatment as needed to maintain a moisture/ protein balance.
4. Cowash at least once a week.
5.Stimulate scalp with an mixture of rosemary ( or any other essential oil) and grapeseed oil( or any other carrier oil) everyday or every other day.
6. Take vitamins and fish oil pills (pharmacuetical grade and Molecularly distilled).
7. Take MSM ( this is not a requirement).
8. No wearing hair down; wear protective/ low manipulation hair styles.
9. No checking length (or try not to be obssesive).
10. No trimming, dusting is allowed.
11. Combing hair once a week, limited only to finger combing( not a requirement).
12. Drinking loads of water so that the new growth can be moisturized. (Also if you plan on taking MSM, it is a must!)
13. Moisturize hair everyday/ every other day.

Det är ju bra och allt sånt, meeeen....... inte få ha håret utsläppt? Ingen värme, såhär i sommarsolen? Inga sötsaker?

Nja, jag vet inte. Jag tycker det känns lite extremt!

Mina regler lyder såhär:
1. Inga uttorkande produkter, massor med fukt och närande oljor i form av balsam och inpackningar.
2. Dricka mycket vatten, äta frukt och grönsaker och ta vitamintillskott.
3. Bara klippa det yttersta på topparna, och bara när det behövs.
I dagsläget har jag inte klippt mig sen i februari och jag klarar mig bra några månader till, siktar på en toppning efter sommaren.
4. Försiktig med färg, framför allt blekning - bara fixa rötterna när det behövs.
5. Massera hårbotten med olja och/eller aloe vera lite då och då.
6. Låta håret självtorka i så stor utsträckning det är möjligt, något som är mycket enklare den här årstiden än på vintern.
7. Ingen plattång, locktång eller liknande värmestyling.

I morgon ska jag ta ett kort på mitt hår när det är blött (dvs rakt) för att ha något att gå efter - det är lättare att se längdskillnader på ett rakt hår än ett lockigt. Sedan tar jag ett sådant kort var tredje månad för att se vad som händer.

Så... vilka mer är med?
Användarvisningsbild
Annika
Site Admin

Re: Jakten på långt hår

Inläggav Saffran » tis 03 jun 2008, 20:35

Hm, får vi LCHF:are dispens för frukten? :wink:
(Hade ju aldrig klarat det enligt originalkraven -- "lean protein and vegetables/fruits", eh, nej, inte mycket)
(ETA: Intressant att de tycker man skulle äta magert protein och sedan ta extra fiskoljekaplsar... varför inte bara äta fet fisk?)

Annars låter det som jag gör ändå... och jag försöker alltid få håret att bli så långt som möjligt, men jag har nog ett sånt hår som inte har så lång tillväxtfas. Har aldrig fått det att ens komma ner till bröstvårtorna. Men då har jag ju inte kört balsammetoden, såklart. :)
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Boel » tis 03 jun 2008, 20:50

Jag hänger med. Skippar frukten jag med. Ska klippa mig (och tona med henna) i sommar, hoppas det är okej. Ska foton in i denna tråden? isåfall, kort taget igår:
Bild
Användarvisningsbild
Boel

Inläggav Carola » tis 03 jun 2008, 20:52

Men har det inte med det genetiska arvet att göra med?? :roll: Jag har alltid haft långt hår. Mitt hår växer i massor.. När jag klippte mig nu förra veckan så hade håret växt jätte mycket och det häftigaste av allt var att jag inte hade några klyvna toppar alls.. Klippte mig i feb senast.

Min dotters hår växer såååå sakta.. Hon har även haft problem med tunnt hår. Hennes hår växte aldrig längre än till axlarna innan. Sedan var det så slitet så man fick klippa av mer än det växt :|
Men nu med balsammetoden växer hennes hår för första gången som ogräs :D och det har blivit så tjockt.. Hennes hår har nu passerat den magiska gränsen den aldrig varit innan i längd :D :D

Jag testar, Jag misslyckas, Jag lär

Användarvisningsbild
Carola

Inläggav Vitsippa » tis 03 jun 2008, 20:58

Va? ska man inte ha håret utsläppt??? jag trodde att håret tog mer skada av att vara uppsatt med snoddar och annat som sliter på håret.
Axellångt, flygigt, typiskt "svenskt" hår med många men tunna hårstrån. Blek blondin med mild Rosacea.
Användarvisningsbild
Vitsippa

Inläggav Annika » tis 03 jun 2008, 21:01

Det är väl så att man inte ska ha håret uppsatt med snoddar utan med klämmor, kammar, pinnar och nålar som inte sliter på håret. När håret är utsläppt utsätts det för slitage i form av sol, vind, nötning mot tröjor och stolsryggar osv.

Men nja, jag kommer då inte att sätta upp håret hela tiden, tycker alldeles för mycket om att ha det utsläppt!
Användarvisningsbild
Annika
Site Admin

Inläggav Boel » tis 03 jun 2008, 21:03

Carola skrev:Men har det inte med det genetiska arvet att göra med??

Jag undrar det jag. Jag var blond tills jag var tre, hade så tunt hår så jag kunde inte ens sätta upp i en tofs, jag hade kort-kort hår tills jag var 9. Sen har det bara blivit bättre och bättre.
Användarvisningsbild
Boel

Inläggav Vitsippa » tis 03 jun 2008, 21:23

Jag vill också ha längre hår! Har varit korthårig så mycket i mitt liv. Lägger in en bild på hur långt mitt hår är i dag.

Hårtorken har jag redan slutat med. Nu gäller det bara att vara snäll mot håret och klippa topparna lite regelbundet.
Bild
Axellångt, flygigt, typiskt "svenskt" hår med många men tunna hårstrån. Blek blondin med mild Rosacea.
Användarvisningsbild
Vitsippa

Inläggav SolSara » ons 04 jun 2008, 07:54

Jag har redan varit igång sen i julas, så jag är med. :) LongHairCommunity rekommenderas för de som vill satsa hårt. :)

Klippte mig senast i november och ska köpa en frisörsax när/om jag får råd för att kunna klippa bort kluvna toppar själv. De är fortfarande alldeles för få för att vara värt en toppning, dessutom tillhör de som finns det kortare under- och överhåret och inte längden. Har slarvat med fukten, men provat alla möjliga varianter på CO-tvättar. Nu blandar jag hejvilt efter vad håret verkar vilja ha, tvätta med vatten, lätt balsam eller tyngre balsam. Enstaka milda shampootvättar. Hade velat se hur håret klarar av bara vatten, men vågar inte prova p.g.a. strulande hårbotten. Har i perioder kört på mycket uppsatt och ska börja med det igen, då jag märkt att det sliter mycket på håret att ha det utsläppt så mycket som på sistone. Det är tillräckligt långt för att fastna mellan rygg och ryggstöd nu.. Använder fortfarande borste, den är det snällaste jag har för att reda ut, både fingrar och kam drar för mycket, men jag varvar så gott jag kan.

Nästa projekt är att bleka håret med honung. Väteperoxid som gör blekningen, precis som i vanlig, men förhoppningsvis så mycket mildare att håret inte tar skada.

Så här långt var mitt hår när jag började i januari. Då var det ca 60 cm från hårfästet i pannan och till det längsta håret. Har lovat mig själv att varken mäta eller ta nytt kort förrän efter ett halvår, alltså första juli. :)

Bild
Användarvisningsbild
SolSara

Inläggav Annika » ons 04 jun 2008, 08:19

Såhär långt är mitt hår idag i blött, utkammat tillstånd.

Bild

Mitt första mål är BSL (bra strap length), så en dryg decimeter till åtminstone. Sen får vi se vad håret vill!
Ska ta en bild när det har torkat också (om det ser vettigt ut ;) ). Som jämförelse kan vi ta den här bilden från juni förra året:

Bild

Luggen var där så kort att den inte ens gick att sätta upp med ett vanligt hårspänne, utan jag var tvungen att tvinga in den i en liten inbakad fläta för att få bort den från ansiktet. I nacken var det precis så långt att det nådde ner till ovansidan av axlarna.

Under det år som gått har jag klippt mig ett par gånger, antagligen totalt ca 3-4 cm.
Användarvisningsbild
Annika
Site Admin

Inläggav JolieLaide » ons 04 jun 2008, 08:28

Jag är med! :D Jag har hållt på och sparat ut håret länge men kommer inte längre än runt axellängd för att jag tröttnar och klipper det. Målet är att få hår som är runt midjelängd.

Mina regler får vara:

1. Bara klippa av de hårstrån som faktiskt är kluvna och trasiga.
2. Massera hårbotten när jag kommer ihåg.
3. Ingen plattång (brukar bara använda på luggen men inte ens det).
4. Ingen färgning/toning/blekning.
5. Inget som torkar ut håret.
6. Inget helt galet exprimenterande där jag testar 50 nya produkter på en gång utan lägga till en sak åt gången och hålla fast vid varje rutin åtminstone en månad så jag lär mig hur håret reagerar på den.
7. Inga produkter som innehåller parfym eller är testade på djur och helst ska det dessutom vara miljövänligt. (Har iofs inget med att spara ut håret att göra men är viktigt för mig ändå :) )

Med tanke på att det mest är saker jag inte ska göra så borde det inte vara alltför svårt att hålla även med en liten nyfödd liten bebis (om den någonsin tänker komma ut vill säga. Beräknad födsel idag och inte ett enda tecken på att den är påväg)
[color=#FF40FF]2a/F/ii
Användarvisningsbild
JolieLaide

Inläggav Korpglugg » ons 04 jun 2008, 09:37

SolSara skrev:Jag har redan varit igång sen i julas, så jag är med. :) LongHairCommunity rekommenderas för de som vill satsa hårt. :)
Åh, tack för länken.
Jag har inte sett den sidan trots googlande.
Jag gick genast med.

"Kort hår" har jag ju haft sedan 1998 nu, från början för att göra 40-talsfrisyrer, men jag är ingen "frisyrmänniska" utan passar bäst i enkla frisyrer och flätfriyserer där klippning spelar mindre roll (jag rullar runt med hunden och slår i skallen här och var).

Så nu ska jag nog sluta slentrianklippa topparna (klipp det som växt/ser ut att behövas-stilen) och spara igen.

Kollade frisyrtipsen på sidan, och några ser ut att kanske kanske fungera på mitt tunga hår.

Solsara, titta på http://www.haromi.se för att hitta billiga riktiga saxar.
De har Jaguar där för mycket mindre än andra ställen.
Jag har några gamla Eicker liggandes här, och de håller otroligt bra med tanke på att jag klippt tasshår och hundghår där smuts och grus förekommer.
De säljer ju för hundar, men det är oftast samma saxar, den Jaguar jag ska köpa, finns på ebay, och basler för högre summor.

EDIT: hundsaxar råkar ju oftast ut för mycket större slitage än saxar för nytvättade människohår, så kvaliteten på dem är tvungen att vara god. Jag har ännu inte stött på några dåliga hundsaxar av dålig valitet som varuhusfrisörsaxar.
Senast redigerad av Korpglugg ons 04 jun 2008, 09:38, redigerad totalt 1 gång.
"En mycket kreativ signatur"
Hår: 1b/1c F/M/C iii 33 tum långt
Användarvisningsbild
Korpglugg

Inläggav ewerhof » ons 04 jun 2008, 09:38

Japp, jag är med. :) Fast jag lägger mina bilder i min egen tråd. Finns en nytagen där.
Just nu har jag en längd från virveln mitt uppepå huvudet och ner på 34 cm.
Schampoofri sedan 10 februari 2008Bild
ewerhof

Inläggav Anais » ons 04 jun 2008, 09:57

Ja! Vad kul! Jag vill också vara med... :D

Jag hade ganska långt hår (ner till BH-bandet) för ca åtta år sen (oj, vad tiden går..). Tyvärr så upptäckte jag plattången, och snart såg mitt hår så risigt ut att jag var tvungen att klippa av det till en page. Ungefär i den längden har det stannat sedan dess. Jag har sedan dess velat ha längre hår igen, men så fort det kommit nedanför axlarna har det sett så risigt ut att jag varit tvungen att klippa av det. :evil: Konstigt att man aldrig kopplade det till plattångsanvändandet... :oops: Nu blir det andra bullar! Ska försöka att följa Annikas regler till punkt och pricka. :D

Mätte precis mitt hår och det är 47 cm långt från hårfästet till det längsta håret mitt bak. Ska försöka hålla mig från att mäta igen i tre månader, så nästa mätning blir den 4:e september. Jag klippte mig för ungefär en månad sedan, så jag hoppas att jag inte ska behöva gå till frisören förrän till hösten.

Här är min startbild:
Bild

Hoppas att det kommer att synas skillnad trots att jag har lockigt på bilden... :roll: Första målet blir 57 cm från hårfästet till längsta håret, alltså 10 cm längre än vad det är idag.
Schampofri sedan 5/2 2008
Hårtyp: 2C/3A, M, ii

Tvätt: Naturelle honung
Vård: JC Too Shea eller MOP-C Hydrating Conditioner
Inpackning: JC WDT
Styling: Beror på humör... :D
Användarvisningsbild
Anais

Inläggav Annika » ons 04 jun 2008, 12:35

Torrt (efter att ha provat diverse solhattar! :lol: )

Bild
Användarvisningsbild
Annika
Site Admin

Nästa

Återgå till Allmänt om hår och lockar