Hej.
Egentligen har jag ganska rakt hår. Eller i själva verket självfall och givetvis faller det aldrig som jag vill.
Jag har aldrig gillat mitt hår. I tonåren började jag färga det och fortsatte med att göra det flera gånger per år, år efter år. Mitt hår blev mer o mer slitet och oreglerigt och jag började till slut använda plattång för att tämja rufset.
När det var som värst hade jag blekt mitt hår hemma(katastrof!),
jag använde fön och plattång dagligen, tvättade håret med schampo(och balsam) varje dag,
och när jag gick till frisören och ville fixa mitt blekta hår sa de
"Efter detta får du absolut inte färga eller tona det mer!".
Det har blivit en ond cirkel. Mitt hår är slitet och jag använder plattång för att dölja detta!
Jag slutade färga håret för ungefär 1 och ett halvt år sedan och har numera min naturliga färg.
Sedan började jag dra ut på duscharna till varannan dag, sen var tredje dag och nu brukar jag kunna hålla mig till var fjärde dag upp till ungefär en gång i veckan.
Nyligen började jag använda mig av balsammetoden, alltså jag skippar schampoot. Tvättar endast med balsam!
Problemet är att jag fortfarande missbrukar plattången och fönen. Måste tillägga att jag har något som kallas BDD. Vilket gör att jag ibland kan isolera mig pga att jag anser mig vara fruktansvärt ful. Jag vet det låter sjukt, men IT IS REAL. Jag lider av det på riktigt. Googla: BDD. Eller BODY DYSMORPHIC DISORDER. Eller DYSMORFOBI.
Tidigare kunde jag inte gå utanför dörren utan ett tjockt lager smink över ansiktet. Jag klarar inte heller av att ta på mig kläder som visar för mycket av kroppen. Jag vet, detta är något jag kämpar med och något jag behöver komma över.
Nu har jag en fight mot min plattång, och min fön. Jag vill sluta men pallar inte ens att se mig själv i spegeln om jag inte gått igenom min vanliga hår rutin med fön o plattång(o sen en massa grejs på det så att det slitna inte ska synas lika tydligt). BUHU : (
Funderar på att köpa något värmeskydd som man kan ha i torrt hår, så kan jag pröva låta bli fön o plattång och sedan vet jag att jag kan använda plattången om jag vill. Att veta att man faktiskt kan, kanske gör det lättare att välja bort den.
SÅ någon här som kan "peppa" mig? Ge mig råd/tips? Någon annan som också missbrukar plattång eller liknande och vill sluta tillsammans med mig? Någon som har missbrukat men slutat som vill inspirera mig att göra detsamma?Jag förstår att det låter så jävla löjligt men alltså jag har ju faktiskt isolerat mig själv MÅÅÅNGA gånger pga att jag upplever mig så groteskt ful och det här som jag gör med mitt hår är ju en av mina "säkerhetsåtgärder", som får mig att känna mig lite mer trygg, även fast jag fortfarande hatar mitt hår och hur jag ser ut.
All sorts stöttning tas tacksamt emot!!