Tvätt med bikarbonat, hur gör ni?

Oljor, örter, honung, vinäger.... men även tensider, fettalkoholer och konserveringsmedel. För dig som gillar att experimentera!

Tvätt med bikarbonat, hur gör ni?

Inläggav Poklad » mån 30 apr 2012, 09:34

Hej!

Jag får impulser ibland då jag inte orkar med en balsamtvätt som tar evigheter att skölja ut, så nu har jag börjat testa att tvätta med bikarbonat! Så nu undrar jag, hur gör NI?

Hur mycket bb per dl vatten? Hur mycket ÄCV per vatten? Använder ni det sura i hela håret eller bara i längderna? Jag började läsa lite mer på nätet men alla gjorde olika typ... Skulle vara roligt att ha det samlat i en och samma tråd!
1A/F/iii
Tvätt: Aleppotvål (eller ägg eller Coop Xtra med lite TréSemmes Naturals.)
Övrigt: Kropp; bara vatten och olja. Ansikte; Mandelolja plus ansiktmasker
Start: Dec 2011
Användarvisningsbild
Poklad

Re: Tvätt med bikarbonat, hur gör ni?

Inläggav Nela » tor 03 maj 2012, 09:12

Jag började med 1 msk bikarbonat till 1 Garant-flaska (2,5dl) ljummet vatten, men nuförtiden räcker det med 1 tsk bikarbonat till samma vattenmängd.
äcv-sköljen har legat rätt stabilt på 1 kaffemått äcv till 3dl kallt vatten.
Jag har gjort lite olika med tvättrutinen, men har slutligen kommit fram till detta koncept: :)
Jag tar först i lite olja i topparna i torrt hår, blöter håret och skyddar ev. längderna ännu mer med vårdbalsam (vid extra torrt hår). Sprutar sen i bb-blandningen bara i hårbotten och gnuggar runt lite bara just där. Sköljer ur med ljummet vatten direkt efter, mitt hår blir torrt om bikarbonaten får sitta i för länge. Tar sen i mer vårdbalsam i längderna som får sitta i några minuter. Sköljer ur med svalt vatten och tar sen i sur-sköljen genom att spruta/hälla i den över hela hårbotten (rinner ner i resten av håret av sig självt precis som bb-blandningen). Jag brukar sen skölja ur den lite snabbt med svalt vatten. Tada! :D

Hur gör ni andra?
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Re: Tvätt med bikarbonat, hur gör ni?

Inläggav Poklad » tor 10 maj 2012, 23:32

Okej, har läst på lite mer och tänkte skriva hur jag gör nu, och väntar på att mitt hår ska vänja sig till:

1 tsk bikarbonat, ungefär 3 dl varmt vatten (löser sig lättare). Häller sektionsvis över hårbotten medan jag gnuggar där det känns smutsigt tills jag kört igenom hela hårbotten. Oftast är det lite kvar nu och det häller jag ut i hårbotten och leder ner i resten av håret, om jag låtit håret bli väldigt fett. sköljer ett tag, sen på med den sura eftersköljen. Häller ungefär en liter vatten och en dl ÄCV, häller över hela håret. Låter sitta en stund tills jag sköljer av med inte för varmt vatten och inte så noga. Klar!

det jag mest tycker om med bb-tvätten är att det går så mycket snabbare än en balsamtvätt. Tar evigheter för mitt hår :(
1A/F/iii
Tvätt: Aleppotvål (eller ägg eller Coop Xtra med lite TréSemmes Naturals.)
Övrigt: Kropp; bara vatten och olja. Ansikte; Mandelolja plus ansiktmasker
Start: Dec 2011
Användarvisningsbild
Poklad

Återgå till Kemihörnan