Göra egen skrubb för ansiktet!

Ska du verkligen lägga ner så mycket tid och energi på håret för att sedan slabba på vad som helst på kroppens största organ, huden?!

Göra egen skrubb för ansiktet!

Inläggav malin74 » tor 29 dec 2011, 21:12

Har tänkt att göra egen skrubb för ansiket och har hittat ett recept där man ska använda olivolja & florsocker. Jag gillar INTE olivoljedoften och undrar om man kan ta t.ex mandelolja eller jojobaolja eller ngn annan olja istället? Ngn som har ngt tips?
malin74

Re: Göra egen skrubb för ansiktet!

Inläggav Nela » tor 29 dec 2011, 21:19

Javisst kan du ha andra oljor i ansiktet. :D
Alla som är vegetabiliska funkar. Du kommer att märka vilka din hud gillar, och vilka den inte gillar, så det är bara att testa på tills du hittar din favorit. :)
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Inläggav malin74 » tor 29 dec 2011, 22:00

Tack för svar! Nu har jag beställt mandelolja & tistelolja, ska bli roligt! Använder redan arganolja & trivs med det!
malin74

Inläggav OliviaL » tor 29 dec 2011, 23:17

Hej! Blev också nyfiken på att testa denna :) Består ansiktsskrubben bara av (valfri) olja och florsocker , eller är det nåt mer i den?
3a kanske/ F / i. "Cherub curls"

Började med BM: 2010-08-09
OliviaL

Inläggav malin74 » fre 30 dec 2011, 08:41

Det är florsocker, olivolja o ev några droppar eterisk olja. Man ska hälla florsocker i oljan tills den blir mättad o får en bra konsistens. Jag har inte provat än m hoppas att den funkar! Återkommer när jag testat.
malin74

Inläggav Lilly2My » mån 02 jan 2012, 22:56

malin74 skrev:Har tänkt att göra egen skrubb för ansiket och har hittat ett recept där man ska använda olivolja & florsocker. Jag gillar INTE olivoljedoften och undrar om man kan ta t.ex mandelolja eller jojobaolja eller ngn annan olja istället? Ngn som har ngt tips?

vanlig solros olja funkar också bra för hyn och är relativt billigt, har köpt en blandning av mandelolja, solrosolja och olivlja så man kan blanda dem också :) :handgestures-thumbupleft:
Tvätt: The Body Shop Rainforest Schampoo
Balsam: Garant SÅKLART
Torrschampoo: Malet Havregryn
Lilly2My

Inläggav malin74 » tis 03 jan 2012, 19:17

Nu har jag testat m tistelolja, den blev för fet tycker jag. Tycker oxå att det blev lite för dålig skrubb m bara florsocker så jag tog i lite strösocker oxå, känns bra. Kommer att ta mandeloljan nästa omgång. För att få bort den feta känslan så baddar jag m ansiktsvatten efter skrubben. Skrubben känns så mild mot ansiktet så det funkar nog att skrubba flera ggr i veckan!
malin74

Inläggav soetnoesen » sön 08 apr 2012, 17:23

En skrubb som jag kör med och som är härlig är krossade havregryn blandat med flytande honung! Luktar underbart och huden blir len!
Tvätt: SLS-fritt schampoo.
Vårdbalsam: Tresemme naturals.
Övrigt till hår, hud o kropp: Jojobaolja, till viss del ekologiska och naturliga produkter.
Användarvisningsbild
soetnoesen

Inläggav malin74 » mån 09 apr 2012, 09:36

Havregryn o honung! Ska testa, tack för tipset :)
malin74

Inläggav Poklad » fre 13 apr 2012, 08:47

Åh, scrubbar! Just nu använder jag bara aspirinmasken :romance-inlove: som jag scrubbar lite med innan den åker av, men förut brukade jag köra med akorbinsyra eller bikarbonat + valfri olja eller honung. Glöm inte att då man blandar något nytt själv ska man alltid testa lite på tex armen. Vet att vissa kombinationer med askorbinsyra eller bikarbonat kan bli lite väl starkt.
1A/F/iii
Tvätt: Aleppotvål (eller ägg eller Coop Xtra med lite TréSemmes Naturals.)
Övrigt: Kropp; bara vatten och olja. Ansikte; Mandelolja plus ansiktmasker
Start: Dec 2011
Användarvisningsbild
Poklad

Inläggav malin74 » sön 15 apr 2012, 19:22

Gillar havregryn och honung, blir inte lika kladdigt som olja & socker. Har köpt asprin och ska testa det!
malin74

Inläggav soetnoesen » sön 15 apr 2012, 21:08

malin74 skrev:Gillar havregryn och honung, blir inte lika kladdigt som olja & socker. Har köpt asprin och ska testa det!

Kul att du gillar den! Har testat aspirinmasken och gillade den väldigt mycket också! Hoppas den känns ok för dig me.
Tvätt: SLS-fritt schampoo.
Vårdbalsam: Tresemme naturals.
Övrigt till hår, hud o kropp: Jojobaolja, till viss del ekologiska och naturliga produkter.
Användarvisningsbild
soetnoesen

Inläggav Hector10 » ons 18 apr 2012, 16:18

Kul att ni tar upp detta! :) Jag testade att mortla strösocker så att det inte skulle vara så vassa stora korn (ville inte använda salt) och hade i olivolja samt lite citron som jag hade läst skulle vara jätte bra. Det blev inget vidare häpnadsväckande resultat och jag tyckte att oljan satt kvar för mycket, så tvättade lite med min ansiktsrengöring ( från Rosenserien). Nästa gång provade jag utan citron eftersom jag inte hade något, tänkte att det går säkert lika bra men inte då... det ploppar fortfarande upp finnar efter ungefär 2-3 veckor... Jag brukar sällan ha riktigt finnar men detta är finnar utan dess like :( Är nu rädd för att testa en ny ansiktsskrubb/mask på hemmagjort vis.. har ni något tips? Var oljan för fet eller vad var det som ställde till problemet? Blev lite sugen att testa eran med honung :D Om jag vågar ;)
Hector10

Inläggav malin74 » tor 19 apr 2012, 19:49

Jag tycker att mortlade havregryn o honung är bättre än olja o socker eftersom det sistnämnda ger en fet känsla. Testa havregryn o honung o se hur det känns!
malin74

Inläggav Hector10 » fre 04 maj 2012, 22:49

Tack Malin 74, det ska jag göra :D
Hector10

Nästa

Återgå till Hudvård