Torr/Fet hy och stora porer, vad ska jag använda?

Ska du verkligen lägga ner så mycket tid och energi på håret för att sedan slabba på vad som helst på kroppens största organ, huden?!

Torr/Fet hy och stora porer, vad ska jag använda?

Inläggav Ulven » tor 12 apr 2012, 09:58

Hej alla! Här kommer lite frågor från en glad nybörjare.... Jag har alldeles nyligen slutat tvätta håret med schampo (so far so good!) och nu går uppmärksamheten till huden!

Jag har en ansiktskräm som jag vill byta ut då jag inte är nöjd med den, och tänkte att ni kanske har några tips på nåt bra jag kan testa. Har försökt att läsa på men det är lite av en djungel... Min hud blir torr efter att jag duschat eller om jag tvättat ansiktet (tvättar nästan bara med vatten, ibland lite tvål om jag använt mascara), och då smörjer jag in med så lite som möjligt av den här krämen eftersom jag lätt blir flottig i huden annars. Sen så har jag även fått lite förstorade porer i pannan och över kinderna. Inte så snyggt. Får lite enstaka små finnar i ansiktet ibland, tyvärr får jag det även i urringningen och över axlarna/övre delen av ryggen.

Tycker det verkar väldigt vettigt att använda produkter som innehåller så lite skit som möjligt, så om ni kan tipsa om någon olja eller kräm eller nåt man ska mixa ihop själv som kan balansera huden vore det toppen!
Ulven

Re: Torr/Fet hy och stora porer, vad ska jag använda?

Inläggav Words » tor 12 apr 2012, 11:32

Mandelolja! Några droppar räcker :)
Words

Inläggav Nela » tor 12 apr 2012, 11:48

Min ansiktshud älskar kokosolja och sheasmörsolja på kvällen samt en sprits ansiktsvatten på morgonen gjort på 1 del äcv och 10 delar vatten. :)
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Inläggav Ulven » tor 12 apr 2012, 12:33

Mandelolja har jag hemma, men det är definitivt mycket mer än 6 månader sen jag öppnade den... Står på förpackningen att det är så länge det "håller" efter att man öppnat den. Luktar inget konstigt, men funderar på om den kan bli dålig ändå...?
Ulven

Inläggav Ulven » tor 12 apr 2012, 12:38

Jag hade funderingar åt antingen mandelolja (som jag redan har hemma, smidigt..) eller jojobaolja. Tea tree olja på ev. finnar... Aloe vera trodde jag skulle vara återfuktande men jag har läst om en hel del som blir strama i huden av det. Annars hade jag funderingar på det med, eller en kombination. Idéer? Är det bara att blanda lite som man vill eller hur ska man se på det hela?

:)
Ulven

Inläggav Nela » tor 12 apr 2012, 15:54

Vanlig matolja kan man ju smaka lite på och känna om den känns härsken, kanske går att göra likadant med din mandelolja?
Har läst att en del blandar lite AV-gel med olja och smörjer med, det ska göra att oljan går in fortare och att det inte stramar av AV-gelen. Har inte testat själv eftersom jag verkar reagera på AV-gel, tyvärr. Huden kliar när jag använder det.
Blanda på du, det är roligt att testa olika kombinationer och se vad som är bäst. Just ansiktshuden tycker jag snabbt brukar tala om vad den gillar och inte gillar. :D
2a/f-m/ii

Användarvisningsbild
Nela

Inläggav Poklad » fre 13 apr 2012, 08:58

Det är enkelt att göra en egen återfuktning av huden!
:handgestures-thumbupleft:
Har du någon favoritolja som du vet sjunker in i huden bra? Ett tips är jojoba eller kokos (jag använder oliv). Detta blir din "fettdel". Sedan, hitta en bra AloeVera-gele som går att smeta på huden. Detta blir fuktdelen! Sen, om man orkar kan man blanda ihop ett eget ansiktsvatten på ÄCV eller annat surt som huden tycker om. Huden behöver nämligen både fukt och fett, så detta täcker behoven! Ansiktsvattnet kanske du kan göra extra surt, då sura ämnen hjälper till att stänga porer. (ansiktsscrub med askorbinsyra fungerar något porförminskande)

Min rutin av återfuktning då jag har ett rent och torrt ansikte är att först ta liiiiiite AV, typ en fjärdedels ärta, och smeta in i ansiktet. Sen, ungefär en eller två droppar olja som läggs ovanpå där jag vill ha det/ där det behövs. I denna del så kanske du kan ta mindre där du vet kroppen producerar eget fett? Sen, lite ansiktsvatten som "klappas på" med händerna.

Fungerar jättebra för mig, och jag tycker du ska prova!
:dance:
1A/F/iii
Tvätt: Aleppotvål (eller ägg eller Coop Xtra med lite TréSemmes Naturals.)
Övrigt: Kropp; bara vatten och olja. Ansikte; Mandelolja plus ansiktmasker
Start: Dec 2011
Användarvisningsbild
Poklad

Inläggav Ulven » fre 13 apr 2012, 20:37

Låter precis som det spår jag är inne på, vad bra :)

Tänkte köpa hem jojobaolja och mandelolja och testa. Sen när det gäller aloe vera gel så är jag lite mer fundersam. Vilken av följande skulle man säga är "bäst"?

http://www.lifebutiken.se/life/produkte ... ra_gel.ecp

http://www.lifebutiken.se/life/produkte ... 9_gele.ecp

http://www.ccs-se.com/sv/vera-by-ccs/44-gel

Låter intressant med ansiktsvattnet! Men har du en rengöringsrutin då där den ingår, eller hur gör du? Jag är ganska slarvig och eftersom jag knappt aldrig använder smink så tvättar jag inte heller ansiktet med annat än vatten för det mesta. Scrubbar iofs ibland, och det vill jag också hitta en bra ersättare för. Använder upp det vi har hemma nu + försiktigt försiktigt med scrubbhandskar. Har för mig att man inte ska scrubba för mycket om man har förstorade porer, så försöker hitta en bra balansgång där man blir av med fnaset men inte retar upp huden...
Ulven

Inläggav Ulven » fre 13 apr 2012, 20:39

Äsch, nu läste jag igen och såg att du tog på ansiktsvattnet sist efter AV och olja... Så BRA att man läser ordentligt innan man börjar ställa frågor, haha :)
Ulven

Inläggav Nela » lör 14 apr 2012, 08:48

Här har du en skrubbtråd. :D
2a/f-m/ii

Användarvisningsbild
Nela

Inläggav Poklad » sön 15 apr 2012, 22:41

Hmm, alla geléer verkade bra! Att föredra är en större procenthalt av aloe veran, då behöver man inte heller tänka på vad den har för andra ingredienser!

Vardagligen tvättar jag bara med vatten, så tar jag min "återfuktning" direkt efter. Om jag tycker ansiktet känns extra irriterad eller torr har jag en honungsmask (kleta på, låt sitta tills du är nöjd). Om det börjar bli dags för scrubb så gör jag en aspirinmask med honung! Att rekommendera väldigt mycket!

Ta fyra tabletter aspirin (i mitt fall bamyl) och låter dessa lösa upp sig med några droppar vatten under en minut. Blandar ner honung för att få en härlig konsistens till masken. Andra har gräddfil eller yoghurt, bara det är något som håller pulvret på plats och gärna är vårdande. Efter ungefär en halvtimme så sköljer jag av masken, men gnuggar lite scrubbande då jag tvättar bort den. Är väldigt försiktig! Jag har väldigt många öppna porer, så det är kanske därför min hy blev glad efter jag lugnat ner mig på den fronten! :D

Om jag börjar känna mig smutsig eller finnig eller lite igentäppt tar jag OCM, men det var ett tag sen. Det är nämligen väldigt djuprengörnade så jag gör det sällan. Försöker fortfarande hitta en balans då det gäller min hy (och mitt hår) men eftersom jag är dålig på rutiner så blir det mesta efter impuls, men det fungerar någorlunda ändå. Man ska bara våga prova så blir det bra till slut! (och inte glömma att huden/håret behöver omställningstid på kanske två veckor då man testar något nytt).

Hoppas du orkar läsa, men jag tycker hudvård är jätteintressant! :handgestures-thumbupleft:
1A/F/iii
Tvätt: Aleppotvål (eller ägg eller Coop Xtra med lite TréSemmes Naturals.)
Övrigt: Kropp; bara vatten och olja. Ansikte; Mandelolja plus ansiktmasker
Start: Dec 2011
Användarvisningsbild
Poklad

Återgå till Hudvård