Hade utan vidare kunnat skippa hårtvätten imorse - håret kändes fortfarande fräscht! Hade dock migrän igår

och en ordentlig hårbottenmassage brukar vara bra för att förhindra att värken kommer tillbaka, så det blev tvätt och kokning av ny linfrögelé. Den blev precis lika bra, vacker och väldoftande som förra gången och gav fantastiskt blanka och väldefinierade 3A-lockar!

(Fick förresten återigen komplimanger (av okänd kund) för min hårfärg.

)
Min tvätt- och stylingrutin för maximala lockar ser ut som följer:
*Hårbottenmassage med jojobaolja ca 30 min före tvätt (hjälper till att lösa upp sebum)
*Ordentlig genomblötning av håret med varmt vatten
*Fördelning av balsam (uppskattningsvis 2 matskedar) i hela hårbotten med ett par minuters massage
*Ursköljning med varmt vatten (massage under tiden)
*Masserar in balsam (ca 3-4 msk) i hela hårbotten och längderna, låter verka några minuter
*Ursköljning med varmt vatten
*Sista-sköljning med KALLT vatten (står utanför badkaret med huvudet uppochner)
Fortfarande med huvudet uppochner:
*Genomkamning av det plaskblöta håret med bredtandad kam
*Kramar ur lite vatten genom att "ploppa" håret med händerna
*Krattar in ordentligt med linfrögelé i hela håret och fortsätter krama upp lockarna mot huvudet
*Ploppar håret i 15-20 min
*Tar ur ploppen och kramar i lite mer gelé på partier som behöver extra kontroll
*Låter lufttorka så länge som möjligt utan att röra håret
*Diffuserföning med huvudet uppochner för maximal volym (samlar håret i tratten och låter den vila mot hårbotten innan jag slår på fönen. Håller fönen stilla ca 30-40 s, slår av den, tar nästa hårpassé och upprepar proceduren.
*Låter håret svalna innan jag rör det
*Vänder huvudet uppochner och slår ut lockarna med separerade fingrar
*Kramar ur ev stelhet och stylar frisyren