Från julgransris till glamourlockar på en månad

Visa din hårförvandling, få hjälp att klassificera lockarna osv.

Re: Från julgransris till glamourlockar på en månad

Inläggav Linnéa H » fre 06 apr 2012, 14:36

När jag vaknade imorse och hörde regnet mot fönsterblecket, insåg jag att det inte var någon idé att försöka lura håret till en välfönad, blank frisyr just idag. Krattade istället i min råsockerspetsade linfrögelé efter tvätt och ploppade håret i ca 20 min. Hann bara blåsa med diffuserfönen ett par minuter innan jag var tvungen att springa till tåget. Blåst och snöblandat regn gjorde resten av jobbet...
Såg nog väldigt trollaktig ut när jag kom fram till kyrkan och körrepet (även om jag undvek speglar hördes det på mina körkompisars krystade försök till komplimanger :D ), men jag var duktig nog att låta bli håret tills det hade torkat. Då fäste jag undan luggen med ett par spännen och lät lockarna vara lite vilda.
LH120406#2.jpg

LH120406#3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » sön 08 apr 2012, 18:11

Hennade håret idag. Eftersom färgen hade fadat i topparna blev det henna i hela längderna den här gången. Väldigt nöjd med resultatet!
Glad påsk! :D
Linnéa H

Inläggav Saffran » sön 08 apr 2012, 20:02

"Fadat"? Vad betyder det?
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Words » sön 08 apr 2012, 20:41

Att färgen har "bleknad lite"... Eller snarare att färgen har försvunnit lite.
Words

Inläggav Linnéa H » sön 08 apr 2012, 21:08

Jag har gjort mig skyldig till användning av ett svengelskt uttryck :oops: (uttalas "fejdat") och det är möjligt att jag skulle ha stavat det "fadeat" :think: , fast nä... :D
Uttrycket används ofta i musiksammanhang. Om man fadar en låt, upprepas slutfrasen i musiken svagare och svagare. Låten får inget tydligt slut - funkar därför bäst på inspelningar.
Färgen i topparna hade alltså inte samma intensitet som färgen på hjässan. (Syntes vid håruppsättningar med synliga toppar, inte annars.) Men nu har jag fixat till det. :D
Linnéa H

Inläggav Saffran » mån 09 apr 2012, 19:31

Jamen duh! Klart jag vet vad en fade(-out) är... :doh: Sorry, läste det som ett svenskt ord (med svenskt uttal) och kopplade inte.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Linnéa H » mån 09 apr 2012, 20:39

Det kanske inte bara var du som undrade vad jag menade. Tack för att frågade! :D Företeelsen är nog inte så vanligt förekommande på hennat hår, så jag förstår att du inte kopplade först. Ursäkta mitt övertydliga svar... :shifty:
Kör fortfarande med Herbiques kopparröda - mest p g a min rädsla för att handla på nätet... :oops: och även om den håller bättre än kemiska röda färger, så är den mest att betrakta som en intensivtoning - iallafall på mitt hår. (Brukar dessutom sällan ha tålamod att låta blandningen sitta i längre än 45 min. Det kanske också påverkar hållbarheten. :think: )
En kollega har lovat köpa henna i Tunisien och ta med hem till mig i sommar. (Hennes man kommer därifrån, så hon har hjälp av sina svägerskor för att få tag i bra kvalitet.) Ska bli spännande att se om jag kommer att märka någon skillnad!
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » ons 11 apr 2012, 20:47

Tack vare lite kakaospetsat maizenamjöl och en uppsättning, har jag inte behövt tvätta håret sen jag hennade det i söndags. Det ser inte fett ut och jag skulle säkert klara mig utan problem imorgon också, men det blir nog tvätt och ploppning imorgonbitti ändå - längtar efter att ha riktigt vackra lockar på jobbet. Det var längesen! Brukar ofta få sån tidspress att jag förstör frisyren i torkningsprocessen. Men imorgon ska jag göra mitt bästa för att låta lockarna torka i lugn och ro...

Har förresten märkt att håret numera ofta känns kallt, lent och nästan fuktigt - när det har torkat alltså, men utan att se fett ut. Tar det som ett tecken på att det mår bra och är återfuktat. :D
Senast redigerad av Linnéa H fre 27 apr 2012, 19:38, redigerad totalt 1 gång.
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » sön 15 apr 2012, 16:23

Idag stod linfrögelé-kokning på agendan. Gjorde en intressant upptäckt när jag blandade i ett par droppar färsk limejuice medan lavendelblommorna drog i gelén: fräsch doft och fin mörkrosa färg! Nu när håret hunnit torka har det fått en fantastisk glans! :dance: Gelén ger om möjligt, ännu mera stadga än tidigare, men är ändå lätt att krama ur och ger inga flagor. Tror att jag har hittat ett vinnande koncept! :D

För att få vackra lockar utan friss, måste jag vara extremt noga med att inte röra håret mer än nödvändigt i torkningsprocessen. Har dock ganska lätt att finna mig i att se hemsk ut ett tag:
LH120415#1.jpg

...när jag får det här resultatet efter en stunds försiktig diffuserföning:
LH120415#2.jpg

LH120415#3.jpg
Linnéa H

Inläggav Nela » mån 16 apr 2012, 22:14

Ja vad skulle man göra utan linfrögele! :D
Jättefina lockar! :handgestures-thumbupleft:
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Inläggav Linnéa H » mån 16 apr 2012, 22:34

Tack för komplimangen, Nela! :D Ja, det var ju iaf bra mycket dyrare att få fram vackra lockar innan kemisten och uppfinnaren i en tog överhanden! :lol:

Imorse var det eldprov för mitt nya linfrögelérecept.
Brukar ha svårt att få till fina lockar dagen efter tvätt, men idag blev de väldigt bra. Tror att det berodde dels på gelén, dels på hur jag gick tillväga när jag fuktade håret. Jag tog iskallt vatten i händerna och började med att krama det understa nackhåret, så det blev ordentligt fuktat (på gränsen till blött). Sedan släppte jag ner passé för passé av håret och gjorde samma sak. När hela håret var genomfuktat vände jag huvudet uppochner och kramade i lite gelé (doftade ljuvligt fräscht), innan jag slutligen fönade någon minut med diffuserfönen. Därefter fäste jag upp luggen lite slarvigt med egenhändigt dekorerade hårspännen. Avslutade med att krama in lite extra vatten i topparna på det uppsatta håret, för att det skulle blanda sig med strukturen på nackhåret. Lockarna har känts separerade och studsiga hela dagen!
Bilderna är tagna nu ikväll efter ett antal tröjbyten. Har bara behövt sätta några envisa luggtestar på plats med lite vatten under dagen, utöver det har inte behövt göra ett dugg med håret.
LH120416#1.jpg

LH120416.jpg
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » ons 18 apr 2012, 19:54

Lockarna är fortsatt fina och separerade. :dance: Tvättade håret igår bara för att jag var ledig, hade annars klarat mig en dag till utan problem.
Fick många komplimanger för frisyr och färg, från såväl kör - och arbetskollegor som okända människor på pendeln! :D

Har börjat sova med håret i lös tofs, mest för att det inte ska bli kladdigt av ansiktskrämen (AV-gel och kokosolja). Funkar väldigt bra. Verkar som jag kommer att kunna stretcha tiden mellan tvättarna med en dag. :handgestures-thumbupleft:

Shoppade hårprylar på Creole, (ligger på Drottninggatan), igår. Hårklämmor med kristaller och iriserande stenar, spännen med glitter och fjädrar samt mjuka snoddar fick följa med hem. Får se om jag kommer att använda allt. Ibland kan nyanserna se väldigt annorlunda ut när man kommer hem...
Men man kan alltid dekorera paket med vackra spännen och snoddar. (Nåja, nästan. Kanske inte så lämpligt till fars dag... :? :lol: ) Mycket roligare än vanliga paketsnören och mottagaren kan använda dekorationen efteråt! :techie-eureka:
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » fre 20 apr 2012, 20:59

Hade utan vidare kunnat skippa hårtvätten imorse - håret kändes fortfarande fräscht! Hade dock migrän igår :sad-darkcloud: och en ordentlig hårbottenmassage brukar vara bra för att förhindra att värken kommer tillbaka, så det blev tvätt och kokning av ny linfrögelé. Den blev precis lika bra, vacker och väldoftande som förra gången och gav fantastiskt blanka och väldefinierade 3A-lockar! :dance:
(Fick förresten återigen komplimanger (av okänd kund) för min hårfärg. :D )

Min tvätt- och stylingrutin för maximala lockar ser ut som följer:

*Hårbottenmassage med jojobaolja ca 30 min före tvätt (hjälper till att lösa upp sebum)
*Ordentlig genomblötning av håret med varmt vatten
*Fördelning av balsam (uppskattningsvis 2 matskedar) i hela hårbotten med ett par minuters massage
*Ursköljning med varmt vatten (massage under tiden)
*Masserar in balsam (ca 3-4 msk) i hela hårbotten och längderna, låter verka några minuter
*Ursköljning med varmt vatten
*Sista-sköljning med KALLT vatten (står utanför badkaret med huvudet uppochner)

Fortfarande med huvudet uppochner:
*Genomkamning av det plaskblöta håret med bredtandad kam
*Kramar ur lite vatten genom att "ploppa" håret med händerna
*Krattar in ordentligt med linfrögelé i hela håret och fortsätter krama upp lockarna mot huvudet
*Ploppar håret i 15-20 min

*Tar ur ploppen och kramar i lite mer gelé på partier som behöver extra kontroll
*Låter lufttorka så länge som möjligt utan att röra håret
*Diffuserföning med huvudet uppochner för maximal volym (samlar håret i tratten och låter den vila mot hårbotten innan jag slår på fönen. Håller fönen stilla ca 30-40 s, slår av den, tar nästa hårpassé och upprepar proceduren.
*Låter håret svalna innan jag rör det
*Vänder huvudet uppochner och slår ut lockarna med separerade fingrar
*Kramar ur ev stelhet och stylar frisyren
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » fre 27 apr 2012, 19:18

Schampotvätt imorse. Hårbotten doftade inte riktigt fräscht efter förra tvätten, så nu var det dags. (På dagen 4 veckor sen senaste schampotvätten. Det verkar vara det intervallet som gäller fortfarande.)
Förberedde håret genom att massera in jojobaolja i hårbotten och ta lite kokosolja på längderna igårkväll. Lät det verka under natten.
Måste färga rötterna i helgen - utväxten börjar se riktigt sjaskig ut! Köpte henna idag, så nu är det bara att köra.
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » sön 29 apr 2012, 11:30

Så, nu sitter jag här med henna i hårbotten och plastpåse på huvudet. Känner mig inte särskilt glamorös. Tur att ni slipper se! :lol:
Linnéa H

FöregåendeNästa

Återgå till Bilder