Bikarbonat deodorant

Ska du verkligen lägga ner så mycket tid och energi på håret för att sedan slabba på vad som helst på kroppens största organ, huden?!

Bikarbonat deodorant

Inläggav Fjärrkontroll » tor 29 mar 2012, 13:22

Jag slutade med deo, började med aulun blandat med vatten. Var inte helt nöjd men fortsatte ändå.

Läste här (tror jag) att man kunde pudra armhålorna med bikarbonat, det fungerar superbra! Men jag har ju ett vitt puder lager över badrummet. Har inte hittat någon bra "puff" att pudra med, använder en tvättlapp och dammar under armarna. Inte så effektivt. Någon som har en bättre ide att få det puderfritt i badrummet?

Är det någon som prövat blanda bikarbonat med vatten och spraya under armarna? Om det kanske fungerar? Vad tror ni? Har ingen sprayflaska hemma men ska pröva så fort jag köpt in en flaska.
Fjärrkontroll

Re: Bikarbonat deodorant

Inläggav Avia » tor 29 mar 2012, 13:25

Jag blandar den med olja så är det lätt att smörja in och den håller sig på plats.
1a-2a/f/ii
Tvätt/vårdande: Fabulous fruit
Leave-in: Sjöbogårdens man & pälsglans.
Styling: Linfrögele, egengjord saltvattenspray.
Avia

Inläggav MonikaS » tor 29 mar 2012, 14:29

Hejsan!
Jag gör egen deo med kokosfett, bikarbonat och någon form av stärkelse tex arrowrot eller potatismjöl.

1 msk kokosfett
1 msk bikarbonat
1 msk stärkelse

Smält kokosfettet, blanda de torra ingredienserna och rör sedan i kokosfettet. Luktar ljuvligt gott av kokos :)
Den klarar sig i ca 3 månader i kylskåp. Om man vill kan man ha i några droppar eterisk olja av sin favoritdoft. Små plastburkar med lock finns att köpa på tex Åhlens eller Kicks.

Mvh Monika
Hårtyp: 3a/C/ii

Tvättbalsam: Garant Så Klart, äggvätt eller Coop X-tra
Vårdande: Curl Harmony Smoothing conditioner, Garnier Respons P&K
Leave-in: Klick, Curl Harmony Curl Reviver
Styling: Curling Custard Kinky Curly
Användarvisningsbild
MonikaS

Inläggav Saffran » tor 29 mar 2012, 16:30

Den andra tråden om bikarbonatdeo som nyligen varit uppe hamnade efter viss förvirring i kategorin "Hudvård", så jag flyttar dit den här tråden också, så blir det åtminstone mer logiskt. :)
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Fjärrkontroll » tor 29 mar 2012, 19:45

Avia skrev:Jag blandar den med olja så är det lätt att smörja in och den håller sig på plats.

Någon speciell olja?
Fjärrkontroll

Inläggav Avia » fre 30 mar 2012, 09:36

Brukar använda rapsolja för det mesta, billigt och bra ;)
1a-2a/f/ii
Avia

Inläggav Fjärrkontroll » lör 31 mar 2012, 07:46

HAde cocosolja i badrummet så jag blandade det med ett par tsk bikorbonat och efter första användningen är jag väldigt nöjd :D
Fjärrkontroll

Inläggav mutantbebis » ons 04 apr 2012, 17:04

Hej!

Just nu använder jag en pulverdeo från LUSH, The Greeench, och det fungerar väl men jag känner fortfarande av en lukt i slutet av dagen. Det luktar dock inte SVETT utan mer en blandning av lukten från deon och typ.. mat? Hur som vill jag helst inte lukta så. Jag vet att folk pratar om övergångsperioder men jag har använt denna i över en månad nu men blir inte riktigt klok på om det är det rätta för mig.

Så, bikarbonat! Det låter superspännande och jag blir sugen på att prova men luktar det något?
Förstod att man kan blanda i lukt själv men vill testa neutralt först.
Någon som har svar eller tips?

Linnea
mutantbebis

Inläggav Avia » ons 04 apr 2012, 19:13

Jag upplever den som helt doftlös, beror väl kanske på vilken olja man använder iofs. Men jag brukar tillsätta någon droppe eterisk olja - citron, lime eller apelsin "just in case" :)
1a-2a/f/ii
Avia

Inläggav Nela » ons 04 apr 2012, 21:29

Blev inspirerad av de två bikarbonatdeotrådarna och gjorde en sats förra veckan. Vet inte riktigt hur proportionerna blev, slabbade på lite som jag tyckte men det hamnade väl nånstans på ca 1 msk kokosolja, 1,5 msk bikarbonat och 0,5 msk potatisstärkelse.
ÄR MYCKET NÖJD!! :D
Hittills kanske jag ska säga, har ju inte testat så länge, men det bådar gott. Kändes nämligen ingenting på kvällen efter en middag jag var smånervös under, luktar jag nån gång blir det lätt vid sådana tillfällen, men deon klarade testet! Det gjorde inte Urtekrams flytande kristalldeo och i långa loppet inte heller Niveas pure and natural jasmin (funkade bra i början, men nu funkar den inte längre). Får se om detta håller i sig eller om den går samma öde till mötes som Nivea-deon, men jag hoppas för jag tycker faktiskt aldrig att jag känt mig så fräsch under armarna som med denna deo. Kokosoljan luktar gott och bikarbonaten får det att lukta fräscht på något sätt.
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Inläggav Fjärrkontroll » tor 05 apr 2012, 14:42

Tycker inte den har någon lukt heller. Har ingen tillsatt lukt men citron skulle kanske kännas fräscht.

Var köper ni era eterisk oljor?
Fjärrkontroll

Inläggav Avia » tor 05 apr 2012, 15:04

Har inga mått jag går efter, brukar bara hälla upp en portion bikarbonat i en burk och tillsätta olja tills det blir en pasta. Enkel att smörja in och jag har aldrig upplevt att jag luktar vid användning av den (inte ens på somrarna i svart uniform...) :) Däremot kan jag bli lite irriterad under armarna om jag använder den under för lång period och då kör jag ett avbrott med någon annan aluminiumfri deo. Just nu varvar jag med Good for girls, funkar fint.

Jag köper mina oljor på Aromainstitutet i Gävle, de har mycket bra utbud av det mesta. Annars brukar jag handla på Hälsokraft eller på aromacreative.se :handgestures-thumbupleft:
1a-2a/f/ii
Avia

Inläggav soetnoesen » sön 08 apr 2012, 12:24

Är helt ny här så detta är mitt första inlägg :) är även ny på detta med balsammetoden och no poo för övrigt...
Har nu i ca en veckas tid använt mig av deon gjord på kokosolja, bikarbonat, maizena och lite eterisk olja och är såååååå nöjd!!! Det tog några dagar för kroppen att vänja sig och jag kunde lukta lite svett i slutet av dagen men nu är det borta! Svettas knappt och luktar gott. Sen känns det ju så bra att man vet vad det finns i den!!
Till och med så att sambon ville ha sig en egen :D
Nästa gång blir det med lite citrondoft tror jag. Köper alla ingredienser på PUB (bor i stockholm).
Tvätt: SLS-fritt schampoo.
Vårdbalsam: Tresemme naturals.
Övrigt till hår, hud o kropp: Jojobaolja, till viss del ekologiska och naturliga produkter.
Användarvisningsbild
soetnoesen

Inläggav Saffran » sön 08 apr 2012, 19:56

Jag har också provat detta i någon vecka och är imponerad så långt. Får se hur den klarar sig när påsklovet är över och jag börjar springa omkring bland folk igen istället för att bara sitta hemma på soffan och läsa böcker. :)
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav mutantbebis » tis 10 apr 2012, 11:11

Det låter ju helt underbart! Måste pröva. Får trixa ihop någon ikväll, återkommer om hur det blir :)
mutantbebis

Nästa

Återgå till Hudvård