Hemmagjort hårspray!

Oljor, örter, honung, vinäger.... men även tensider, fettalkoholer och konserveringsmedel. För dig som gillar att experimentera!

Hemmagjort hårspray!

Inläggav kajsa91 » tor 08 mar 2012, 22:34

tänkte tipsa om ett superbra tips på ett hårspray man kan göra hemma! :)koka upp ungefär en dl vatten och häll sen i minst en halv matsked socker( ju mer socker ju mer stadga) när de sen har kokat ihop ett tag så häll över de i någon gammal sprayflaska tex :) ställ den sedan i kylen tills den svalnar. Sen när du ska spraya på så spraya först ett lager, låt de sen torka och sen kan du ta ett lager till om det behövs! Det blir inte alls klibbigt, sitter hela dagen och superenkelt att ta bort i duschen!
kajsa91

Re: Hemmagjort hårspray!

Inläggav Linnéa H » lör 10 mar 2012, 19:52

Låter spännande och ska testas! :D

(Skulle vilja tipsa om att låta sprayflaskan svalna i rumstemperatur, alternativt kyla ner den i vattenbad istället för att ställa in den i kylen. Drar mindre el och äventyrar heller inte hållbarheten på maten! :handgestures-thumbupleft: )
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav thatiger » sön 11 mar 2012, 11:18

Har det bra stadga och håller frisyren??!
De vore ju helt fantastiskt så man slapp använda dessa med massa alkohol i... Har dock ingen sprayflaska.. :/
Hm, och de som är för hårspray går väl inte att öppna utan att pajja skiten?

Detta vill jag verkligen prova! :handgestures-thumbupleft:
Bild

Följ mig http://thatigers.blogg.se

Tvätt: Coop Extras
Vårdande: TREsemmés Naturals
Extra: Klick, aloe era gel & avakado olja
Användarvisningsbild
thatiger

Inläggav Linnéa H » sön 11 mar 2012, 11:25

En liten sprayflaska för att duscha blommor med, borde funka utmärkt. De där små tomma resesprayflaskorna man kan köpa på Kicks och liknande, har en tendens att läcka enligt min erfarenhet.
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav kajsa91 » mån 12 mar 2012, 00:37

Linnéa H skrev:Låter spännande och ska testas! :D

(Skulle vilja tipsa om att låta sprayflaskan svalna i rumstemperatur, alternativt kyla ner den i vattenbad istället för att ställa in den i kylen. Drar mindre el och äventyrar heller inte hållbarheten på maten! :handgestures-thumbupleft: )

smart! :D tycker jag du ska göra!
kajsa91

Inläggav kajsa91 » mån 12 mar 2012, 00:40

thatiger skrev:Har det bra stadga och håller frisyren??!
De vore ju helt fantastiskt så man slapp använda dessa med massa alkohol i... Har dock ingen sprayflaska.. :/
Hm, och de som är för hårspray går väl inte att öppna utan att pajja skiten?

Detta vill jag verkligen prova! :handgestures-thumbupleft:

Det håller i mitt hår iallafall! :) berätta gärna sen hur de gick för er :) ja precis, är ju alkohol i nästan alla vad jag vet! detta är ju inte ett dugg farligt för håret. Men skulle de inte funka med en halv matsked socker så testa att ta mer! eftersom de blir med stadga ju mer socker :) och glömde skriva att det håller i ca en vecka, så man får göra nytt varje vecka. Men är ju inget svårt direkt ;)
kajsa91

Inläggav kajsa91 » mån 12 mar 2012, 00:43

Linnéa H skrev:En liten sprayflaska för att duscha blommor med, borde funka utmärkt. De där små tomma resesprayflaskorna man kan köpa på Kicks och liknande, har en tendens att läcka enligt min erfarenhet.

har faktiskt inte testat dom små reseflaskorna! tänkte faktiskt köpa de, tur jag inte gjorde det haha :) men man kan ju ta om man har någon flaska man haft spraybalsam i tex :)
kajsa91

Inläggav amandasamani » mån 26 mar 2012, 15:21

Hej,
Detta låter helt fab, men min första instinktiva, och kanske lite dumma, fråga är: drar inte detta sockervatten till sig insekter och dylikt på sommaren?!
amandasamani

Inläggav Words » mån 26 mar 2012, 17:09

Jag läste på June's Abstracts att så inte är fallet :)
Words

Inläggav Fjärrkontroll » tor 29 mar 2012, 13:16

JA men så klart! :clap: Sockervatten! Det använde vi som barn för att göra superhöga tuppkammar av håret! Tror inte vi ens kokade vattnet utan blandade bara socker och vatten i en skål och kammade in det. Jag minns att det blev stenhårt.
Ska införskaffa en till sprayflaska för partyfrisyren :lol:
Fjärrkontroll

Återgå till Kemihörnan