det här med ocm?

Ska du verkligen lägga ner så mycket tid och energi på håret för att sedan slabba på vad som helst på kroppens största organ, huden?!

Re: det här med ocm?

Inläggav ems65 » tor 05 maj 2011, 09:08

Jag har använt ocm i ungefär en månad och min hy har aldrig mått bättre och aldrig varit mer fri från finnar. Jag använder 3 delar ekologisk solrosolja och 1 del ricinolja från hälsokostaffären och några droppar lavendelolja. Jag smörjer in mig med jojobolja efteråt, för min hy blir ganska torr av ocm, vilket är första gången sen jag var 12 som jag har upplevt torr hy, det känns mest som något positivt, och blir bra med jojobaolja.

Jag undrar om det är viktigt vilken typ av ricinolja man har, för jag har mest märkt att den tvättar väldigt rent och har inte haft något problem alls, men jag har en ekologisk, kallpressad variant. Jag läste nånstans att det är den typen av ricinolja som funkar, men jag vet inte?

Jag tvättar på kvällen några gånger i veckan och på morgnarna använder jag äppelcidervinägertoner (1:4, äcv:vatten) som också gör små underverk. Det är fantastiskt att ha en sån ren hy utan finnar och inte ens behöva tvätta varje dag.
Så för mig funkar det :)
ems65

Inläggav Efwa » tor 05 maj 2011, 16:02

Nu när jag vet vad min hud tål för eteriska oljor har jag helt struntat i dyra krämer.

Jag har en tvättolja, en ÄCV/witch hazel-toner och en nattolja.

Numer är det faktiskt väldigt sällan jag ens oljetvättar eftersom huden verkar väldigt nöjd med det lilla jag gör. Tonern använder jag oftast och nästan två gånger per dag vilket verkar vara helt tillräckligt. Nattoljan har jag om jag känner att huden börjar bli torr.

Faktum är att jag numer sällan ens behöver exfoliera alls. Verkar som om tonern gör det med sin surhet.
Efwa

Inläggav Gabriel » tis 10 maj 2011, 06:21

En ide':
Smorja in hela kroppen med valfri olja/mix,
In i bastun! (den fuktiga sorten)
Sen varmdusch for att tvatta av det.

Kan det kanske va nat? Tankte att det ar lite svart att linda en het handduk runt sig sjalv :)

Tveksamt om jag testar det men ar nog en bra konversationsstartare pa det lokala badhuset i alla fall!
Gabriel

Inläggav iamu » ons 11 maj 2011, 00:04

lilllajag skrev:Men jag har som svarta prickar på näsan (igentäppta porer antar jag), och på hakan har jag jätte små, vita pormaskar. De här försvinner inte med OCM, så jag funderar på ifall OCM verkligen fungerar för mig, och om min hud blir ren?

Jag har likadant på näsan! Jag kör OCM lite då och då men det hjälper inte med bara oljor utan jag klämmer ut smutsen också. Har också funderat på om det verkligen funkar med OCM för mig. Jag VILL att det ska göra det och fortsätter därför :) Har å andra sidan inte hittat något annat som funkar bättre. Portömning på salong med nån frätande syra skulle kanske funka men det ska jag inte utsätta mig för ;)
2a/f/ii
Tvätt: Fabulous Fruit.
Vårdande: Tresemmé Naturals.
Styling: Aloe Vera Gel.
Användarvisningsbild
iamu

Inläggav Elinen » ons 11 maj 2011, 07:09

Måste bara lägga min näsa i blöt när jag läser om era porer.. Det mörka i era porer är inte smuts, utan melanin som koncentreras där. Melanin är det färgämne som huden själv producerar, som ger oss vår hudton, vår solbränna och våra lever fläckar. Sen kan jag förstå att vissa vill få bort det om man tycker det ser snyggare ut.

Jag tycker inte att kroppen är särskillt smutsig :)
no poo sen september 2010 * 2a/2b - m - ii/iii

tvätt: balsamtvättar med garant såklart varvat med SLS-fria schampotvättar
vårdande: garant såklart efter schampotvättarna
annnat jag gör: sköljer kallt, sköljer surt, balsam i topparna efter tvätt
Användarvisningsbild
Elinen

Inläggav iamu » fre 13 maj 2011, 15:38

Elinen skrev:Måste bara lägga min näsa i blöt när jag läser om era porer.. Det mörka i era porer är inte smuts, utan melanin som koncentreras där. Melanin är det färgämne som huden själv producerar, som ger oss vår hudton, vår solbränna och våra lever fläckar. Sen kan jag förstå att vissa vill få bort det om man tycker det ser snyggare ut.

Haha, helt okej att du lägger dig i! Det känns bra att få höra att det inte är smuts :) Och jag har nog läst om det där med melanin nånstans tidigare, lät lite bekant... Lik förbannat så ser det inte fint ut! (Man är ju ganska bra på att stå jättenära spegeln och bara fokusera på de där porerna också ;) )
2a/f/ii
Tvätt: Fabulous Fruit.
Vårdande: Tresemmé Naturals.
Styling: Aloe Vera Gel.
Användarvisningsbild
iamu

Inläggav Saffran » fre 13 maj 2011, 16:54

Haha, då kan jag tänka att mina pormaskar egentligen är fräknar! :lol:
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav sosza » sön 17 jul 2011, 01:50

librevolonte skrev:Har provat OCM i flertalet veckor, kan ärligt säga att huden känns ibland bättre än någonsin men nu de senaste veckorna har jag börjat få jättefinnar som jag aldrig haft förut, samt att jag aldrig är helt finnfri.
Har testat en del kombinationer med ricin olja, oliv olja, rapsoolja och smörjer in mig med mandelolja.
När jag läser och kollar runt på forumen verkar det handla mycket om mixtring med massor med ansiktsvatten och oljor dittan och dattan. Känns väldigt knepigt, men samtidigt vill jag inte ge upp med det här för på vissa delar av ansiktet känner jag mig bra men andra inte.. hur konstigt som helst. Men jag vill inte heller gå tillbaka till att vara clinique slav. Att man aldrig ska kunna få bra hud..

Mandeloljan är ju ganska fet, kanske ska du ta något lättare att smörja in i? Jag har alltid haft heltorr hy och för mig räcker det med jojoba, ibland (typ varannan vecka) blandar jag med emu-olja för att huden behöver något lite tyngre.

Ni som använder äcv/vattenblandningar som toner - hur gör ni? Baddar ni in det i huden och låter det vara, eller sköljer ni bort det efter en stund? Lägger ni på någon olja efter?

Jag frågar för att jag skulle vilja ha någon daglig/varannandaglig rutin som är lite mer rengörande än bara vatten och tänker att äcv kanske är the stuff!
sosza

Re:

Inläggav sosza » sön 17 jul 2011, 03:27

Annika skrev:http://lockig.se/viewtopic.php?t=1862
viewtopic.php?t=1280
viewtopic.php?t=949
http://www.theoilcleansingmethod.com/

Jag har en blandning av olivolja och ricinolja. Masserar in den på torr hud, över smink och allt, varje kväll, blöter en halv frottéhandduk i hett vatten, lägger den över ansiktet och låter den ligga där tills den är ljummen, tar den sen och torkar bort oljan med. Sköljer ur handduken och upprepar ångningen eller torkar bara en gång till. Följer upp med några droppar specialoljeblandning för att vårda och återfukta huden.

Det här har jag funderat på - hur lång tid låter ni handduken ligga på ett ungefär? Jag gör som Annika beskrivit, men det tar ju typ en minut för handduken att bli ljummen, blir det så värst mycket rengjort då? Kan tillägga att jag använder samma olja till allt - jojoba, och aldrig ricin.
sosza

Inläggav linnpinn » ons 17 aug 2011, 21:12

littlelove skrev:
Saffran skrev:
anja 777 skrev:Jag förstår verkligen inte varför man ska krångla till det så!?
Varför inte BARA använda mandelolja som rengöring. Fungerar utmärkt att ta bort både ögonmakeup, foundation och puder med. Inga finnar heller!

Det är väl jag bara som tycker så...men jag tycker att enkelt är bäst.

Fast nu handlade det inte bara om vanlig sminkborttagning utan om OCM. OCM är ju såklart lite krångligare men det är ju inte heller tänkt att vara en daglig "tvätt"-metod, utan en djuprengöring som man (väl?) oftast gör en eller ett par gånger i veckan. Och om folk vill hålla på med det, så kan man väl låta dem få göra det. :)

Vad tvättar man med de dagar man inte tvättar med OCM då?

vad jag förstått det ska man inte använda ocm som daglig ansiktsvård utan endast nån gång i veckan, kanske tom varannan vecka som djuprengöring. ta bort sminket kan man göra med hjälp av vanlig olja. men det funkar inte för vattenfast smink så då kan man använda en godkänd rengöringscreme till dagligt bruk: (annemarie björling eller rosenserien. olivas makeup pads för mascara)
linnpinn

Inläggav Gobby » mån 12 sep 2011, 10:53

Jag tror inte att OCM är för alla. Jag har testat i snart tre veckor och har fått fler finnar än förut, och dessutom på ställen där jag aldrig annars har det, som kinderna. Man kan förvisso diskutera det här med invänjningsperiod, men när jag frågade en kompis som är hudterapeut hur länge man kan räkna med försämring när man testar en ny behandling sa hon 1-2 veckor, det senare om det var syra inblandat.

Så nej, efter tre veckor och finnigare än någonsin så lägger jag nog ner experimentet OCM. Kan tillägga att jag har tvättat 1-2 gånger i veckan.
Gobby

Inläggav frax » lör 08 okt 2011, 21:34

Jag tror det är som med OCM precis som med BM - man får prova olika oljor för att hitta den som passar ens hudtyp bäst. Själv har jag kört OCM i drygt ett år nu och min hy har aldrig sett så strålande ut. Har slutat helt med alla slags krämer (och sparar en förmögenhet).

Jag har provat OCM med både solrosolja, mandelolja och sesamolja och fastnat för sesam. Mandel är fet för mig och solros är för lätt. Sesam är underbar, om man står ut med lukten av japansk restaurang medan man tvättar.

Såhär gör jag:
Rengöring 1-2 kvällar/veckan: sesamolja (från asiatisk livsmedelsaffär) blandat med ricinolja (den från Apoteket)
Masserar in på torrt ansikte med rena fingrar, försöker ta det lugnt och masserar i flera minuter, men fuskar ibland när jag är trött... Sen tar jag en tvättlapp i frotté (10-pack från IKEA, är egentligen tänkt för att torka bebisspyor), ställer in vattenkranen på varmast möjliga, blöter handduken och lägger den över ansiktet. Jag är lite otålig av mig så jag brukar sällan vänta tills den svalnat helt, utan istället blöter jag den i hett vatten flera gånger och låter den ligga på olika delar av ansiktet. Sen torkar jag försiktigt av ansiktet med handduken, framförallt vid öronen och hårfästet och kring näsan så att det inte blir kvar olja där. Jag känner mig sällan torr direkt efter rengöring, men efter ett par dagar kan det behövas några droppar jojobaolja, framförallt på kinderna, speciellt på vintern.

Jag började med en blandning av 80% sesam och 20% ricin, men det lustiga var att jag som alltid haft lite fet hy efter ett halvår med OCM plötsligt började bli lite torr! Så jag drog ner ricinoljan till 10% istället och smörjer nu in några droppar jojobaolja på morgnarna när jag känner mig torr.

Övriga dagar i veckan använder jag ingenting på ansiktet. Men så brukar jag inte sminka mig mer än mascara och läppstift, och det tar jag bort med olja eller ibland lite lite tvål som jag försöker begränsa till bara den sminkade ytan.

Som sagt, detta har funkat toppen för mig! Jag hade visserligen inte problemhy innan, men jag hade blandhy med feta partier och nu har jag normal hy, den är mjuk och har lyster. I LOVE OCM!
frax

Inläggav Poklad » sön 15 jan 2012, 14:38

Jag har haft hudproblem sen högstadiet, med massor av finnar och porisar på kindbenen, näsan och pannan. Jag har kört med olika produkter som skulle vara bra för min hy, men det som verkligen är bäst för mig är OCM. Använder en blandning av 25-30%ricin, resten solrosolja, en gång i veckan. Sen varvar jag med scubb, bara solrosolja och bara vatten. Tvättar tillochmed kroppen med solrosolja, man blir ju mest torr av tvål.

För er som pratar om porisar;
Man kan bleka sina porisar så de syns mindre.
http://www.nopoo.se/ansikte/recept/3
"Blanda bakpulver och citronsaft till en bubblande pasta. Applicera genast på problemområdena. Låt sitta åtminstone tills det har torkat.

Masken luckrar upp underliggande smuts och bleker. Avslutas med fördel med en honungsmask (bara honung), som lugnar irriterad hud. Att smörja med aloe vera-gel är också en bra efterbehandling."
1A/F/iii
Tvätt: Aleppotvål (eller ägg eller Coop Xtra med lite TréSemmes Naturals.)
Övrigt: Kropp; bara vatten och olja. Ansikte; Mandelolja plus ansiktmasker
Start: Dec 2011
Användarvisningsbild
Poklad

Inläggav preciousthings » tor 02 feb 2012, 18:14

Borde man använda OCM om man inte har några hudproblem? Jag har testat i några veckor och min hy är fin, möjligen lite torr men ser till att smörja så brukar jag vara mest babylen. Vet inte riktigt hur en pormask ser ut öht (har säkert men vet inte vad ska titta efter?) och får någon enstaka finne väldigt, väldigt sällan.

Hursom så har jag testat OCM i ett par veckor och min hy har börjat bli "knottrig". Det är inte rött och inte finnar men det som förut var slät hy är inte helt slät längre, på ställen som jag annars inte har problem med. Vissa säger att man kan bli sämre i början för att man börjar rensa ut men hur pass sannolikt är det om man inte har några problem med hyn sedan innan? Lite orolig för att OCM är overkill på en redan "bra" hy...
preciousthings

Inläggav Nela » tor 02 feb 2012, 19:13

Elinen skrev:Måste bara lägga min näsa i blöt när jag läser om era porer.. Det mörka i era porer är inte smuts, utan melanin som koncentreras där. Melanin är det färgämne som huden själv producerar, som ger oss vår hudton, vår solbränna och våra lever fläckar. Sen kan jag förstå att vissa vill få bort det om man tycker det ser snyggare ut.

Min pappa brukade när jag var i tonåren ofta säga "Älskling, du verkar ha lite smutsiga pormaskar på näsan, du kanske ska tvätta ansiktet lite oftare?"
Skulle haft det här citatet då att slänga fram! :lol:
Som äkta tonåring struntade jag ändå blankt i att göra som han sa, jag hatade den torra känslan efter ansiktstvätt. Idag är jag glad att jag inte sabbade huden genom uttorkande tvålar etc, tror jag hade haft större problem med finnar och annat då.

preciousthings skrev:Borde man använda OCM om man inte har några hudproblem?
Lite orolig för att OCM är overkill på en redan "bra" hy...

Tycker uttrycket "don't fix it if it ain't broke" är en bra tumregel. Själv har jag uppfattningen att OCM funkar bäst på skitig (mycket smink, ofta) eller allmänt problematisk hud. Hud som helt enkelt av nån anledning har lite svårare att rena sig själv tillräckligt. Mår din hud bra utan så behöver du inte OCM. Min hud sköter sig också oftast och jag brukar bara göra OCM när den av nån anledning inte känns i balans, tex när den blev torrskorvig och kändes oren tidigare i höst. Det räckte med en enda gång för att fixa probelmet och nu har det inte behövts på ett par månader.
Det kan vara oljan din hud reagerar med knottror på, så att byta till en annan olja är ett tips, men nu när det blivit sådär så gör uppehåll ett tag tills det lugnat sig. Då kan du ju i lugn och ro utvärdera hur du vill fortsätta, eller om du vill fortsätta :)
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

FöregåendeNästa

Återgå till Hudvård