håret ojämt: rakt, vågigt, enstaka lock

Har du en hårrelaterad fråga som inte passar in i någon annan kategori? Här passar den!

håret ojämt: rakt, vågigt, enstaka lock

Inläggav henrie » fre 27 jan 2012, 12:53

Började m bm för drygt 2 veckor sedan. Jag har tunt, rakt hår med fet hårbotten och torra längder. Nu låter jag håret lufttorka, men håret blir så ojämt: jag får det inte helt rakt efter borstning, då det blir raka och vågiga längder och på ena sidan lite lockar... Min fråga är om håret kan börja ändra sig sedan efter ett tag, så håret får samma struktur överrallt? Sedan jag började m bm, tycker jag botten är mindre fet, men längderna känns fortf torra. Jag använder fructis pure and shine som tvätt och Respons avocado oil. Har gjort linfrögele som jag använt mot frissigheten. Verkar det vettigt? Ska jag bara ha tålamod? Vill så gärna få det att funka!
henrie

Re: håret ojämt: rakt, vågigt, enstaka lock

Inläggav Nela » fre 27 jan 2012, 16:16

Har du provat att ploppa håret? Eftersom ditt hår inte vill vara rakt efter borstning skulle jag nog våga påstå att du inte har så rakt hår som du tror. Det är nog vågigt, men har inte kunnat visa detta tidigare under silikoner och annat skräp. Jag trodde också jag hade rakt har innan BM. Ska jag har det rakt nu får jag ta i rätt mycket nedtyngande balsamspray innan det vill sig någorlunda. Mitt hår beter sig som ditt om jag bara låter det självtorka.
Ploppar jag med linfrögele eller mousse i håret så blir det jämnare samt mycket mera vågor, men det kan variera lite från sida till sida ändå. Jag tror det har att göra med:
1. Att håret kan vara olika slitet och därmed lockar sig bättre eller sämre.
2. Håret kan ha lite olika längd på ena eller andra sidan vilket också påverkar hur lätt det lockar sig.
Det finns säkert annat som kan påverka också, men de här två sakerna har jag märkt påverkar mitt hår tydligt. Allterftersom mitt hår växt har det gått från att locka sig lättare på vänstra sidan till högra sidan istället. Mina slitna slingor samt överhåret, som också är mer slitet, har svårare att locka sig än det friskare och obehandlade underhåret.
Du har inte använt BM så länge, så det är inte så konstigt om håret fortfarande är torrt, det kommer att förändra sig och bli mer och mer återfuktat. :)
Vill du hjälpa det på traven kan du testa en inpackning av något slag. Mina två favoritinpackningar är hemmagjord SMT (balsam, glycerin och honung) och oljeinpackning. Båda gör underverk för mitt hår. :D
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Re: håret ojämt: rakt, vågigt, enstaka lock

Inläggav henrie » fre 27 jan 2012, 23:11

Ska se om jag kan få till att ploppa håret- har sett att det finns instruktioner. Inpackning har jag inte provat ännu enl no poo - så det ska jag göra! Tack för tips:)
henrie

Återgå till Allmänt om hår och lockar