Elinen skrev:Måste bara lägga min näsa i blöt när jag läser om era porer.. Det mörka i era porer är inte smuts, utan melanin som koncentreras där. Melanin är det färgämne som huden själv producerar, som ger oss vår hudton, vår solbränna och våra lever fläckar. Sen kan jag förstå att vissa vill få bort det om man tycker det ser snyggare ut.
Jag tycker inte att kroppen är särskillt smutsig

Min pappa brukade när jag var i tonåren ofta säga "Älskling, du verkar ha lite smutsiga pormaskar på näsan, du kanske ska tvätta ansiktet lite oftare?"
Skulle haft det här citatet då att slänga fram!
Som äkta tonåring struntade jag ändå blankt i att göra som han sa, jag hatade den torra känslan efter ansiktstvätt. Idag är jag glad att jag inte sabbade huden genom uttorkande tvålar etc, tror jag hade haft större problem med finnar och annat då.
preciousthings skrev:Borde man använda OCM om man inte har några hudproblem?
Lite orolig för att OCM är overkill på en redan "bra" hy...
Tycker uttrycket "don't fix it if it ain't broke" är en bra tumregel. Själv har jag uppfattningen att OCM funkar bäst på skitig (mycket smink, ofta) eller allmänt problematisk hud. Hud som helt enkelt av nån anledning har lite svårare att rena sig själv tillräckligt. Mår din hud bra utan så behöver du inte OCM. Min hud sköter sig också oftast och jag brukar bara göra OCM när den av nån anledning inte känns i balans, tex när den blev torrskorvig och kändes oren tidigare i höst. Det räckte med en enda gång för att fixa probelmet och nu har det inte behövts på ett par månader.
Det kan vara oljan din hud reagerar med knottror på, så att byta till en annan olja är ett tips, men nu när det blivit sådär så gör uppehåll ett tag tills det lugnat sig. Då kan du ju i lugn och ro utvärdera hur du vill fortsätta, eller om du vill fortsätta