Mjäll efter två mån. med BM

Har du en hårrelaterad fråga som inte passar in i någon annan kategori? Här passar den!

Mjäll efter två mån. med BM

Inläggav hultinel » lör 10 dec 2011, 18:02

Booo :( Har haft problem med min hårbotten jättelänge, den har luktat unket och jätteäckligt i säkert två år.. Men efter att jag började med balsammetoden försvann äntligen problemen!

Problemet nu är att jag för någon veckasen fick MJÄLL!
Är det någon som har tips?
Har väldigt tjockt och långt hår..

Använder:
Tvättbalsam: änglamark (coop)
Vårdande: fructis pure & shine, loreal elvive nutrigloss-inpackningen

TACK på förhand!!
hultinel

Re: Mjäll efter två mån. med BM

Inläggav Saffran » lör 10 dec 2011, 19:20

Är det riktig mjäll eller bara torr hårbotten?
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav hultinel » lör 10 dec 2011, 22:19

Saffran skrev:Är det riktig mjäll eller bara torr hårbotten?

Det vet jag inte, jag kan inte riktigt skillnaden om jag ska vara ärlig? Haha..
Men det är små vita saker som yr från hårbotten och när jag tittar efter så ligger det vita små saker på hårstråna..

Efter att jag har börjat med balsammetoden har hårbotten börjat klia, inte överdrivet mycket, men lite granna!
hultinel

Inläggav Macavety » mån 02 jan 2012, 22:28

Har precis samma problem! Nu har jag till och med börjat få sår i hårbotten för att de kliar så mycket.. trodde de va för att de va torrt först, men nu undrar jag om det är mjäll eftersom att de bara verkar bli värre och värre. Började med att de kliade lite, till som jag nämde, att jag praktiskt taget fjällar och har vattniga sår... hur som helst så köpte jag ACO's gel för torr hårbotten här om dagen. Lindrar lite, men gör ju fortfarande ont. Har testat olivolja, honung, kokosolja, bytt balsam, äcv, bikarbonat och ägg.

Så okej, jag vet inte vad du ska göra, haha. Men om det är så att du bara är torr så rekommenderar jag ändå ACO grejen! finns på apoteket! Och den funkar med BM :)
Macavety

Inläggav Nela » tis 03 jan 2012, 00:03

Det finns väldigt många förklaringar på vad det kan vara, men här är några förslag som ni kan utvärdera:

- balsambuildup. Allt balsam tvättas inte bort och med tiden bildas en beläggning som visar sig som mjälliknande flagor och tilltäppt och kliande hårbotten. Tvättas bort med sistaschampo, sls-fritt schampo, äggtvätt eller bikarbonattvätt.
- allergi. Det är något ämne i balsamet ni inte tål som gör att hårbotten reagerar på detta sätt. Sodium Benzoate är t.ex. ett ämne många reagerar på genom kliande, mjällande och vätskande hårbotten. Försök lista ut vilket ämne ni i så fall reagerar på och byt balsam till ett som inte innehåller det ämnet.
- torr hårbotten. Vinterluften är torrare och kan göra hårbotten torrare så att mer torr hur lossnar som mjälliknande flagor. Pröva då att återfukta hårbotten mer t.ex. genom redan nämnda ACO-gelen, aloe vera gel, kokosolja eller någon anna olja.

Det kan ju också vara något helt annat, ni får som sagt utvärdera.
Hoppas det löser sig för er! :)

Edit:
glömde ju nämna en annan självklar kandidat...
- svampinfektion. Är det riktig mjäll av denna sort gäller det att göra det så otrevligt för svampen som möjligt så att den dör. Hemmakurer är äcv-sköljning, vitvinsvinäger-sköljning, några droppar lavendelolja eller tea treeoljasom man masserar in i skalpen och låter sitta i ett tag innan tvätt (båda är antiseptiska). Gör det inte för fuktigt och gosigt i hårbotten för svampen. Brukar du ha olja i skalpen så skippa det. Även här kan det vara en bra idé med bikarbonattvätt eller äggtvätt just i hårbotten. Hjälper inget kan man behöva använda ett medicinskt mjällschampo just i hårbotten för att bekämpa mjället. Från apoteket alltså, inte Clearasil eller nåt annat kommersiellt skräp som bara döljer problemet utan att åtgärda det på riktigt. Vill man skydda längder och toppar kan man ha balsam i dem under mjällschampotvätt/bikarbonattvätt/äggtvätt.
Senast redigerad av Nela ons 04 jan 2012, 11:23, redigerad totalt 1 gång.
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Inläggav Macavety » tis 03 jan 2012, 16:57

Ja, får väl fortsätta testa saker.. Tack för svaret! :)
Macavety

Inläggav Macavety » ons 04 jan 2012, 17:01

Har ju testat ägg, äcv och bikarbonat, men jag kanske inte har varit ihärdig nog? funderar lite på att testa acos mjällschampo, vet du om den gör någon nytta? Testade sån där fungeral eller vad de heter för några månader sen, men det hjälpte inte alls, håret vart bara frissigt, haha..
Macavety

Inläggav Saffran » ons 04 jan 2012, 19:54

Har du prövat ACO återfuktande hårbottengel? Den funkar med BM och innehåller mjällsvampdödande ämnen.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Nela » ons 04 jan 2012, 19:58

Just i ditt fall undrar jag om det inte är så att det är något ämne du inte tål i balsamet eftersom du får vätskande sår. Det låter inte som vanlig mjäll utan mer som någon allergisk reaktion. Hur länge har du försökt med bikarbonattvätt/äggtvätt de gånger du provat? Det kan ta ett tag för hårbotten att hämta sig efter en allergisk reaktion så att den lugnar sig och då får man undvika balsamet helt i hårbotten tills den gjort det, annars retar man snabbt upp den igen.
Har du bara gjort någon enstaka bikarbonattvätt/äggtvätt eller har du gjort det mer kontinuerligt?
Har inte testat ACO's mjällschampo så jag vet inte hur effektivt det är, men är det inte en svampinfektion utan en allergisk reaktion kommer det inte göra någon större skillnad, speciellt inte om även schampot innehåller det ämne din hårbotten reagerar på.
Det är ju inte säkert att det är en allergisk reaktion du fått, men det är ändå vad jag skulle gissa på. Jag skulle gissa att det behövs minst ett par veckor med bikarbonattvätt eller äggtvätt för att se om hårbotten lugnar sig. Försvinner de vätskande såren så vet du att du är på rätt väg. Vill du vara snäll mot håret så ha balsam i topparna och tvätta endast hårbotten med ägg eller bikarbonat.
Blir det ändå ingen skillnad så är det något av de andra sakerna som är orsaken. Man får köra uteslutningsmetoden.
Håller själv på med det efter att ha fått mjällproblem nyligen. Bikarbonattvätt är det som funkar bäst hittills för mig och i mitt fall lutar jag åt att det är nån sorts balsambuildup jag fått, i kombo med torr vinterhud.
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Inläggav emi » tor 05 jan 2012, 12:07

Jag har haft samma problem i många år, och tyckte först att BM hjälpte men framåt förra vintern så var det helt tillbaka. Sen dess tvättar jag vid behov med fungoral, det är det första som verkligen har hjälpt!
emi

Inläggav Macavety » tis 10 jan 2012, 22:57

Tänkte också att det var något jag inte tålde i början, (blev tipsad om något vanligt ämne som var allergiframkallande, och mitt balsam innehåll inte det) men har testat kanske 5 olika balsam, så jag vet inte..
Jag tvättade nästan bara med ägg iallafall en månad förut. Har ju som sagt testat bikarbonat också, men läste någonstans att det är uttorkande, och tänkte att det är väl inte bra om jag har torr hårbotten..

Testade tvätta med mitt sistaschampo förra veckan, och hårbotten vart mycket bättre - men långt ifrån bra (tänkte att det kanske va build up, som du sa). Köpte ACOs mjällschampo, och tvättade med det ikväll, känns ingen skillnad.

Men hursomhelst, så skulle det ju mycket väl kunna vara som du säger. (Försår bara inte varför det kommer nu när jag har börjat med BM? Har ju liksom alltid haft balsam i håret?) Har ju haft problem med eksem och allergier hela mitt liv.
Testar kanske med ägg och äcv nu då..
Tack så mycket för all din hjälp! :)
Macavety

Inläggav ciccilago » ons 18 jan 2012, 00:56

Psoriasis kanske?
ciccilago

Inläggav iamu » ons 18 jan 2012, 10:43

Macavety skrev:Har ju haft problem med eksem och allergier hela mitt liv.

Googla på basallergi och se om du känner igen dig. Kan även vara gluten (alternativt hudceliaki) som spökar. Har du kroniska hudproblem så kan ju självklart olika balsam eller oljor lindra men jag tror inte att de kommer bota dig tyvärr, det kommer inifrån och ska behandlas inifrån.
2a/f/ii
Tvätt: Fabulous Fruit.
Vårdande: Tresemmé Naturals.
Styling: Aloe Vera Gel.
Användarvisningsbild
iamu

Inläggav Elinen » ons 18 jan 2012, 11:21

Atopi?
no poo sen september 2010 * 2a/2b - m - ii/iii

tvätt: balsamtvättar med garant såklart varvat med SLS-fria schampotvättar
vårdande: garant såklart efter schampotvättarna