Nela, ytterligare ett litet tips på vägen. Se till att flaskan/burken/redskapen du använder i linfrökoket är helt rena och
torra. Annars finns risk att de kontaminerar den färdiga gelén. Vatten är tyvärr inte så rent som man vill tro... Lycka till!
Här kommer min variant på linfrögelé:
1,25 dl vatten (destillerat om man vill)
1 msk hela linfrön
1-2 msk torkade lavendelblommor
1 krm Magnesiumsulfat
Jag kokar upp vatten och linfrön i en
liten såskastrull och låter sjuda utan lock på svag värme under omrörning i ca 5-7 min. När vätskan börjar bli slemmig, tar jag bort kastrullen från värmen och blandar i blommorna. (Tycker doften förstörs och blir höaktig om blommorna får koka med från början.) Låter dra ett par minuter innan jag silar genom en liten metallsil. Därefter häller jag över fröna och blommorna i en liten finmaskig strumpa eller step av bomull/polyamid alt. nylon och viker ihop, så fröna inte kan smita. Lägger strumpan i potatispressen och pressar. Skrapar av gelén som kommer ut med en sked. Får på så sätt ut mycket mer geléämne ur fröna och mer olja (doft) ur blommorna än förut när jag silade blandningen 2 ggr och forcerade fröna med en sked. Det är dessutom lätt att rengöra pressen och strumpan är bara att vända ut och in över soppåsen och sedan tvätta av och låta torka till nästa kok. Till sist blandar jag i Magnesiumsulfat och rör om.
Förvarar gelén i kylskåp i en mugg och använder en sked eller häller lite direkt i handflatan, för att gelén inte ska bli förorenad. Håller sig 1 - 1 1/2 v i kylskåp. Men då brukar gelén ändå vara slut och det är dags att koka mera.
Jag kramar i gelén i nytvättat hår efter att ha kramat i Aloe Vera-gel, därefter ploppar jag håret eller kramar ur överflödigt vatten med microfiberhandduk. När håret har torkat tar jag ett par droppar jojobaolja i topparna. Dag 2 och 3 kramar jag oftast i lite mer linfrögelé i håret för att återuppliva slumrande lockar och vågor.
Har läst att en del har haft problem med konsistensen på gelén, att det blir som en klump som inte går att sila. Detta kan bero på för hög värme eller för lång koktid i förhållande till kastrullens storlek. Om vattnet har större yta att koka på, går det fortare än om man som jag använder en liten såskastrull.
Att röra om och hålla koll på konsistensen är alltså ett hett tips för att lyckas på första försöket!Tack Saffran och Silversarah för tips och funderingar som ledde mig fram till att testa potatispressen i processen! Ser fördelarna med att pressa fröna i en kaffepress och förstår att det är smidigare, men i väntan på en så'n får jag göra som Cajsa Warg och taga vad jag haver...