Linfrögelé

Oljor, örter, honung, vinäger.... men även tensider, fettalkoholer och konserveringsmedel. För dig som gillar att experimentera!

Re: Linfrögelé

Inläggav Sand » tor 21 jul 2011, 11:11

Nu har jag kokat linfrögelén. Det blev superbra.
Första omgången hade jag i 1,5 tsk glycerol och 1,5 tsk kokosolja. Det blev lite mycket olja så det såg lite fett ut. Sen tyckte jag att mina toppar blev lite torra? Undrar om det kanske är för torrt väder för glycerol.
Så nästa kokning skippade jag både glycerolet och kokosoljan. Tog istället lite Curl Harmony leave in och hair milk innan jag slaskade i gelén. Med kanonfina lockar och skruvar gick jag på 50 årskalas.
Kok/sjuder gelén utan lock i 15 min. Hur lätt som helst att sila. Funderar på om det är fröna som gör att en del får geléklumpar. Mina är hela linfrön ica i love eco.
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: Garnier Respons Balsam avocado oil & shea butter
Leave in: Sjöbogårdens Kamma Lätt, kokosolja, jojobaolja
Balsammetodist sedan 26/12 2008
Användarvisningsbild
Sand

Inläggav Nela » fre 22 jul 2011, 21:00

Nu har även jag testat mig på att göra denna slimiga röra efter att ha läst så många glada utrop i den här tråden, det går ju liksom inte att undvika att bli lite nyfiken av det. :D

Tror det blev runt 1 - 1,5 dl efter silning. Vackert i färgen blev det ju inte, och det såg ut och kändes som ljusbrunt tapetklister, men det hade jag ju blivit varnad för av det jag läst här så jag blandade glatt ner 2 tsk klick, ½ tsk epsomsalt och några droppar essentiell citronolja och körde i det i mitt torra hår så det blev blött och så kramade jag på en stund.

Fick fram riktigt snygga lockar, men de ville dra ut sig lite fort jämfört med moussen jag brukar använda. För mycket klick kanhända?? Eller så var det för att jag inte trattfönade som jag brukar med mousse och blött hår. Håret känns lite strävt, men jag skulle tro att epsomsaltet bär skulden där, ska nog ta mindre nästa gång. Ska nog förresten bara göra själva gelén nästa gång så jag vet hur den känns ensam!
Gillar att det här är en helt naturlig produkt vilket gör att jag hoppas att min känsliga hårbotten inte kommer att protestera med att toktillverka fett så jag får balsamtvätta igen dag två; händer alltid när jag använder mousse, annars kan jag klara mig fyra dagar innan tvätt.

Allt sammantaget så kommer jag att fortsätta med linfrögelén, gillar att den är lätt att göra, NATURLIG, och att den verkar vara ett schysst alternativ till min fettframkallande mousse. Jag känner iallafall inget småkliande som jag alltid gör när jag haft mousse i håret så det bådar gott! :handgestures-thumbupleft:

Tack Yutchie för receptet och alla andra här i tråden för tips och idéer! :greetings-clappingyellow:
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Inläggav CatarinaS » lör 27 aug 2011, 17:00

Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och kokat linfrögelé igen och den här gången tillsatte jag glycerol och epsomsalt samt några droppar lavendelolja. FANTASTISKT! Slätt och blankt hår med fina vågor, jag tror nästan inte att det är sant. Jag har provat linfrögelé förut men inte varit helt nöjd, men nu fick jag verkligen till det. :handgestures-thumbupleft:
Tvätt: SLS-fritt, Neutral, Garant
Vårdande: Väldigt varierande
Styling: Jessicurl Gelebration spray
CatarinaS

Inläggav hannaaaoberg » fre 02 sep 2011, 07:00

Jag har en liten fundering, någon som provat att stoppa i citronsaft i gelén? Borde det inte bli en naturlig "blekning" av håret?
3B-f-ii
hannaaaoberg

Inläggav Elinen » fre 02 sep 2011, 08:48

Citronsaft bleker inte så mycket tror jag, men det gör däremot honung och kanel. Det finns säkert info om detta på nätet (på engelska), bla på longhaircommunity.com.
no poo sen september 2010 * 2a/2b - m - ii/iii

tvätt: balsamtvättar med garant såklart varvat med SLS-fria schampotvättar
vårdande: garant såklart efter schampotvättarna
annnat jag gör: sköljer kallt, sköljer surt, balsam i topparna efter tvätt
Användarvisningsbild
Elinen

Inläggav Nela » ons 28 sep 2011, 11:27

Är det nån mer än jag som har problem, så här i rötmånadstider, med att linfrögelén inte håller sig fräsch mer än ett par dagar? Trots att jag har den i kylskåp! Är det bara så den här tiden på året, eller ska jag söka en annan förklaring?
:confusion-scratchheadyellow: :think:
2a/f-m/ii

Användarvisningsbild
Nela

Inläggav CatarinaS » ons 28 sep 2011, 19:23

Kan det vara så att den flaska eller burk som du förvarar gelén i inte är helt ren? Det kan ju vara väldigt svårt att rengöra en flaska riktigt ordentligt. De senaste två gångerna jag har gjort linfrögelé har jag tillsatt ett par droppar eterisk lavendelolja, det verkar ha en viss konserverande effekt. för gelén har hållit sig fräsch länge. Det kan vara värt att prova, det finns många andra fina dofter att välja på om man inte gillar just lavendel.
Lycka till!
Tvätt: SLS-fritt, Neutral, Garant
Vårdande: Väldigt varierande
Styling: Jessicurl Gelebration spray
CatarinaS

Inläggav Elinen » ons 28 sep 2011, 20:07

Sänk tempen i kylskåpet? ;)
no poo sen september 2010 * 2a/2b - m - ii/iii

tvätt: balsamtvättar med garant såklart varvat med SLS-fria schampotvättar
vårdande: garant såklart efter schampotvättarna
annnat jag gör: sköljer kallt, sköljer surt, balsam i topparna efter tvätt
Användarvisningsbild
Elinen

Inläggav Nela » tor 29 sep 2011, 11:07

Tack för tipsen! :)
Ska kanske testa att häva i lite lavendelolja, hade förut ibland i lite essentiell citronolja i, men tycker att det kliar i hårbotten av det, lavendel eller nån annan olja kanske är snällare.

Sänker jag tempen mer i mitt kylskåp fryser de grönsaker som ligger innerst, har redan hänt ett par gånger. :shock: :angry-banghead:
Senaste gången blev jag så sur att jag på pin kiv tvingade i mig ett halvt, slabbigt, isbergssalladshuvud för att jag inte ville slänga mer, haha :puke-left: :lol: Yummie!

Om det inte är nån annan som känner igen sig måste det ju vara något just jag gör fel, och det är ju iofs bra för då kan jag ju fixa det. Det är ju faktiskt inte så jobbigt att koka lite oftare heller, tills jag löst mysteriet, det är bara så underligt att den höll längre i början... :think:
2a/f-m/ii

Användarvisningsbild
Nela

Inläggav Saffran » tor 29 sep 2011, 17:30

Rengöring av flaskan/burken tror jag på. Det är smidigt att ha gelén i en plastflaska med sprutkork, men plastflaskor är jättesvåra att få helt rena. Linfrögelé är ju tyvärr ett perfekt substrat för bakterieodlingar. :) Glasburkar kan man få mycket renare, t.ex. kan man ju koka dem om det skulle behövas (då kokar man upp vattnet med burken i, alltså från kallt, annars är det risk att burken spricker, och låter den svalna i vattnet också.)
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Nela » tor 29 sep 2011, 21:53

Ska nog testa att byta till glasburk oxå och koka den, har använt en plastburk hittills, men den kanske inte blir riktigt ren som ni säger. Visst måste man kunna koka metallock utan att de skadas? Ska nog även kolla hur ren silen jag använt egentligen är...

Mysteriet kanske håller på att lösas, hehe ;)
2a/f-m/ii

Användarvisningsbild
Nela

Inläggav Linnéa H » tor 29 sep 2011, 23:21

Nela, ytterligare ett litet tips på vägen. Se till att flaskan/burken/redskapen du använder i linfrökoket är helt rena och torra. Annars finns risk att de kontaminerar den färdiga gelén. Vatten är tyvärr inte så rent som man vill tro... Lycka till!

Här kommer min variant på linfrögelé:
1,25 dl vatten (destillerat om man vill)
1 msk hela linfrön
1-2 msk torkade lavendelblommor
1 krm Magnesiumsulfat

Jag kokar upp vatten och linfrön i en liten såskastrull och låter sjuda utan lock på svag värme under omrörning i ca 5-7 min. När vätskan börjar bli slemmig, tar jag bort kastrullen från värmen och blandar i blommorna. (Tycker doften förstörs och blir höaktig om blommorna får koka med från början.) Låter dra ett par minuter innan jag silar genom en liten metallsil. Därefter häller jag över fröna och blommorna i en liten finmaskig strumpa eller step av bomull/polyamid alt. nylon och viker ihop, så fröna inte kan smita. Lägger strumpan i potatispressen och pressar. Skrapar av gelén som kommer ut med en sked. Får på så sätt ut mycket mer geléämne ur fröna och mer olja (doft) ur blommorna än förut när jag silade blandningen 2 ggr och forcerade fröna med en sked. Det är dessutom lätt att rengöra pressen och strumpan är bara att vända ut och in över soppåsen och sedan tvätta av och låta torka till nästa kok. Till sist blandar jag i Magnesiumsulfat och rör om.

Förvarar gelén i kylskåp i en mugg och använder en sked eller häller lite direkt i handflatan, för att gelén inte ska bli förorenad. Håller sig 1 - 1 1/2 v i kylskåp. Men då brukar gelén ändå vara slut och det är dags att koka mera.
Jag kramar i gelén i nytvättat hår efter att ha kramat i Aloe Vera-gel, därefter ploppar jag håret eller kramar ur överflödigt vatten med microfiberhandduk. När håret har torkat tar jag ett par droppar jojobaolja i topparna. Dag 2 och 3 kramar jag oftast i lite mer linfrögelé i håret för att återuppliva slumrande lockar och vågor.

Har läst att en del har haft problem med konsistensen på gelén, att det blir som en klump som inte går att sila. Detta kan bero på för hög värme eller för lång koktid i förhållande till kastrullens storlek. Om vattnet har större yta att koka på, går det fortare än om man som jag använder en liten såskastrull. Att röra om och hålla koll på konsistensen är alltså ett hett tips för att lyckas på första försöket!

Tack Saffran och Silversarah för tips och funderingar som ledde mig fram till att testa potatispressen i processen! Ser fördelarna med att pressa fröna i en kaffepress och förstår att det är smidigare, men i väntan på en så'n får jag göra som Cajsa Warg och taga vad jag haver... :D
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav Frisset » tor 06 okt 2011, 13:34

Oj oj oj vad detta låter spännande, jag har jättelockigt underhår men frissigt och "bösigt" överhår, så jag behöver något som binder ihop lockarna och det låter ju onekligen som om linfrögelé är lösningen. Några funderingar dock:
har ni i det i hela håret (hårbotten också)?
fungerar det att ha i när håret är blött?

Jag brukar kamma mitt hår med bredtandad kam när jag har i det vårdande balsamet och sen har jag i glidslem (ACO), när jag sköljt bort balsamet.... hur gör ni, har ni i lite mer balsam, linförgele och glidselm(klick)?
Är ny på detta och har sååååå mycket frågor, vill ju bara ha ett friss och tov fritt hår :confusion-scratchheadyellow:
2c/m/iii
Tvättbalsam: Så klart (Garant)
Vårdande balsam: Respons avocado oil & Shea butter
Styling: glidslem (testar iallafall)
Frisset

Inläggav många lockar » tor 06 okt 2011, 14:19

Linförgele är bara så bra mot friss och att hålla i hop lockarna. När jag har det i min dotters långa tjocka hår (behövs inte i mitt) så ser rutinen ut som nedan:

1. Tvättat hår, lämnat balsam kvar i håret
2. Linfrögele i fortfarande blött hår
3. Olja för att låsa in fukten i håret (kan uteslutas så klart om man inte har super torrt hår)
4. Varje dag efter tvätt så blöter jag hennes hår med en vatten spruta och tar sedan ny linfrögele i.

Jag tillsätter lite olika eteriska oljor för att få linfrögelen att lukta gott. Lite vegetabilisk glycerin slänger jag i också.
Lycka till.
3B/F/ii
Tvätt: Naturelle, Garant Såklart, Fabolous Fruit
Vårdande/Leave in: Green People Vitamin Conditioner, TIGI Moisture Maniac, Giovanni
Inpackning: olivolja/kokosolja, aloe, honung
Styling: Aloe gel men oftast inget
Användarvisningsbild
många lockar

Inläggav Nela » lör 08 okt 2011, 21:13

Vill bara meddela att min linfrögelé nu håller lika länge som den brukade igen! :greetings-clappingyellow:
Det var av allt att döma rengöringen av min plastburk som var boven i dramat. Använder numera en kliniskt ren (kokad) glasburk och tvättar och torkar allt NOGA.

Tack för hjälpen, det här forumet är bara bäst!

:romance-grouphug:
2a/f-m/ii

Användarvisningsbild
Nela

FöregåendeNästa

Återgå till Kemihörnan