PH värde och hår /bikarbonat för håret

Oljor, örter, honung, vinäger.... men även tensider, fettalkoholer och konserveringsmedel. För dig som gillar att experimentera!

PH värde och hår /bikarbonat för håret

Inläggav jennavecia » sön 29 apr 2012, 12:24

rekommenderar att alla borde kolla på den här videoserien på youtube om hår och ph värde, speciellt om ni använder bakpulver/bikarbonat för att tvätta håret :D

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=-i3MC4d-HmY
tvätt: barnängen volym balsam
vårdande: garnier respons avocado oil and shea butter
inpackning: urtekram nourishing conditioner
leave in: vatika olja elr druvkärnsolja + bamse balsamspray
jennavecia

Re: PH värde och hår /bikarbonat för håret

Inläggav Saffran » sön 29 apr 2012, 18:32

Tack för länken! Väldigt informativt, sakligt och begripligt presenterat (om man förstår engelska tillräckligt bra, såklart...) Jag tittade också på de efterföljande delarna, 4 st inalles. Brava!
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Re: PH värde och hår /bikarbonat för håret

Inläggav Poklad » mån 30 apr 2012, 09:26

Bra länk! Mer Vetenskap!

Synd bara att hon pratade så lååångsamt och fördummande... Jag som läst en hel del kemi blev nästintill irriterad.

Och så tyckte jag hon var lite extrem. Jag har börjat testa lite med bikarbonat+sur efterskölj och jag tycker hennes argument faller lite platt, då hon mest använde exempel med Outspädd syra och väldigt koncentrerat bakpulver. Såklart det inte är så bra att använda för starka syror och baser i håret, men det är därför jag använder ungefär en tesked bikarbonat i tre dl vatten. Samt så säger hon att efter sin erfarenhet så kunde det bränna lite i hårbotten under eftersköljen, men betyder inte bara det att hon inte har spätt ut tillräckligt? Jag blir irriterad då man säger att man ger ett vetenskapligt argument, men inte tittar på vilket pH det är på blandningarna det är på folk tvättar.

Ska nog köpa lite pHpapper så jag kan kolla av mitt ansiktsvatten och min bikarbonattvätt så de inte är för starka. ;)
1A/F/iii
Tvätt: Aleppotvål (eller ägg eller Coop Xtra med lite TréSemmes Naturals.)
Övrigt: Kropp; bara vatten och olja. Ansikte; Mandelolja plus ansiktmasker
Start: Dec 2011
Användarvisningsbild
Poklad

Återgå till Kemihörnan