Allergisk mot oljor

Oljor, örter, honung, vinäger.... men även tensider, fettalkoholer och konserveringsmedel. För dig som gillar att experimentera!

Allergisk mot oljor

Inläggav Marperette » tis 24 apr 2012, 19:00

Nu är det såhär att jag är allergisk mot mandel och nötter(alla sorter, utom kokos), vet även att jag reagerar på aprikoskärnor om det blir för stor mängd. Finns det någon risk att jag reagerar på mandelolja och andra oljor som utvinns ur det som jag är allergisk mot?
Vet med mig sedan tidigare att jag har reagerat på någon handkräm, hudlotion och liknande men det är så länge sedan nu att jag inte kan komma på vilken sort det var eller något.

Någon som har lite koll? Känns inte helt okej att köpa hem och testa för att få en allergisk reaktion och behöva åka till akuten eller något.
Marperette

Re: Allergisk mot oljor

Inläggav Nela » tis 24 apr 2012, 19:20

Är det inte bättre att i så fall använda oljor utvunna ur sådant du inte reagerar på? :)
Tänker på avocadoolja, olivolja, solrosolja, rapsolja, kokosolja/fett, tistelolja och jojobaolja tex.
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Inläggav Marperette » tis 24 apr 2012, 19:41

Jo, det är ju naturligtvis det absolut bästa^^ Använder i dagsläget oliv-,kokos- och ricinolja. Men tänkte om jag skulle vilja utvidga det lite. Har till exempel ingen aning om vad jojoba är egentligen, om det är något som är besläktat med nötter eller liknande. Lite därför jag frågar med =)
Marperette

Inläggav Linnéa H » tis 24 apr 2012, 22:39

Här kan du läsa om jojoba: http://www.shenet.se/ravaror/jojobaolja.html
Det brukar finnas testflaskor i butikerna, så du kan försäkra dig om att du tål oljan innan du köper den.
Och precis som Nela säger: undvik oljor från livsmedel du vet med dig att du inte tål, eftersom oljan tas upp av kroppen.
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav miiilda » tis 04 dec 2012, 12:34

Hej!

Jag är väldigt ny här, så visste inte riktigt vart jag skulle skriva...

Jag har börjat använda olja som rengöring i ansiktet, har nu provat mandelolja och jojobaolja. Det känns att min hy har ändrats då den känns mycket bättre. Har alltid haft blandhy och jag är ganska känslig. Har även eksem på vissa ställen på kroppen och har även pollenallergi (mest björk). Har även allergi mot vissa frukter osv.

Anledningen till att jag började använda jojobaolja var att jag inte kände mig riktigt nöjd med mandeloljan efter ett par veckors användning. Testade den då jag har fått "utslag"/eksem på hakan som inte vill försvinna. Men de "utslag"/eksem som jag hade sedan tidigare var fortfarande kvar, kanske något mildare.

För ca en vecka sedan köpte jag jojobaoljan och den kändes hur bra som helst att använda som rengöring och även återfuktning på kvällen. På morgonen använde jag en ansiktskräm istället då den gick bättre ihop med sminket. Och det funkade jätte bra i ett par dagar och det på hakan blev bättre. Men en dag (ca 5 dagar efter första användning) så fick jag utslag(!) över hakan och upp mot kinderna och runt näsan. :( Innan detta bröt hade jag samma morgon valt att smörja in ansiktet med jojobaoljan istället för ansiktskrämen och sedan var det minusgrader ute och kallt. Kan detta bero på oljan? Känns konstigt om det beror på kylan...? Jag har fortfarande kvar men det har börjat blekna. Någon som vet?
miiilda

Inläggav Schniffen » mån 17 dec 2012, 17:00

Kan vara köldeksem, brukar få sådana när det är kallt ute :handgestures-thumbdown: Får du fortsatt besvär med oljan, kan det vara en idé att hoppa över den, men det är inte helt ovanligt att hud reagerar på kyla och värme.
1B Fii, naturligt mörkblont, just nu rödbrunt, försöker spara ut det.

Tvätt:
Garant Såklart, Neutral
Vårdande: Naturelle Berry Fusion, SMT
Styling: RFSU Glid

Kört BM sedan juli 2011 ^^
Användarvisningsbild
Schniffen

Inläggav cmg » tis 05 feb 2013, 23:31

Jag skulle tro att du reagerar "komedogent" på vissa oljor, som andra inte reagerar lika starkt på. Jag reagerar tex precis så där när jag har kokosolja direkt på huden (litet som hamnar på hårbottnen går bra, men bara litet). Jag får finnar och röda prickar direkt. Jag råder dig att testa någon annan olja helt enkelt!

Det kan vara så att naturliga oljor är besvärliga för dig, då återstår kanske bara mineralolja typ babyolja. Men tistelolja och raps (eg. canola) kan ju vara värt att prova. Jag gör egen badolja med doft utav rapsolja eller avokadokärneolja. Camelliaolja är jättefin, om du kan få tag på detta. Vetegroddsolja hör tyvärr till dem som jag gissar att du kan få sånt där utav, men kan ändå vara värt att prova pga de ingående syrorna. Nyttigt för huden och väldigt bra som makeupborttagare.

MvH
CMG
3C + kinky / F / i
BM sedan drygt två år
Inga kemifärger eller värmestyling sedan tre år
cmg

Återgå till Kemihörnan