Tidningsnotis om Ricinolja

Oljor, örter, honung, vinäger.... men även tensider, fettalkoholer och konserveringsmedel. För dig som gillar att experimentera!

Tidningsnotis om Ricinolja

Inläggav preppyv » ons 04 jan 2012, 15:09

Det står i NWT idag att försäljningen av ricinolja har ökat. Dock säger de på apoteket att den inte är någon mirakelkur för håret. Vidare står det att enligt professor Jan Jaegermann (dermatologi) kan ricinoljan ""tvärtom orsaka mjäll, eksem och finnar i hårbotten. Dessutom kan användaren börja lukta illa"

Är det vi ricinanvändare som är lurade, eller har professionen helt enkelt missat någonting?
Någon som haft dessa problem utav ricinoljan?
preppyv

Re: Tidningsnotis om Ricinolja

Inläggav Elinen » ons 04 jan 2012, 16:49

Jag tror säkert att det går att använda ricinolja på hud och hår, utan att man får mjäll eller eksem, eller att den börjar härskna. Människor har ju använt rena fetter i sin hud- och hårvård mycket längre än vi använt de kemikaliebomber vi använder idag.

Men att den på något sätt stimulerar hårväxten tror inte jag, förstår inte riktigt hur den skulle kunna påverka de hårproducerande cellerna på ett så kraftfullt vis? Att folk vittnar om att den fungerar, är inte heller något bevis - man ser ju ofta vad man vill se, placeboeffekten är stark.

Men som så ofta annars - man får bilda sig en egen uppfattning, och det står var och en fritt att göra som man vill..
no poo sen september 2010 * 2a/2b - m - ii/iii

tvätt: balsamtvättar med garant såklart varvat med SLS-fria schampotvättar
vårdande: garant såklart efter schampotvättarna
annnat jag gör: sköljer kallt, sköljer surt, balsam i topparna efter tvätt
Användarvisningsbild
Elinen

Inläggav Hårtroll » tor 05 jan 2012, 09:12

Var ju märkligt att han säger att mjäll och eksem kan uppkomma om man använder ricinolja, på många håll har jag istället sett att produkten rekommenderas just för att de ska kunna hjälpa mot detta.
Hårtyp: 3A/F/II
Tvättbalsam: Coop X-tra
Vårdande balsam: Grazette XL- balsam
Hårtroll

Inläggav iamu » tor 05 jan 2012, 10:52

Ja tänk va dåligt de dyra produkterna som påstås främja hårväxten/hårbotten skulle sälja om det blev allmänt känt att den billiga ricinoljan funkar lika bra, om inte bättre... Står väl inte på förrän ricinoljan på apoteket blir receptbelagd! ;)
2a/f/ii
Tvätt: Fabulous Fruit.
Vårdande: Tresemmé Naturals.
Styling: Aloe Vera Gel.
Användarvisningsbild
iamu

Inläggav julia91 » lör 21 jan 2012, 23:56

Ofta och tyvärr så är även forskare och experter och många andra med tjusiga titlar anställda och välbetalda av läkemedelsföretag och kosmetikaföretag. Där dom kan få ut ganska mycket pengar på att säga rätt saker och göra rätt studier så att folk istället köper företagens produkter.
julia91

Inläggav mathnä » sön 22 jan 2012, 18:36

Har läst att fransnäring består mest av ricinolja. En kompis till mig provade att ha ricinolja på ögonbrynen för att de var för plockade, utan att jag visste det. Före- och efterbilderna är bra må jag säga!

Och det skulle ju bara börja lukta härsket om man hade det i håret fööööör länge, en halvtimma kanske är lagom? Jag har bara testat en gång så jag kan inte säga så mycket, har bara läst på bloggar och kollat deras bilder och håret har ju växt ganska galet mycket för många och fått bättre kvalité :)
2c-3a/f/ii

Tvätt: Urtekrams Rasulschampo
Vårdande:Oliv Naturell balsam/ingenting
Styling:linfrögele

schampofri sedan:26/7-11
Användarvisningsbild
mathnä

Återgå till Kemihörnan