Olika sorters honung

Oljor, örter, honung, vinäger.... men även tensider, fettalkoholer och konserveringsmedel. För dig som gillar att experimentera!

Olika sorters honung

Inläggav Tusselina » tor 17 mar 2011, 17:17

När jag stod i affären och skulle köpa ny honung började jag fundera på det här med kvalitetn och så. Spelar det någon roll vilken sorts honung man använder i håret? Spelar kvaliten någon roll? :think: För mig, funkar tex. extra virgin oliv olja medans billigare varainater och blandingar av varm och kallpressad olja inte funkar särskilt bra...

är det någon som har funderingar, åsikter eller erfarenheter om detta? :)
Hårtyp: 2c/F-M/ii-iii
Tvättbalsam: något av Naturelle balsamen
Vårdande: Rapsodine Hårbalsam/Oliv naturell, Hair Mask
Leave-in: extra balsam i längderna, jojobaolja
Styling: aloe vera gel

Varning! Att leva är livsfarligt-risken att dö är 100 %!
Användarvisningsbild
Tusselina

Re: Olika sorters honung

Inläggav elanoe » tis 03 maj 2011, 21:58

Den honung som jag för tillfället använder till mina ansiktsmasker och hårinpackningar (och mitt te) är en ekologisk närproducerad honung. Tror att det är olika från person till person men som jag har upplevt det så funkar ekologisk honung bäst för mig. Det är nog bäst att pröva sig fram lite...
elanoe

Inläggav Saffran » tis 03 maj 2011, 22:40

Jag tror inte kvaliteten spelar någon större roll, men jag tycker själv att flytande honung är lättare att använda än fast sådan.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav sevgilim » ons 04 maj 2011, 21:23

Jag har funderat över om det spelar roll om den är fast eller flytande?
sevgilim

Inläggav euphoria » tor 19 maj 2011, 21:27

Den fasta grumliga honungen är ju mycket mindre behandlat och har således mer "gottigheter" i sig.
Precis som att flytande klar honung inte hjälper ett sk*t mot halsont eftersom allt som är antiseptiskt brutits ner pga all behandling och processering. (Dock är ju placebo något underbart mäktigt)

Huruvida det gör någon skillnad i håret och hur mycket "gottighet" det egentligen behöver har jag ingen aning om. Men det går ju inte komma bort från att den flytande honungen är långt mycket mer användarvänligt i duschen än det hårda grumliga.
Användarvisningsbild
euphoria

Inläggav Saffran » fre 20 maj 2011, 18:00

euphoria skrev:Den fasta grumliga honungen är ju mycket mindre behandlat och har således mer "gottigheter" i sig.
Precis som att flytande klar honung inte hjälper ett sk*t mot halsont eftersom allt som är antiseptiskt brutits ner pga all behandling och processering. (Dock är ju placebo något underbart mäktigt)

Huruvida det gör någon skillnad i håret och hur mycket "gottighet" det egentligen behöver har jag ingen aning om. Men det går ju inte komma bort från att den flytande honungen är långt mycket mer användarvänligt i duschen än det hårda grumliga.

Det där beror på vilka blommor honungen är gjord av. Akaciahonung t.ex. blir aldrig fast. Det beror på hur förhållandet mellan olika sockerarter ser ut i honungen. Det behöver alltså inte alls röra sig om uppvärmd processad honung bara för att den är flytande. Fast honung kan för övrigt också vara processad. Det viktiga är att köpa ett bra (känt) märke och läsa på förpackningen.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Tusselina » mån 23 maj 2011, 11:07

Jag har inte märkt någon större skillnad på de olika honungssorter jag testat. Men vad jag HAR märkt är att gränsen mellan lagom och för mycket är hårfin. Lite honung, underbart! För mycket, mindre katastrof :lol:
Hårtyp: 2c/F-M/ii-iii
Tvättbalsam: något av Naturelle balsamen
Vårdande: Rapsodine Hårbalsam/Oliv naturell, Hair Mask
Leave-in: extra balsam i längderna, jojobaolja
Styling: aloe vera gel

Varning! Att leva är livsfarligt-risken att dö är 100 %!
Användarvisningsbild
Tusselina

Inläggav annaS2 » ons 18 apr 2012, 18:44

Jag tycker att håret kan bli helt underbart med honung. Hårbotten också. Jag har testat att använda det både som tvätt, (mycket) utspätt som hårskölj och som inpackning. Men det kan bli j-igt risigt också, det är svårt att avgöra när håret är vått; om det är borta ur håret eller ej.
Jag kunde inte utläsa av förpackning om det var processat eller inte, men det är svensk "trög" honung. Hmm.
Hårtyp: Vågigt/lockigt, mycket torrt hår.
Tvätt: Rasullera, shikakai, amla, ägg, öl, honung, Lush Squeaky clean- och Aubrey Organics Green tea schampoo
Skölj: Te av amla, vinäger, citron
Inpackning: Oliv-, kokos- eller jojobaolja
Användarvisningsbild
annaS2

Inläggav Noomi » ons 18 apr 2012, 20:09

Man kan micra fast honung också om man vill ha flytande ;)
Noomi

Inläggav Poklad » fre 20 apr 2012, 19:39

Om honungen är från utanför EU så är det andra regler om hur försäljarna får behandla honungen. Om den är från EU (ännu bättre med svensk, mindre transportsträckor är alltid bra) så har den ej hettats upp till mer än 40 grader, vilket är bra för alla gottigheter i honungen.
1A/F/iii
Tvätt: Aleppotvål (eller ägg eller Coop Xtra med lite TréSemmes Naturals.)
Övrigt: Kropp; bara vatten och olja. Ansikte; Mandelolja plus ansiktmasker
Start: Dec 2011
Användarvisningsbild
Poklad

Återgå till Kemihörnan