Erfarenhet av Amla i hâret?

Oljor, örter, honung, vinäger.... men även tensider, fettalkoholer och konserveringsmedel. För dig som gillar att experimentera!

Erfarenhet av Amla i hâret?

Inläggav maja21 » ons 03 jun 2009, 17:37

För drygt ett âr sedan köpte jag Amla och Shikakai och gjorde en mix av det, som jag tvättade hâret med. Mitt hâr blev väldigt rent och verkade mâ bra av det. Jag använde det ca 1 gâng i veckan, tror jag. Samtidigt som min Shikakai tog slut blev mitt hâr alldeles för mjukt, sâ jag slutade med denna rengörningsmetod för mitt hâr.

Nu efter att ha suttit och läst pâ Naturally curly angâende Amla sâ är jag sugen pâ att bara använda Amla (kanske tillsammans med lite olja dock) utan shikakaien. De pâ NC hade alla 4a hâr, men de tyckte att det var kanon för deras hâr.

Är det nâgon som har erfarenhet av Amla? Hur har erat hâr reagerat pâ det? Har ni märkt att erat hâr blev för mjukt? Hur gör ni? Vad har ni i er blandning? Hur länge lâter ni det sitta i?

Jag har 3a/3b hâr, mkt poröst och fint, plus att jag är blond (märkte dock ingen skillnad pâ hârfärgen). Samtidigt som jag använde Amla/shikakai sâ gjorde jag även regelbundna Cassia behandlingar, det kanske gjorde sitt till ocksâ.
3a-3b hâr

Tvätt: Vo5 Sun Kissed Raspberry
Vârdande: Garnier Ultra Doux à l'huile d'avocat et beurre de karité, Garnier K&P och olika oljor
Styling: vivelle dop invisible, glycerin,
maja21

Re: Erfarenhet av Amla i hâret?

Inläggav Korpglugg » ons 03 jun 2009, 20:46

Amla är rätt surt, och mitt hår gillar inte sura saker. Det är för sammandragande, så att det blir torrt. Speciellt när det är vått, då jag behöver kamma ut håret. Känslan är lite som dockhår (nylonhår). Det känns torrt och strävt, fast det kan vara olja kvar t.o.m. När håret torkar, så är det mjukt och känns inte torrt.

Jag har uteslutit amla ur mina indiska örter som jag har till håret, och tycker att jag får bättre resultat utan.

Om håret reagerar bra på vinäger, så kan säkert amla fungera bra.

Jag har gjort ansiktsmask med amla, och det var superbra. Huden blev väldigt len.

Jag har ingen erfarenhet av cassia, och inte heller av att använda enbart amla i håret.

Ett annat problem jag hade med amla, var att pulvret verkade vilja binda sig med olja och lägga sig kvar på hårstrået. Vet inte varför, för om jag använder methi så borde jag få ännu mer sådant resultat, men det får jag inte. Kanske det beror på syran.
"En mycket kreativ signatur"
Hår: 1b/1c F/M/C iii 33 tum långt
Användarvisningsbild
Korpglugg

Inläggav maja21 » ons 03 jun 2009, 20:59

Vad använder du annars för örter och varför? Du har jättefint hâr, sâ jag borde kanske göra som du :wink: .

Mitt hâr blev inte torrt av "min" mix, men som sagt alldeles för mjukt, jag kunde inte göra ngt alls med det. Innan sâ undrade jag hur man kunde ha för mjukt hâr, nu vet jag...
3a-3b hâr

Vârdande: Garnier Ultra Doux à l'huile d'avocat et beurre de karité, Garnier K&P och olika oljor
maja21

Inläggav Korpglugg » tor 04 jun 2009, 08:00

Jag kan nog inte få för mjukt hår :eureka:

Min örttvätt består ofta av:

Shikakai (saponiner)
Aritha (såpnötspulver, saponiner)
Neem (motverkar svamp och bakterier, kan därför ge mindre håravfall, bra mot mjäll, kan döda löss och parasiter och hålla parasiter borta)
Brahmi (bra för skalpen, motverkar infektioner, kan ge mindre håravfall, bra mot mjäll)
Tulsi (holy basil, en sorts basilika, jag funderar på att utesluta, då det innehåller tanniner som är sammandragande, samt att "treat ringworm" och skyddar hud mot skador inte är något jag egentligen vill ha. Kanske testa i ansiktet.)
Besan (kikärtsmjöl, innehåller saponiner)
Moong dal (mungbönmjöl, innehålelr saponiner)

Lika delar av allt, samt att jag blöter i kattmyntate och har i både yogurt och melass.

Amla tog jag bort, då det blev för stor sammandragande effekt (mitt hår gillar inte heller äppelcidervinäger eller hibiscus).

Man kan även ha i amla, hibiscus och methi (bockhornklövermjöl).
De två första har sammandragande effekt, hibiscus även lite rengörande. Methi innehåller massor av växtgelé (mucilage) och fungerar konditionerande. Jag tycker dock att det blir för mycket som gärna binder sig med olja liksom amlan, och ligger som ett "skitlager" på håren. När jag har använt methi eller amla, så har det rasat av smuts vid nästa tvätt utan dessa ingredienser.
Men man kan ju ta lite mindre.
Moong dal och besan undrar jag om de inte verkar mer som en smet i håret, än rengörande. Kanske utesluta. Kanske fungerar som torrschampo?

Om du inte vill ha mjukt hår, så kanske du ska olja håret före, och bara testa shikakai? Kanske neem, tulsi, brahmi och melass/honung.
Man måste nästan testa sig fram för att ta reda på vad som passar, hur mycket man behöver olja innan och hur länge det behöver sitta i för att rengöra lagom.

Jag blöter så att röran blir rätt lös, och tar i den i torrt oljat hår när pulvren har legat och sugit åt sig i några timmar. Sedan får det sitta i i två timmar, som henna.
Användarvisningsbild
Korpglugg

Inläggav maja21 » tor 04 jun 2009, 21:54

Aha, sâ du tvättar ditt hâr med detta. Jag tvättade hâret förut med shikakai och amla, men nu hade jag tänkt använda amla som en inpackning.
Hur ofta tvättar du hâret? Varför har du i kattmynta, vad har det för effekt pâ hâret? Varför yoghurt? (mga frâgor blir det :? )

Mitt hâr reagerar inte alls bra pâ honung, tror du att melass kan fungera bättre (bâda är humektanter eller hur)? Jag vet bara inte var jag skall kunna hitta det här nere, finns det ngt annat som jag skulle kunna använda istället för det?

Angâende den sammandragande effekten sâ är det lite den som jag är ute efter :lol: och mer definierade lockar. Jag vill ocksâ se om det förhindrar hâravfall. Jag tappar vanligtvis mkt hâr pâ försommaren/sommaren, och vill testa att förhindra det. Vi fâr vâl se *hâller tummarna*.

Iaf sâ gjorde jag en mix av amla, lite olivolja och vatten som jag hade i hâret i ca 1h. Efter att jag sköljt ut hâret sâ hade jag i mitt vârdande balsam i ca 5-10minuter.

Den enda skillnaden som jag har sett idag är att mitt hâr är en aning mörkare, vilket jag bara är glad för :). Sedan hade jag faktiskt mitt hâr uppsatt eftersom jag inte hade tid att lâta hâret torka hemma. Vind och fuktigt hâr är ju som sagt ingen höjdare :laugh: , sâ det blev hârklämma för min del. Men imorgon har jag mer tid, sâ dâ blir det utsläppt.
3a-3b hâr

maja21

Inläggav Korpglugg » fre 05 jun 2009, 06:48

maja21 skrev:Aha, sâ du tvättar ditt hâr med detta. Jag tvättade hâret förut med shikakai och amla, men nu hade jag tänkt använda amla som en inpackning.
Hur ofta tvättar du hâret? Varför har du i kattmynta, vad har det för effekt pâ hâret? Varför yoghurt? (mga frâgor blir det :? )

Jag tvättar en gång per vecka. Alltid.
Kattmyntan sades vara bra mot kluvna hårtoppar och fungera konditionerande, så jag började testa.
Det är bara mycket svagt surt och svagt sammandragande, och det passar mig bättre än surare saker som amla, hibiscus och ÄCV.
Yogurten verkar fungera så att det gör håret lent, ger fukt och underbart för hårbotten. Det kan dock bli lukt om man använder det som efterbehandling eller inte får ur det helt. Det verkar bli mindre problem om man använder lättyogurt. Då har jag alltså inte haft den för fettet i första hand.
Det är ju protein i också, men jag vet inte om det tas upp eller hur det tas upp. Det verkar i alla fall inte ge de problem som behandlade proteiner i schampon och balsam kan de.
Yogurten är lite sur också, och mjölksyran verkar fungera mycket bättre för mitt hår än amlan och de andra jag räknade upp.

Mitt hâr reagerar inte alls bra pâ honung, tror du att melass kan fungera bättre (bâda är humektanter eller hur)? Jag vet bara inte var jag skall kunna hitta det här nere, finns det ngt annat som jag skulle kunna använda istället för det?

Jag vet inte om melass är bättre än honung om honung inte passar.
Jag har dock läst på LHC att en del reagerar på viss honung men inte på annan. Har du testat med något annat märke?
Jag brukade köra med de billigaste flytande, och märkte inget negativt. Det är möjligt att den melassen jag har, inte är lika bra som honung, men jag ska använda upp det.

Angâende den sammandragande effekten sâ är det lite den som jag är ute efter :lol: och mer definierade lockar. Jag vill ocksâ se om det förhindrar hâravfall. Jag tappar vanligtvis mkt hâr pâ försommaren/sommaren, och vill testa att förhindra det. Vi fâr vâl se *hâller tummarna*.

Ja, jag har ju mest negativ erfarenhet av det som ska vara sammandragande :( Men de flesta gillar ju amla, ÄCV och hibiscus m.m. Men jag har svårt att veta vilket som är bäst, eftersom det mesta inte fungerar :laugh:

Om du tappar hår och vill förhindra det, så kan neempulver, brahmipulver, bhringrajpulver vara bra att ta med i en örttvätt/sjöljning/inpackning. Bhringraj har jag inte hittat som pulver, men har köpt en hårolja som heter "Hesh bhringraj" som jag masserar hårbotten med dagen innan tvätt. Har också köpt en som heter "Pune's makabhringaraj" som innehåller mer bhringraj och mer neem, och har sesamolja så att oljan inte stelnar i rumstemperatur.

Iaf sâ gjorde jag en mix av amla, lite olivolja och vatten som jag hade i hâret i ca 1h. Efter att jag sköljt ut hâret sâ hade jag i mitt vârdande balsam i ca 5-10minuter.

Den enda skillnaden som jag har sett idag är att mitt hâr är en aning mörkare, vilket jag bara är glad för :). Sedan hade jag faktiskt mitt hâr uppsatt eftersom jag inte hade tid att lâta hâret torka hemma. Vind och fuktigt hâr är ju som sagt ingen höjdare :laugh: , sâ det blev hârklämma för min del. Men imorgon har jag mer tid, sâ dâ blir det utsläppt.

Amlan kan nog göra håret mörkare.

En del säger att henna gör håret rakare, kanske cassia gör samma?
Däremot så tycker jag att olja som kameliaolja ger mer lockar (eller liten våg i toppen för min del, jag har ju 1b/c-hår).

Vind och hår har jag inte alls tänkt på. Jag går ofta ut med hunden när jag låter håret torka, för att det ska torka fortare.
Trots att jag har rakt hår, så ser det lite "frissigt" ut, ofta som någon lockig med grovt hår som har blåst det rakt. Kanske det blir bättre om jag är still medan det torkar. Mitt hår ligger absolut inte så där slätt och silkigt som t.ex. östasiatiskt, även de gånger det kan kännas och vara mjukt och silkigt.
Användarvisningsbild
Korpglugg

Inläggav henkan25 » lör 14 jul 2012, 16:03

Hej
Läste att en Amla olja innehöll mineraloljor. Är det så med alla?
1B/1b/F/ii
Tvätt: Garant Såklart eller Neutral
Vårdande: Garnier Respons balsam avocado oil and shea butter
Annat: Argan/Jojoba olja, Klick
henkan25

Inläggav Saffran » mån 16 jul 2012, 16:54

henkan25 skrev:Hej
Läste att en Amla olja innehöll mineraloljor. Är det så med alla?

Ren amlaolja innehåller bara ren amlaolja. Oljeblandningar med amlaolja kan dock innehålla vad som helst. Läs på innehållsförteckningen.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav annaS2 » mån 23 jul 2012, 15:25

Jag har använt amla ett par gånger. Jag tycker att håret får fin lyster och framförallt tappade jag inget hår alls, vilket är ovanligt för mig!
Jag har blandat det med shikakai eftersom jag alltid har olja i håret som inpackning, annars tvättas det inte ut.
Hårtyp: Vågigt/lockigt, mycket torrt hår.
Tvätt: Rasullera, shikakai, amla, ägg, öl, honung, Lush Squeaky clean- och Aubrey Organics Green tea schampoo
Skölj: Te av amla, vinäger, citron
Inpackning: Oliv-, kokos- eller jojobaolja
Användarvisningsbild
annaS2

Inläggav annaS2 » mån 23 jul 2012, 15:27

Skall bara tillägga att mitt hår bara blev litet "gyllene", färgen ändrades inte, mitt hår är brun/blont. Älskar dessa pulver, hårbotten blir så glad!
Hårtyp: Vågigt/lockigt, mycket torrt hår.
Tvätt: Rasullera, shikakai, amla, ägg, öl, honung, Lush Squeaky clean- och Aubrey Organics Green tea schampoo
Skölj: Te av amla, vinäger, citron
Inpackning: Oliv-, kokos- eller jojobaolja
Användarvisningsbild
annaS2

Återgå till Kemihörnan