maja21 skrev:Aha, sâ du tvättar ditt hâr med detta. Jag tvättade hâret förut med shikakai och amla, men nu hade jag tänkt använda amla som en inpackning.
Hur ofta tvättar du hâret? Varför har du i kattmynta, vad har det för effekt pâ hâret? Varför yoghurt? (mga frâgor blir det

)
Jag tvättar en gång per vecka. Alltid.
Kattmyntan sades vara bra mot kluvna hårtoppar och fungera konditionerande, så jag började testa.
Det är bara mycket svagt surt och svagt sammandragande, och det passar mig bättre än surare saker som amla, hibiscus och ÄCV.
Yogurten verkar fungera så att det gör håret lent, ger fukt och underbart för hårbotten. Det kan dock bli lukt om man använder det som efterbehandling eller inte får ur det helt. Det verkar bli mindre problem om man använder lättyogurt. Då har jag alltså inte haft den för fettet i första hand.
Det är ju protein i också, men jag vet inte om det tas upp eller hur det tas upp. Det verkar i alla fall inte ge de problem som behandlade proteiner i schampon och balsam kan de.
Yogurten är lite sur också, och mjölksyran verkar fungera mycket bättre för mitt hår än amlan och de andra jag räknade upp.
Mitt hâr reagerar inte alls bra pâ honung, tror du att melass kan fungera bättre (bâda är humektanter eller hur)? Jag vet bara inte var jag skall kunna hitta det här nere, finns det ngt annat som jag skulle kunna använda istället för det?
Jag vet inte om melass är bättre än honung om honung inte passar.
Jag har dock läst på LHC att en del reagerar på viss honung men inte på annan. Har du testat med något annat märke?
Jag brukade köra med de billigaste flytande, och märkte inget negativt. Det är möjligt att den melassen jag har, inte är lika bra som honung, men jag ska använda upp det.
Angâende den sammandragande effekten sâ är det lite den som jag är ute efter

och mer definierade lockar. Jag vill ocksâ se om det förhindrar hâravfall. Jag tappar vanligtvis mkt hâr pâ försommaren/sommaren, och vill testa att förhindra det. Vi fâr vâl se *hâller tummarna*.
Ja, jag har ju mest negativ erfarenhet av det som ska vara sammandragande

Men de flesta gillar ju amla, ÄCV och hibiscus m.m. Men jag har svårt att veta vilket som är bäst, eftersom det mesta inte fungerar
Om du tappar hår och vill förhindra det, så kan neempulver, brahmipulver, bhringrajpulver vara bra att ta med i en örttvätt/sjöljning/inpackning. Bhringraj har jag inte hittat som pulver, men har köpt en hårolja som heter "Hesh bhringraj" som jag masserar hårbotten med dagen innan tvätt. Har också köpt en som heter "Pune's makabhringaraj" som innehåller mer bhringraj och mer neem, och har sesamolja så att oljan inte stelnar i rumstemperatur.
Iaf sâ gjorde jag en mix av amla, lite olivolja och vatten som jag hade i hâret i ca 1h. Efter att jag sköljt ut hâret sâ hade jag i mitt vârdande balsam i ca 5-10minuter.
Den enda skillnaden som jag har sett idag är att mitt hâr är en aning mörkare, vilket jag bara är glad för

. Sedan hade jag faktiskt mitt hâr uppsatt eftersom jag inte hade tid att lâta hâret torka hemma. Vind och fuktigt hâr är ju som sagt ingen höjdare

, sâ det blev hârklämma för min del. Men imorgon har jag mer tid, sâ dâ blir det utsläppt.
Amlan kan nog göra håret mörkare.
En del säger att henna gör håret rakare, kanske cassia gör samma?
Däremot så tycker jag att olja som kameliaolja ger mer lockar (eller liten våg i toppen för min del, jag har ju 1b/c-hår).
Vind och hår har jag inte alls tänkt på. Jag går ofta ut med hunden när jag låter håret torka, för att det ska torka fortare.
Trots att jag har rakt hår, så ser det lite "frissigt" ut, ofta som någon lockig med grovt hår som har blåst det rakt. Kanske det blir bättre om jag är still medan det torkar. Mitt hår ligger absolut inte så där slätt och silkigt som t.ex. östasiatiskt, även de gånger det kan kännas och vara mjukt och silkigt.