Få håret att växa snabbare?

Oljor, örter, honung, vinäger.... men även tensider, fettalkoholer och konserveringsmedel. För dig som gillar att experimentera!

Re: Få håret att växa snabbare?

Inläggav kajsa91 » sön 01 apr 2012, 20:58

oj vad tråkigt att det blev så! :-( men är det inte väldigt dyr frakt där på amazon?
kajsa91

Inläggav Noomi » mån 02 apr 2012, 06:04

Det är olika från säljare till säljare, men eftersom det bara är från Storbritannien brukar det inte bli så sjukt mycket :)
Noomi

Inläggav kajsa91 » mån 02 apr 2012, 17:48

okej va bra! :-) du måste berätta sen hur de funkar :-D hoppas de växer så de knakar!
kajsa91

Inläggav Miranda13 » sön 06 maj 2012, 13:11

Daglig inntak av vitamin D har gjort at mitt hår har vokst gjennom hele vinteren. Vanligvis kan jeg ikke se at det har grodd i løpet av vinteren, nå har det grodd massevis! Tar en langt større dose enn det som står på boksen. Står det én tablett, har jeg tatt minst fem. Når man er ute i sola i sommerhalvåret trenger man antakelig ikke tilskudd. Jo mørkere hud du har, desto mer vitamin D3 må du ha.

Balsammetoden siden 25. april 2012.

Hårtype. Fia:
1b/M/ii
Jeg har altså litt bølger i håret, middels tjukke hårstrå og middels mengde hår.
Miranda13

Inläggav Poklad » mån 07 maj 2012, 12:58

Miranda13 skrev:Daglig inntak av vitamin D har gjort at mitt hår har vokst gjennom hele vinteren. Vanligvis kan jeg ikke se at det har grodd i løpet av vinteren, nå har det grodd massevis! Tar en langt større dose enn det som står på boksen. Står det én tablett, har jeg tatt minst fem. Når man er ute i sola i sommerhalvåret trenger man antakelig ikke tilskudd. Jo mørkere hud du har, desto mer vitamin D3 må du ha.

Låter lite farligt! Man kan ju överdosera det mesta, finns det inte ett maxintag?
1A/F/iii
Tvätt: Aleppotvål (eller ägg eller Coop Xtra med lite TréSemmes Naturals.)
Övrigt: Kropp; bara vatten och olja. Ansikte; Mandelolja plus ansiktmasker
Start: Dec 2011
Användarvisningsbild
Poklad

Inläggav Mattetynka » tis 08 maj 2012, 19:07

Jag har hört att avocadoolja+ någon eterisk olja ska stimulera hårväxten... det kanske ska provas?
"Man kan även använda den i blandningar med eterisk olja (ex. av rosmarin) för att stimulera hårväxten. "
Hade tänkt att köpa in lite avocadoolja och någon eterisk och blanda med ricinolja som också hjälper för att håret ska växa snabbare ;)
Mattetynka

Inläggav Amiz » mån 21 maj 2012, 15:43

Något som har funkat bra för mig är att när jag sköljer håret med vatten så pendlar jag mellan iskallt och varmt under några minuter. Det ökar blodcirkulationen jättemycket. För att få maximal effekt så ska man massera samtidigt som man växlar mellan temperaturerna och så ska man ta hälsotillskott så mår hår och hur bra också :)

Tyvärr har jag inte gjort det på ett tag. Men jag tyckte att det funkade ganska bra för mig. Håret växte snabbare dock INTE 6 cm i månaden. Men detta gjorde jag varjedag förut i och med att jag tvättade håret varje dag. Men nu gör jag det när jag kommer ihåg.

Men dom första gångerna man testar detta kan det vara väldigt obehagligt.
Amiz

Inläggav Emme76 » mån 18 jun 2012, 14:59

Jag har gjort en inpackning med kanel, olivolja och honung :D ..mest för att jag behöver något återfuktande. En väninna kom till mig och sa att mitt hår växer ovanligt snabbt - om jag hade gjort något speciellt :D ..eftersom mitt hår annars växer super sakta blev jag jätte glad och kollade noga min utväxt. Och minsann har det kämpat på rejält sedan jag började med inpackningen (bara gjort den 2 ggr - en gång/vecka) 2 cm på ca 2-3 veckor vilket är mycket för mig. Samt att håret mår mycket bra av den.
Här kan ni läsa mer:

http://www.livestrong.com/article/37330 ... -cinnamon/

Glömde säga att kanel kan vara känsligt för vissa - eftersom det sätter igång blodcirkulationen i hårbotten (säkert det som påverkar snabbare växt). Men jag har inte märkt något som är ganska känslig. Ofta är det om man använder det för att ljusa upp håret med - för då måste man ha det i ex över en natt. Mycket längre. Då kan det påverka hårbotten om man är känslig.
Emme76

Inläggav Cendariel » lör 11 aug 2012, 12:38

Miranda13 skrev:Daglig inntak av vitamin D har gjort at mitt hår har vokst gjennom hele vinteren. Vanligvis kan jeg ikke se at det har grodd i løpet av vinteren, nå har det grodd massevis! Tar en langt større dose enn det som står på boksen. Står det én tablett, har jeg tatt minst fem. Når man er ute i sola i sommerhalvåret trenger man antakelig ikke tilskudd. Jo mørkere hud du har, desto mer vitamin D3 må du ha.

Jag vill höja ett varningens finger!! D- vitamin skall inte överdoseras! D-vitamin är tätt sammankopplat med kalciumbalansen i kroppen, vilket kan leda till stora (och farliga) konsekvenser i många organ om den rubbas . D-vitamintillskott kan vara bra, men du skall absolut alltid följa rekommendationerna på förpackningen.

Och angående eterisk olja för hårtillväxt finns det flera stycken som bland annat ökar cirkulationen (=kan ge ökad hårtillväxt). De vanligaste är Pepparmint, Rosmarin, Grapefrukt. Även kanel kan fungera men tänk på att den är starkt hudirriterande och måste hanteras med försiktighet. Tänk även på att vissa oljor ej skall användas under graviditet, och aldrig direkt på huden. Desutom kan kanelen ge uppljusande effekt på håret om det är olja från barken, vilken man kanske alltid vill...
lycka till :)
2b eller c/m/ii
Användarvisningsbild
Cendariel

Inläggav toernrosa » sön 12 aug 2012, 02:17

Hejsan!
Varför skulle oljor vara dåligt för huden? En hel del oljor används ju som hudvård (jojobaolja, olivolja, arganolja, mandelolja, avokadoolja, eteriska oljor, nyponfröolja, rosolja, solrosolja...). Och gemensamt har de ju att fetta och skydda, hur kan det vara dåligt? /A
toernrosa

Inläggav Cendariel » sön 12 aug 2012, 14:29

Oljor på huden är super, men just eteriska oljor är lite speciella. De är aromatiska, starka och bör inte användas outspädda, men de kan ofta blandas ut med någon av de andra oljorna du beskriver! Oftast behövs bara enstaka droppar.
2b eller c/m/ii
Användarvisningsbild
Cendariel

Inläggav toernrosa » tis 14 aug 2012, 13:25

Okej :) jo det är ju sant!
toernrosa

Föregående

Återgå till Kemihörnan