Plattångsberoende - Jag vill sluta!

Nyfiken på balsammetoden, eller använder du den redan? Rak eller lockig, det här är stället för dig.

Plattångsberoende - Jag vill sluta!

Inläggav diademflicka » mån 30 apr 2012, 13:38

Hej.

Egentligen har jag ganska rakt hår. Eller i själva verket självfall och givetvis faller det aldrig som jag vill.
Jag har aldrig gillat mitt hår. I tonåren började jag färga det och fortsatte med att göra det flera gånger per år, år efter år. Mitt hår blev mer o mer slitet och oreglerigt och jag började till slut använda plattång för att tämja rufset.
När det var som värst hade jag blekt mitt hår hemma(katastrof!),
jag använde fön och plattång dagligen, tvättade håret med schampo(och balsam) varje dag,
och när jag gick till frisören och ville fixa mitt blekta hår sa de
"Efter detta får du absolut inte färga eller tona det mer!".

Det har blivit en ond cirkel. Mitt hår är slitet och jag använder plattång för att dölja detta!

Jag slutade färga håret för ungefär 1 och ett halvt år sedan och har numera min naturliga färg.
Sedan började jag dra ut på duscharna till varannan dag, sen var tredje dag och nu brukar jag kunna hålla mig till var fjärde dag upp till ungefär en gång i veckan.
Nyligen började jag använda mig av balsammetoden, alltså jag skippar schampoot. Tvättar endast med balsam!

Problemet är att jag fortfarande missbrukar plattången och fönen. Måste tillägga att jag har något som kallas BDD. Vilket gör att jag ibland kan isolera mig pga att jag anser mig vara fruktansvärt ful. Jag vet det låter sjukt, men IT IS REAL. Jag lider av det på riktigt. Googla: BDD. Eller BODY DYSMORPHIC DISORDER. Eller DYSMORFOBI.

Tidigare kunde jag inte gå utanför dörren utan ett tjockt lager smink över ansiktet. Jag klarar inte heller av att ta på mig kläder som visar för mycket av kroppen. Jag vet, detta är något jag kämpar med och något jag behöver komma över.
Nu har jag en fight mot min plattång, och min fön. Jag vill sluta men pallar inte ens att se mig själv i spegeln om jag inte gått igenom min vanliga hår rutin med fön o plattång(o sen en massa grejs på det så att det slitna inte ska synas lika tydligt). BUHU : (
Funderar på att köpa något värmeskydd som man kan ha i torrt hår, så kan jag pröva låta bli fön o plattång och sedan vet jag att jag kan använda plattången om jag vill. Att veta att man faktiskt kan, kanske gör det lättare att välja bort den.

SÅ någon här som kan "peppa" mig? Ge mig råd/tips? Någon annan som också missbrukar plattång eller liknande och vill sluta tillsammans med mig? Någon som har missbrukat men slutat som vill inspirera mig att göra detsamma?Jag förstår att det låter så jävla löjligt men alltså jag har ju faktiskt isolerat mig själv MÅÅÅNGA gånger pga att jag upplever mig så groteskt ful och det här som jag gör med mitt hår är ju en av mina "säkerhetsåtgärder", som får mig att känna mig lite mer trygg, även fast jag fortfarande hatar mitt hår och hur jag ser ut.

All sorts stöttning tas tacksamt emot!!
diademflicka

Re: Plattångsberoende - Jag vill sluta!

Inläggav soetnoesen » mån 30 apr 2012, 14:30

Beklagar att du känner som du gör :( Jag är också lite plattångsberoende då mitt hår är ganska frissigt efter att ha blivit avfärgat. Men jag försöker att hålla mig till att endast platta det om jag ska någonstans och vill vara extra fin. Och att absolut ha värmeskydd (utan silikoner) i. Om jag ska jobba eller något sådant försöker jag att låta bli. Då jag inte lider av samma "sjukdom" som du kan jag tänka mig att det är lättare för mig att låta bli än vad det skulle vara för dig. Men du får kämpa!! Och håret kommer att tacka dig och bli finare i längden så till slut kommer du inte behöva platta det!! Om du måste föna det så försök att föna med lite kallare luft och inte fullt blås.
Lycka till!!!!! :romance-caress:
Tvätt: SLS-fritt schampoo.
Vårdbalsam: Tresemme naturals.
Övrigt till hår, hud o kropp: Jojobaolja, till viss del ekologiska och naturliga produkter.
Användarvisningsbild
soetnoesen

Inläggav iamu » mån 30 apr 2012, 16:57

Diademflicka! Hela forumet är ju för dig! :greetings-clappingyellow:
Från index.php:
"Är du i det närmaste beroende av plattång, locktång, fön, serum och liknande för att håret ska bli något du vågar visa för omvärlden?"
"Här får du hjälp att lära dig att uppskatta och respektera ditt hår.
Om ditt hår är naturligt lockigt kommer det aldrig någonsin, hur mycket du än låtsas, att bli naturligt rakt. Vi tror att du har allt att vinna på att göra det bästa av det du har, istället för att låtsas vara någon annan.
Ditt hår är en del av dig. Genom att älska ditt hår för vad det är, kommer du att älska dig själv för den du är. "

Du verkar redan ha sett förbättringar och jag hoppas det kommer fortsätta gå uppåt! Du har tex börjar vårda ditt hår och plattar/fönar inte lika ofta längre. Den dagen du trivs med ditt hår och ditt utseende precis som det är kommer, så försök att inte straffa dig så hårt tills dess! Att använda plattång när man ska gå på fest och vara fin är faktiskt inte fel ;) Håll i med BM, snart ser du hur fint ditt hår är utan att vara plattat. Skäm bort det med inpackningar...

Ta hand om dig, och lycka till!
2a/f/ii
Tvätt: Fabulous Fruit.
Vårdande: Tresemmé Naturals.
Styling: Aloe Vera Gel.
Användarvisningsbild
iamu

Inläggav diademflicka » tis 01 maj 2012, 06:17

Tack. Ja i och med att jag själv känt att mitt sätt att behandla mitt hår(som faktiskt är en del av mig) inte har varit snällt.

Jag började med att använda "dyrare" schampoon, inpackningar och balsam. Men fortsatte med allt annat.
Sedan började jag dra ut på hårtvättarna. Och sedan slutade jag färga.
Nyligen slutade jag med schampo, men jag använder hårfön efter varje gång jag tvättat håret och plattång använder jag nästan varje dag.

Jag vet ju att mitt hår inte blir finare så länge jag håller på o torterar håret med värmestyling, men jag vet ju att mitt hår blir helt bångstyrigt o jobbigt utan, och jag har ju nog svårt som det är att acceptera mig själv.

Tidigare använde jag som sagt ett tjockt lager smink, dagligen, för att överhuvudtaget kunna se mig själv i spegeln, eller för att kunna gå utanför dörren. Men idag använder jag mascara och eyeliner, ibland bara mascara och jag KAN gå ut helt utan smink(men gör det iofs oftast inte). Då kändes det som att den dagen ALDRIG skulle komma. Jag började faktiskt gilla mig själv mer när jag slutade gömma mig bakom min "mask" av smink.

Så jag försöker tänka att jag kanske en dag kommer att kunna se tillbaka på den här tiden, på samma sätt.

Varför ska man ha så jävla dåligt självförtroende? : (
diademflicka

Inläggav preppyv » tor 03 maj 2012, 11:30

jag har också haft BDD problematik. Får fortfarande slängar av det ibland men jag mår mycket bättre, hoppas att du tar dig ur det! Ett tips, prova att sätta upp håret i någon enkel/fin frisyr. Det är bra för håret att vara uppsatt dessutom, och du behöver inte tänka på att platta det... Ett tips iaf :)
preppyv

Inläggav diademflicka » fre 04 maj 2012, 06:36

Preppyv: Jag har väldigt kort hår så kan inte riktigt sätta upp det ordentligt, mer än en litet tofs längst bak.
diademflicka

Inläggav diademflicka » sön 06 maj 2012, 16:17

Hm tänkte att jag kan börja med att dissa fönen i alla fall o sen köpa ett värmeskydd som man kan spraya i torrt hår så man slipper sätta det i blött hår o gå omkring med det i onödan ifall jag skulle välja att låta bli plattången.
Den jag har nu guardian angel, ska man tydligen använda i blött hår, det står i alla fall så på förpackningen.
diademflicka

Inläggav smile » sön 06 maj 2012, 16:35

http://www.youtube.com/watch?v=HZ1hZtAPkz8

kolla in den! skonsamt sätt att platta håret :D

du kan använda ditt balsam som leave in om du vill, men det är tyvärr nog inte spec värmeskyddande. använder du fläkt så utsätts ju inte håret för värme iaf. "formulan" som annars är värmeskyddande är ju dessvärre silikonerna i produkter.
fortsätter prova proteiner!

tvätt: Tresemme Naturals Conditioner
vårdande: PHC Volume Sensation Conditioner
styling: CHS Curl Keeper
inpackning: avocadoolja / glidslem + Jessicurl Deep Conditioning Treatment
smile

Inläggav Chellie » sön 13 maj 2012, 17:23

Jag har gjort så att om jag tvättar håret med bara balsam, gör oljeinpackning i längderna ibland och använder en silikonfri inpackning någon gång i veckan är det okej att värmestyla ett par ggr i veckan. Föna gör jag aldrig, men platta och locka är så kul!
Så man kan ju faktiskt kompensera :)
Chellie

Inläggav karmacat » ons 30 maj 2012, 20:08

jag känner igen mig i både fixeringen med smink och plattångsberoendet - att man inte känner sig fin utan och självförtroendet är på botten om man låter håret vara.
Men ett tips är att kolla runt på t.ex. youtube efter olika flätor, inbakade, längst med luggen och på sidorna (eftersom du hade kort hår och inte kan sätta upp det). Det är vackert och det syns inte att håret är frissigt och torrt. Sen är det bara att uthärda den (plågsamma) tiden det tar att få ett fint, friskt och vackert hår.
Kom ihåg att det är DU som är din största fiende mot dig själv. Allt negativt om ditt utseende ser ju bara du.
själv slutade jag med plattången som varit min bästa vän för ca. en månad sen. Det ger resultat och det är belöningen efter alla "fuldagar" man känt :) Lycka till!
karmacat

Inläggav Poklad » ons 13 jun 2012, 21:39

Låter riktigt jobbigt! Frisyrer i form av många hårnålar eller roliga hattar och scarfer kan vara en plan tills håret återhämtat sig, men helst av allt hoppas jag att du någon dag kan gå ut och visa upp ditt hårburr (eller hur det nu ser ut ofixat) för världen. Man ska inte glömma bort att folk du möter på gatan oftast är för självupptagna för att tänka på din frisyr.
1A/F/iii
Tvätt: Aleppotvål (eller ägg eller Coop Xtra med lite TréSemmes Naturals.)
Övrigt: Kropp; bara vatten och olja. Ansikte; Mandelolja plus ansiktmasker
Start: Dec 2011
Användarvisningsbild
Poklad

Återgå till Balsammetoden