Använt fel balsam!!

Har du en hårrelaterad fråga som inte passar in i någon annan kategori? Här passar den!

Använt fel balsam!!

Inläggav orkide » mån 28 maj 2012, 21:34

Vill börja med att säga att det är ett jättebra forum. Är ny med BM. Har suttit och läst och läst i några veckor och började för en vecka sedan. Är så fascinerad över alla vackra hår :D
Själv har jag hår till axlarna som är lite uppklippt och blekta slingor.Har varit jättefrissigt så jag tänkte testa detta. Har 2B ii medium. Har alltid använt både mousse och spray och lätt fått till lockar och vågor. Så det ska bli spännande att se hur håret blir nu.
Anv. ICA Lively som 'sista schampo' och Garnier Fructis nutri repair strenghtning conditioner. Var för slarvig med att skölja ur så håret kändes 'fett'. :( Körde andra tvätten idag med Garnier Nutri repair, och hade köpt Garnier P/K som vårdande. Sköljde Noga och tog P/K, lät sitta en stund och sköljde. Åh, vad håret kändes mjukt och lent. Men....
går in och läser och ser att det skulle vara inpackningen Garnier P/K och jag hade köpt balsam :doh: Så nu är det väl bara att börja från start igen?? Är det så jag måste göra? Håret blev jättebra men det kliar i hårbotten och det har jag aldrig upplevt.
Hälsningar en Nybörjare
orkide

Re: Använt fel balsam!!

Inläggav meili » tis 29 maj 2012, 07:55

Jag gjorde precis samma fel i början med BM!! :) Tyvärr är det nog så att du behöver göra en sista tvätt igen.

Att det kliar i hårbotten behöver inte bero på att detta balsam inte är godkänt för BM (men det kan vara att detta balsam täpper till dina hårbotten). Det kan också bero på att det är ngn annan ingrediens i balsamet du inte tål.

Det är alltid lite "trial and error" när man byter över till BM. Jag är säker på att det finns de som hittat rätt med en gång, men jag håller fortfarande på och testar mig fram efter ca 5 månader med BM.

Lycka till med BM! :D
meili

Inläggav orkide » tis 29 maj 2012, 09:05

Tack för det 'meili'. Kan berätta att lockarna var kvar i morse och jag använde ingen styling alls :D Sprayade bara med med vatten blandat med lite balsam. Härligt.Tänk om jag inte behöver en massa styling i håret!! Det kliar fortfarande lite, men det försvinner väl vid nästa tvätt. Det låter lite jobbigt att man måste prova så mycket innan man hittar rätt, men det känns som det är värt det.
Ha en bra dag alla
orkide

Inläggav cmg » tor 07 jun 2012, 21:42

Det kan faktiskt också klia när man har "gjort rätt". Det kan hända att när man gjort hårbotten snusrent så sätter sebumproduktionen igång med ett tvärryck och då kan det klia litet i hårbotten. Det normaliserar sig sedan. Men som sagt, du får testa dig fram och se vad som funkar för dig. Välkommen in i BM-gänget. :handgestures-thumbupleft: Det har räddat mitt hår från frissdöden i alla fall!

MvH
CMG
3C + kinky / F / i
BM sedan drygt två år
Inga kemifärger eller värmestyling sedan tre år
cmg

Återgå till Allmänt om hår och lockar