Fullkorns pasta

Ökad medvetenhet om vad vi använder utanpå kroppen betyder ofta även att vi blir mer medvetna om vad vi stoppar i oss. Diskutera!

Fullkorns pasta

Inläggav Hellu » lör 15 maj 2010, 15:30

Hej! Jag undrar om fullkorns pasta verkligen är nyttigt? :roll: Jag har slutat med vanlig pasta och börjat äta fullkorns pasta. Jag gillar typ inget annat än pasta. Fast jag älskar grönsaker! :D Men jag är ganska kräsen i mat. Men jag undrar om fullkorns pasta är bättre en vanlig pasta?
Hellu

Re: Fullkorns pasta

Inläggav Loellah » mån 17 maj 2010, 09:20

Hellu skrev:Hej! Jag undrar om fullkorns pasta verkligen är nyttigt? :roll: Jag har slutat med vanlig pasta och börjat äta fullkorns pasta. Jag gillar typ inget annat än pasta. Fast jag älskar grönsaker! :D Men jag är ganska kräsen i mat. Men jag undrar om fullkorns pasta är bättre en vanlig pasta?

Fullkorn är ju lite bättre,men Santamarias Fullkorns Durum- vete , äggnudlar är bäst,finns tex på Willys. Inneh durumvete och ägg.
Loellah

Re: Fullkorns pasta

Inläggav Victoalia222 » mån 17 maj 2010, 12:52

Fullkornspasta har den fördelen att den har ett lägre glykemiskt index än vanlig pasta. Med andra ord så skjuter inte blodsockret i höjden på samma sätt efter en måltid bestående av fullkornspasta.
Förhöjt blodsocker och stora svängningar i blodsockerkurvan gör att kroppen försöker kompensera med extra insulin. Diabetes kan uppstå då insulinproduktionen påfrestas så att den tillslut blir mindre effektiv eller, i värsta fall, avtar helt.

Det finns också studier som visar på att fullkornsprodukter kan minska risken för bland annat hjärtkärlsjukdomar.
Här har du en länk om du vill läsa mer:

http://www.snf.ideon.se/snf/Nyheter/Ful ... obb_CM.pdf
Hårtyp: 2c f/ii/låg porositet/låg elasticitet
Användarvisningsbild
Victoalia222

Återgå till Mat