Koka egen buljong

Ökad medvetenhet om vad vi använder utanpå kroppen betyder ofta även att vi blir mer medvetna om vad vi stoppar i oss. Diskutera!

Re: Tillsatser i mat

Inläggav SixThreeFive » tis 28 okt 2008, 22:48

För vanliga iskuber är de där påsarna överlägset bäst, speciellt när man ska göra stora mängder is.
"Egentligen är jag en väldigt bestämd person. Det är bara mina hårtoppar som är kluvna."
Shampofri sedan den 8/4 -08.
Användarvisningsbild
SixThreeFive

Inläggav Kiora » tis 28 okt 2008, 22:50

funkar de inte med buljongen alltså?
Bild
There is a special place reserved in hell for women who do not support each other
Användarvisningsbild
Kiora

Inläggav SixThreeFive » tis 28 okt 2008, 23:25

Nej, buljongen blir väldigt tjock när den kallnar, så den är svår att hälla ner i påsarna. Jag skulle inte hälla något kokande hett i de påsarna...
"Egentligen är jag en väldigt bestämd person. Det är bara mina hårtoppar som är kluvna."
Användarvisningsbild
SixThreeFive

Inläggav Martina » ons 29 okt 2008, 07:19

SixThreeFive skrev:Hmm... när du säger "reducera", Martina, menar du att koka den längre? Eller vad?

Koka den så att det mesta vattnet avdunstar, så den blir mer koncentrerad. :)
Shampofri sedan 21/8-07
Martina

Inläggav Kiora » ons 29 okt 2008, 10:30

SixThreeFive skrev:Nej, buljongen blir väldigt tjock när den kallnar, så den är svår att hälla ner i påsarna. Jag skulle inte hälla något kokande hett i de påsarna...

Ah, ja det är klart. Det kan ju uppenbart bli ett problem där. ;)
Bild
There is a special place reserved in hell for women who do not support each other
Användarvisningsbild
Kiora

Inläggav Ketronya » mån 23 mar 2009, 01:15

Martina skrev:
Jag gör egen buljong! :D

Ta lite sopprötter och lökar. Ex. kålrot, palsternacka, morot, purjolök, lök, *nånrotsomluktarlakritsmenkommerinteihågvaddenheter* o.s.v...

Hacka dem grovt(en morot i 3 bitar ex.). Bryn på dem snabbt i lite smör och lägg sedan ner lite märgben, lite olika sorters ben, brosk och gärna leder. Lite kött också.

Fyll sedan upp grytan med vatten så benen och köttet täcks och skvätta i lite vinäger(hjälper till att laka ur mineraler ur benen). Sedan låter du det koka upp och det ska stå på typ minsta värmen! Det ska bara röra sig lite försiktigt i grytan! Absolut inte bubbla!

Sen låter du det stå mellan 12h upp till 3 dygn. :wink:

Du får gå och pytsa i lite mer vatten då och då allteftersom det kokar bort.

När du kokat klart så plockar du ur allt löst. Skrapa ur märgen ur märgbenen och mosa den så så mkt som möjligt rörs ut i buljonen(nyttigt). Sedan silar du den och reducerar den tills den blir trögflytande(blir som sirap typ). Då är den väldigt koncentrerad och du kan pytsa ner den i istärningsformar och frysa in.

Bland det godaste jag smakat. Kan lätt stå å äta den koncentrerade buljonen direkt ur grytan. :shock:

(du behöver inte reducera buljongen egentligen men jag tycker det är lämpligt. Tar mindre plats i frysen och inget extra vatten blir tillsatt när man lagar mat)

Smaken är väldigt koncentrerad så var försiktig så du inte tar för stor bit buljongtärning när du lagar mat! Prova dig fram. :)

Går det att göra egen vegetarisk buljong på nåt sätt, som jag förstår kommer det ju rätt mycket smak och fett från köttet, något mer man kan tillsätta för att få till en bra grönsaksbuljong?
Ida
3b/m/iii
Shampofri sedan April 2008

Interview With a Knitter
Användarvisningsbild
Ketronya

Inläggav Saffran » mån 23 mar 2009, 10:40

Kokar man rotfrukter, lök/purjo, lagerblad, salt och gärna ett blad libsticka så blir det en ganska god grönsaksbuljong. Pepparkorn kan funka att ha i också. Liksom diverse kryddgrönt. Sojasås ger både smak, färg och sälta, men det kan man ju också tillsätta separat i den färdiga rätten.

TILLÄGG: Knorr (tror jag det är) har ju kommit med ekologiska buljongtärningar nu! De finns både som kött-, höns- och grönsaksbuljong, och innehåller inget glutamat. Ett tips för stressade eller lata dagar. :)
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav NannaLinnea » mån 23 mar 2009, 12:02

Jag provade göra egen grönsaksbuljong, alltså helt vegetarisk, för ett tag sedan. Det gick sådär. Hade i lök, potatis, morötter, rotselleri, broccoli, en kruka persilja, några vitpepparkorn och en skvätt olivolja. Kan varit något mer som jag glömmer nu. Lät allt koka i ca 7 timmar, hällde upp i iskubsformar och in i frysen. Problemet är att det inte smakar särskilt mycket, måste använda 4-5 tärningar i säg, en vanlig gryta för två personer.
Jag har några teorier på vad som gick fel, dels fick det kanske inte koka tillräckligt länge, dels borde jag nog haft i lite salt ändå, och dels använde jag tråkiga vintergrönsaker som inte smakar så mycket i sig, så fort primörer börjar dyka upp så ska jag göra ett nytt försök!
I'm super tramp... and you're super apple!
Användarvisningsbild
NannaLinnea

Inläggav Caena » sön 29 mar 2009, 22:19

frågan är också hur mycket man låter det koka ner..
körde visserligen ett köttkok, och fick en ganska smaklösversion efter jag silat bort kött och de få grönsaker jag hade haft i den(hade inte mycket hemma).. men kokade ner mer ordentligt och fick faktiskt en rätt bra smak på den.. dock blev det bara buljong till kanske 2 kok.. fast det var inte mycket till en början heller..

att göra i stekpåse, sila av och förvara i en ren glasburk och använda snabbt, e faktiskt ganska suveränt!
~no ´poo fom 28/ 2 2008~
troligen ~ 2a/b - M- iii
tvättbalsam- Naturelle smultron/ Coop sensibel
vårdande - PCH / GLA
inpackning - Garnier pärlemor och körsbär / egna varianter
Användarvisningsbild
Caena

Inläggav SixThreeFive » ons 22 apr 2009, 09:30

Caena skrev:körde visserligen ett köttkok, och fick en ganska smaklösversion efter jag silat bort kött och de få grönsaker jag hade haft i den(hade inte mycket hemma)..

Bryn köttet och benen först! Och låt sen koka länge-länge-länge. Den är rätt smaklös de första... 7 timmarna eller så, upptäckte jag. Salt tror jag också är viktigt för att framhäva smaken. En buljong/fond man köper är ju rätt salt, så... :huh:
Användarvisningsbild
SixThreeFive

Föregående

Återgå till Mat