LCHF och alkohol?

Ökad medvetenhet om vad vi använder utanpå kroppen betyder ofta även att vi blir mer medvetna om vad vi stoppar i oss. Diskutera!

LCHF och alkohol?

Inläggav istaris » mån 30 mar 2009, 19:33

Jag sitter och funderar på hur ni brukar göra med alkohol och lchf? Finns det bättre och sämre sorter? (eller ja, öl har jag förstått att det inte är så bra...)

Att dricka är ju inte speciellt hälsosamt, men ibland så måste man få festa till det :wink: Kan man grunda innan med något som har lågt GI så att blodsockret inte rusar så snabbt i höjden kanske?
istaris

Re: LCHF - Erfarenheter & tips

Inläggav SolSara » tis 31 mar 2009, 06:57

Vin och sprit har ju betydligt lägre socker-halt än öl och cider. Blanda ut spriten med något sockerfritt om du vill, men tänk på att många sötningsmedel också höjer blodsockret. Flera har rapporterat om ändrad känslighet för alkohol sedan de börjat med LCHF, så ta det lugnt och känn efter. (Vilket alltid är en bra idé, genom att sluta dricka när man är på topp så blir både kvällen och morgonen efter behagligare..;))

Själv dricker jag mycket lite, så det här är bara vad jag har fått lära mig. Någon annan har säkert andra saker att säga. :)
Användarvisningsbild
SolSara

Re: LCHF och alkohol?

Inläggav Saffran » tis 31 mar 2009, 16:28

Hej! Jag delade av din fråga ur tråden "Erfarenheter och tips", eftersom detta var en fråga och inte ett tips.

Jag tror inte att det är farligt att dricka lite grand någon gång ibland, så länge man är beredd att ta konsekvenserna. Precis som man ju ändå får göra av alkohol. Jag har märkt att jag kan få "sockerbakfylla" nästa dag om jag t.ex. någon gång äter mer frukt än vanligt, så risken är ju att man får dras med dubbel baksmälla om man dricker öl. :)

Starköl innehåller 3-6 g digererbara kolhydrater per 100 g, alltså som kroppen kan smälta (till skillnad från fibrer, som är osmältbara för människors matsmältningssystem). Alla de kolhydraterna utgörs av maltos, en sockerart. Men eftersom öl inte innehåller så mycket andra näringsämnen så kan energiprocenten kolhydrater i starköl bli hela 36%. Vin å andra sidan innehåller bara 0,5 g kh/100 g (vilket blir 3 E%). Så jag skulle vilja säga att det beror lite på hur mycket öl/vin man dricker, och ifall man samtidigt äter rejält med proteiner och fett (som balanserar upp kh-energiprocenten i ölet). Jag kan ju t.ex. stoppa i mig ett par bitar riktigt mörk choklad någon gång ibland, och även om det är 19 g kh/100 g i den chokladen så blir energiprocenten kolhydrater bara 13%, eftersom chokladen också innehåller rejält med fett och t.o.m. en liten aning protein. Har jag då ätit "rätt" resten av dagen så spelar de 20-30 grammen choklad inte så jättestor roll. Förstår du hur jag resonerar?

Om man vill dricka en flaska av något gott öl någon gång, så tror jag inte det är så farligt, särskilt om man äter "rätt" till (eller innan). Men vill man ut och supa sig full så kanske inte öl är det bästa, eftersom det blir mycket kolhydrater rätt snabbt -- då är vin eller sprit bättre (eller mindre dåligt, kanske man snarare borde säga). :)
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Återgå till Mat