Jag försöker äta LCHF, men har stora problem när jag äter borta, hemma hos andra eller ute på fik. Det kan bli 4-5 gånger/helg, alltså de flesta måltiderna och det förstör hela dieten för mig. Efter en särskilt dålig helg har jag övergångsbesvär (törstig, ont i huvudet, kramper i vaderna) i flera dagar och när det äntligen är över så är det helg igen.
Problemet är väl dels att jag inte har några riktigt tydliga hälsovinster att peka på (det funkade ändå ganska bra med det vanliga, lixom) och att jag verkligen avskyr att vara till besvär/annorlunda. Jag gillar verkligen inte att vara krånglig på något sätt eller göra/säga något som gör andra obekväma. Så det handlar nog mer om att jag måste stå på mig än om maten i sig. Besöken är ofta spontana, så det går inte säga till i förväg att jag kan behöva annat heller och det känns dumt ta med sig sin egen mat. Och allt det här gör också att jag inte riktigt kan bli av med sötsuget som gör det ännu svårare att tacka nej när sött bjuds.
Är det någon mer som har svårt få det att funka borta? (Oavsett diet.) Eller lyckas ni bra? Vad använder ni för knep?