Att äta borta med annorlunda diet

Ökad medvetenhet om vad vi använder utanpå kroppen betyder ofta även att vi blir mer medvetna om vad vi stoppar i oss. Diskutera!

Att äta borta med annorlunda diet

Inläggav SolSara » tor 22 jan 2009, 09:15

Jag fick en del tips i LCHF-tråden, men tänkte att jag kunde starta en egen, då det för mig åtminstone är ett stort problem och det säkert kan beröra alla som äter annorlunda än "det vanliga".

Jag försöker äta LCHF, men har stora problem när jag äter borta, hemma hos andra eller ute på fik. Det kan bli 4-5 gånger/helg, alltså de flesta måltiderna och det förstör hela dieten för mig. Efter en särskilt dålig helg har jag övergångsbesvär (törstig, ont i huvudet, kramper i vaderna) i flera dagar och när det äntligen är över så är det helg igen.

Problemet är väl dels att jag inte har några riktigt tydliga hälsovinster att peka på (det funkade ändå ganska bra med det vanliga, lixom) och att jag verkligen avskyr att vara till besvär/annorlunda. Jag gillar verkligen inte att vara krånglig på något sätt eller göra/säga något som gör andra obekväma. Så det handlar nog mer om att jag måste stå på mig än om maten i sig. Besöken är ofta spontana, så det går inte säga till i förväg att jag kan behöva annat heller och det känns dumt ta med sig sin egen mat. Och allt det här gör också att jag inte riktigt kan bli av med sötsuget som gör det ännu svårare att tacka nej när sött bjuds.

Är det någon mer som har svårt få det att funka borta? (Oavsett diet.) Eller lyckas ni bra? Vad använder ni för knep?

:smt100
Användarvisningsbild
SolSara

Re: Att äta borta med annorlunda diet

Inläggav Avastra » tor 22 jan 2009, 11:40

Om man har medicinska eller religösa skäl är det ju enkelt, alla verkar acceptera att jag inte äter semlor för att jag är allergisk mot mandlar och att Reza inte äter fläsk eller dricker vin på vår after-work.

Är man ute och äter och betalar för maten själv kan man nog styra det rätt mycket, man kan alltid be personalen ändra lite i maten för att de ska funka, man behöver ju inte redogöra för varför man inte vill ha potatis men gärna extra gräddsås.

Däremot är det krångligare om man är hemma hos folk som inte känner till att man äter enligt en särskild diet som inte har något med hälsa att göra egentligen. Att erbjuda dig att ta med egen mat är nog det enklaste. Som värdinna skulle jag nog blir rätt förolämpad om en gäst inte sa till att de inte åt viss mat. Då står man och lagar mat som folk sedan sitter och petar i...inte så kul.
Avastra

Inläggav AgnesN » lör 06 feb 2010, 17:33

"Problemet är väl dels att jag inte har några riktigt tydliga hälsovinster att peka på"

Jag brukar förklara att jag äter LCHF med att jag gör det för att försöka få bukt med exem och allergier och att många andra blivit hjälpta av det. Ingen har någonsin ifrågasatt det! om du inte har dessa problem, välj ett ur den oändliga listan och säg att du äter dieten på grund av det så tror jag de flesta förstår! att bli av med ett problem är väl en hälsovinst tycker jag! :)

jag tycker det är svårt att äta ute men sallad fungerar bra för att låta bli kolhydrater. sen skippar jag dressingen (för att jag inte vet vad det innehåller) och så äter jag mer fett när jag är hemma.
AgnesN

Inläggav Saffran » lör 06 feb 2010, 18:16

AgnesN skrev:jag tycker det är svårt att äta ute men sallad fungerar bra för att låta bli kolhydrater. sen skippar jag dressingen (för att jag inte vet vad det innehåller) och så äter jag mer fett när jag är hemma.

Det funkar ofta på restaurang, men om man köper färdiga sallader i kyldisken så är det i stort sett alltid pastasallad. :irk:
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav AgnesN » lör 06 feb 2010, 18:28

precis! jag tänkte på restauranger/caféer men i affärer är det nästn jämt så, förstår inte varför dock!

man får väl pilla bort eller köpa en halv grillad kyckling, en tomat och några babybell?? :) nä det är himla svårt å köpa färdig lunch i affären! :sob:
AgnesN

Inläggav Saffran » lör 06 feb 2010, 18:37

Halv grillad kyckling är vad jag brukar köra på om jag ska handla i en affär. (Jag undviker vanligtvis konventionellt uppfödd kyckling, men är jag hemifrån och vrålhungrig och måste ha mat i mig så gör jag ett undantag.)
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav emmabovary » tor 04 mar 2010, 22:12

Usch, det är svårt att äta som man vill när man är borta! Jag ska hälsa på en nära vän och hennes kille snart. Hon är vegetarian och jag äter lågkolhydratskost... men jag tänkte erbjuda mig att laga mat. Då blir det fisk i ugnen med gräddsås (hon äter fisk) och räkor, och så sallad till det. Vill de ha ris kan jag ju laga det också.

Som mellanmål tycker jag nötter fungerar jättebra. Det är ju lätt att ta med sig, och mättande.
Maya

"I'm a hard girl - lovin' me's like straightening curls" - Lady Gaga

3a-M-ii/iii
Schampofri sedan 2 februari 2010

http://mayaslillaliv.blogg.se
emmabovary

Inläggav Adios flamingo » ons 12 maj 2010, 12:44

Om kroppen mår dåligt av det så måste du nog börja säga till. För det är väl inte värt att gå och ha ont i huvudet och vaderna för att du är för snäll? Sen om du vet att du har svårt att hitta LCHF-alternativ på fik så tycker jag faktiskt att du ska låta bli att fika ute. Följ med dina kompisar dit, men ta någonting att dricka eller så bara och ät när du kommer hem istället. Det är inte svårt eller konstigt, jag själv gör det hela tiden. Följer med kompisar för att fika och tar en kopp te eller något annat, eller ingenting alls, medan de äter det de vill. Men det har inte med kosten att göra utan handlar om ekonomi och att jag inte vill slösa bort en massa pengar på fika på stan.

Och när du blir bjuden på mat hos folk, säg till innan som det är, att du får ont i huvudet och blir trött av fel kost och att du gärna vill äta LCHF. Alla har hört talas om det, så de kommer förstå och förmodligen tycka att det är roligt att lära sig någonting nytt. Gör det inte till en skämsgrej, utan säg som det är och kom sen på roliga förslag på vad alla kan tycka om, så inte värdinnan skäms över att hon köpt något du inte "tål". Hjälp henne att göra en variant som passar dig och som hon själv kan tycka om.

Jag kan vara för snäll ganska ofta jag med, men blir irriterad när jag ser att folk låter ödmjukheten gå före sin egen hälsa. Du kan tacka nej med en bra anledning, istället för att tvinga i dig mat du vet att du kommer må dåligt av.
Har sportat balsammetoden sedan den 4 september 2008.

Hårtyp: 2a/2b / F / ii
Tvättbalsam: Oliv Naturell. Tvättar även med ägg.
Vårdande balsam: Oliv Naturell eller Kinky Curly Knot Today
Styling: Kinky Curly Curling Custard eller linfrögelé samt Curl Keeper.
www.junesabstracts.blogg.se sprider jag budskapet om no poo!
Användarvisningsbild
Adios flamingo

Återgå till Mat