Tesorter märken - dricker ni av

Ökad medvetenhet om vad vi använder utanpå kroppen betyder ofta även att vi blir mer medvetna om vad vi stoppar i oss. Diskutera!

Tesorter märken - dricker ni av

Inläggav Hikaru » lör 15 dec 2007, 12:03

Vi har en mängd téer här hemma. Favorit på lösvikt är rent grönte eller Olong.

På påse så köper vi Frigg téer.

Vet ni bättre eller lyxigare som kom gärna med tips!

Berätta om era favoriter.
Användarvisningsbild
Hikaru

Inläggav Emelie » lör 15 dec 2007, 12:45

Jag köper alltid te på lösvikt. Grönt eller rött te. Det som dricks mest nu är ett rött te som heter Julknäck. Ett grönt te som jag ofta köper är Kustfägring, annars varierar jag ganska mycket. Tycker bäst om lite fruktigt te.

Kom på en till sort som jag tycker om! Ofelias fröjd, ett grönt te. Det var det första gröna te jag drack, och det som verkligen fick mig att tycka om te. Innan hade jag bara druckit svart te, och tyckte inte det var något speciellt. Te var mest bara något man drack då man fikade ute eftersom jag inte tycker om kaffe, läsk m.m. Men nu dricker jag te i stort sett varje dag, det är så gott och så roligt med alla olika sorter som finns! :)
Shampofri sedan 19/8-07!
3A/B
Användarvisningsbild
Emelie

Inläggav cassiopeia » lör 15 dec 2007, 13:37

Jag är verkligen tefantast, dricker masor av te. Mest blir det grönt, vitt och rooibos, men också lite svart te och örtte (oftast kamomillte eftersom jag har för mig att det hjälper mig att somna).

Jag köper en hel del te i lösvikt i en tebutik här i stan (de säljer Forsmans teer, som jag torr är lite svåra att få tag på i Sverige), men köper också en del påsteer. Clipper har många goda sorter, dessutom är de ekologiska och rättvisemärkta. I höst har jag druckit massor av deras vita te med pepparmint, men gillar också det gröna med citrus och echinacea och deras chai-te (finns både svart och grönt).

För övrigt sörjer jag att Kobbs verkar ha slutat tillverka en av mina favoritsorter, När och fjärran. Underbart goitt grönt te! Om någon händelsevis får syn på det någonstans (ljusgrön påse med flygande matta), snälla köp en påse åt mig! Jag kan t.ex. skicka motsvarande mängd "exotiskt" te från Finland i utbyte...
cassiopeia

Inläggav Annika » lör 15 dec 2007, 20:48

Twinings... Twinings Earl Grey är min all-time favorite, men jag tycker om de flesta av deras teer, även de mer exotiska.

Jag är en dålig flicka på det viset - har lite svårt för grönt te och rooibos, och tycker örtteer är tråkiga. Såna där smaksatta lösviktsteer typ "rabarbergrädde" eller "söderns fröjder" tycker jag inte alls om... det är klart jag kan dricka det men det är definitivt inget jag köper själv.

Däremot köpte jag faktiskt Friggs rooibos med blåbär, det var jättegott!
Användarvisningsbild
Annika
Site Admin

Inläggav Hikaru » lör 15 dec 2007, 21:06

Jag började min grönteehistoria ihop med mat. Kund inte dricka det vid något annat tillfälle. Drack gärna svarta tesorter med mkt socker och mjölk.
10 år senare så dricker jag det jag skrev örtteer, (aldrig kunnat drömma om innan att jag skulle dricka-smakade helt enkelt inte gott) olika grönteer, röda och vita teer.
Användarvisningsbild
Hikaru

Inläggav Martina » lör 15 dec 2007, 21:26

Mitt favoritté nu är Rooibos Lava(rött té med äpple, kanel och chili) som jag bunkrar upp med när jag är ner till Sthlm. Det finns på en liten tébutik på Fridhemsplan som också säljer honung från Hälsingland. :twisted:

Fast ibland dricker jag kamomillte och ett svart Chaite. :)
Shampofri sedan 21/8-07
Martina

Inläggav Carola » lör 15 dec 2007, 22:31

jag dricker alltid te till kvällsmaten. Innan drack jag svart te.. det finns så många goa sorter men jag har problem med koffeinet.
Så nu blir det grönt te (kustfägring, underbart grönt te) eller rött te.

Där håller jag med Annika, Friggs röda med blåbär är jätte gott. De har nu med kommit med ett lakriste som också är gott. Lakrits är bra att dämpa sitt sötsug med.

Det finns ett jätte bra hälso te, Yogi Tea. Finns i många smaker och för olika ändamål. Detta te är extra nyttigt då det inte innehåller något jäst te utan bara örter och kryddor. Det smakar inte heller som hö, så som många andra hälso teer smakar. Även de har ett jätte gott lakritste.

Har man en känslig mage så är rött te det mildaste. Grönt te förbränner. Friggs har ett gott grön te med hallon. Detta är i dubbel mening förbrännande då även hallon ökar förbränningen

Jag testar, Jag misslyckas, Jag lär

Användarvisningsbild
Carola

Inläggav Annika » lör 15 dec 2007, 22:45

Det finns ett jätte bra hälso te, Yogi Tea. Finns i många smaker och för olika ändamål.
Ja, såna har jag druckit ganska många. När jag jobbade på kontor hade jag alltid en mugg te bredvid mig :) De är goda, men inget jag dricker om jag ska äta te och smörgås ... alltså, de är inte mitt val när jag vill ha te, däremot är de goda varma drycker. Öh. Ja. Typ så :D
Användarvisningsbild
Annika
Site Admin

Inläggav silfur » lör 15 dec 2007, 23:15

Kobbs har helt klart mina favoriter.
Himlagott är verkligen himlagott :) De hade ett som hette Rött Mirakel (Rooibos, vanilj, honung) som var supergott, men jag tror de har slutat tillverka det :(
Användarvisningsbild
silfur

Inläggav Anette » lör 15 dec 2007, 23:52

Jag gillar Yogis te, brukar köpa den orientaliska och chai téet. Gott pdt16
Användarvisningsbild
Anette

Inläggav cassiopeia » sön 16 dec 2007, 00:16

Yogi har också ett grönt te med chai-kryddning som är supergott och kryddigt. Det innehåller mer kanel än grönt te... :)
cassiopeia

Inläggav Saffran » sön 16 dec 2007, 02:12

Har hittat ett kinesiskt gönt te som heter Pearl Jasmine, som är mycket aromatiskt, fast dyrt. Tebladen är hela små kvistar som är hoprullade i små kulor (pärlor), som vecklar ut sig i det heta vattnet! Man kan alltså stoppa dem direkt i koppen. Jag brukar brygga det ganska svagt, så kommer jasminsmaken fram utan att det blir för starkt, och man behöver inte ta bort tebladen. Dyrt gäller ju även japanska gröna teer som sencha eller gen-maicha (som jag också tycker mycket om). Jag kan tyvärr inte dricka så mycket svart eller grönt te p.g.a. koffeinet, men ska det vara svart te så ska det gärna vara ett bra Earl Grey. Med mjölk och honung. :)

Jätteparfymerade teer (med väldigt mycket aromer) är jag dock inte förtjust i, men jag fick en gång ett svart te med mynta och lavendelblommor i som var jättegott! Tyvärr minns jag inte vad blandningen hette...

Annars tycker jag om rooibos-teer med citrus -- Kahls har ett Rooibos citron med citronskal och citrongräs som är underbart. Apelsin funkar också. Och ett som är väldigt gott så här års heter Fireside. Citrus lägger liksom lite karaktär till rooibosteet, som jag tycker kan ha en ganska fadd och trist smak i sig självt.

Jag har provat flera rooibosteer med Earl Grey-smak (bergamott), men inte tyckt det funkade förrän jag provade Kahls variant. Den är faktiskt mycket trevlig.

För några år sedan drack jag rätt mycket olika örtteer (t.ex. kamomill, lindblom, yogite, Urtekrams himmelste-blandning), men nu har jag nästan helt övergått till rooibos!
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Anette » sön 16 dec 2007, 03:18

Jag hittade ett rooiboste på Hemköps självplock, den hade smak av jordgubbgrädde, jättegod med honung o mjölk i :)
Användarvisningsbild
Anette

Inläggav Danielle » mån 17 dec 2007, 20:54

Min absoluta favorit är Grönt och Skönt, jag har för mig att det ska vara hallon i det. Jättegott!

Annars har de blandat till te till mig i tebutiken i Borås (Underbar!) Och då har det blivit häften grönt med ginseng och hälften grönt med citron fö att få bort lite av den bittra smaken på ginsengen.

Jag har alltid älskat te, men sen flera år tillbaka dricker jag bara grönt te, mycket godare! -rött te har jag inte fastnat så för, kanske provat fel sort...
Användarvisningsbild
Danielle

Inläggav Marlene » tis 18 dec 2007, 02:37

Friggs röda med blåbär om jag dricker påste. Annars ett som heter norrskens te, finns både som svart och grönt. Vi hade ett tebyte på sjalbarn där fick jag ett rött te som hette vilda bär som också var ruksigt gott
Användarvisningsbild
Marlene

Nästa

Återgå till Mat