Har hittat ett kinesiskt gönt te som heter Pearl Jasmine, som är mycket aromatiskt, fast dyrt. Tebladen är hela små kvistar som är hoprullade i små kulor (pärlor), som vecklar ut sig i det heta vattnet! Man kan alltså stoppa dem direkt i koppen. Jag brukar brygga det ganska svagt, så kommer jasminsmaken fram utan att det blir för starkt, och man behöver inte ta bort tebladen. Dyrt gäller ju även japanska gröna teer som sencha eller gen-maicha (som jag också tycker mycket om). Jag kan tyvärr inte dricka så mycket svart eller grönt te p.g.a. koffeinet, men ska det vara svart te så ska det gärna vara ett bra Earl Grey. Med mjölk och honung.
Jätteparfymerade teer (med väldigt mycket aromer) är jag dock inte förtjust i, men jag fick en gång ett svart te med mynta och lavendelblommor i som var jättegott! Tyvärr minns jag inte vad blandningen hette...
Annars tycker jag om rooibos-teer med citrus --
Kahls har ett Rooibos citron med citronskal och citrongräs som är underbart. Apelsin funkar också. Och ett som är väldigt gott så här års heter
Fireside. Citrus lägger liksom lite karaktär till rooibosteet, som jag tycker kan ha en ganska fadd och trist smak i sig självt.
Jag har provat flera rooibosteer med Earl Grey-smak (bergamott), men inte tyckt det funkade förrän jag provade Kahls variant. Den är faktiskt mycket trevlig.
För några år sedan drack jag rätt mycket olika örtteer (t.ex. kamomill, lindblom, yogite, Urtekrams himmelste-blandning), men nu har jag nästan helt övergått till rooibos!