Svart henna farligt?

Färg, toning, slingor, henna...

Svart henna farligt?

Inläggav Laks.webblogg.se » mån 09 jul 2012, 10:55

Jag har nyligen skaffat mig en 200 g påse med svart henna för att färga håret. Sedan har jag hört någonting om att svart henna skulle vara farligt och att det innehåller kemikalier, alltså inte no poo. Den enda ingrediensen i hennan jag köpt är Indigofera Tinctoria. Är det farligt? Kan man använda det och ändå vara no poo?

Och förresten... Jag använder mig av bikarbonat och äcv vid hårtvätt (tvättar var 6 dag ungefär), och jag undrar om färgen blev p.g.a. bikarbonaten? När mitt hår växt ut om typ ett-två år planerar jag även att färga håret i någon galen färg från Manic Panic, är det också no poo? Och bleker bikarbonatet den färgen också?
Tvätt: Bikarbonat
Efterskölj: Äppelcidervinäger

Min hårsort är 1c/F/ii,
och jag började med No Poo i Februari 2011.

Blogg om djurrätt:
http://laks.webblogg.se
Användarvisningsbild
Laks.webblogg.se

Re: Svart henna farligt?

Inläggav Saffran » mån 09 jul 2012, 16:31

Nej, indigo är inte farligt, om det är ren indigo och inte utblandat med något annat. Det är om färgen innehåller kemikalier som den kan orsaka hudreaktioner, allergier osv, men det ska inte ske om det är rena örter.

Dock måste jag fråga dig vilken hårfärg du har nu? Har man ljust hår och färgar med ren indigo så blir det nämligen inte svart utan blå-grå-grönt. :) Har en kompis som var med om det när hon trodde hon köpte röd henna men fick indigo istället eftersom påsen var felmärkt... :shock:
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav narnigrin » fre 20 jul 2012, 10:36

Vill man vara säker på att håret blir svart när man färgar med indigo (som för övrigt inte alls är henna egentligen, utan en helt annan växt ;) ) så ska man först färga med vanlig (röd) henna, Lawsonia inermis, och sedan med indigo "ovanpå". Min syster, som naturligt är mellanblond, färgade håret så under en lång period, och det blev sjukt snyggt!

Enligt http://hennaforhair.com/ mfl kan man även blanda henna och indigo, efter att ha förberett "kleten" var för sig, i olika mängder för att åstadkomma bruna eller rödbruna nyanser. Om man tycker om sånt.
Användarvisningsbild
narnigrin

Inläggav Anna2 » fre 20 jul 2012, 12:28

Här kan du även läsa och köpa produkterna. :)

http://www.hennahåret.nu/hur-gor-man/recept-o-tips
Bild
Användarvisningsbild
Anna2

Inläggav Laks.webblogg.se » fre 20 jul 2012, 20:54

Saffran skrev:Nej, indigo är inte farligt, om det är ren indigo och inte utblandat med något annat. Det är om färgen innehåller kemikalier som den kan orsaka hudreaktioner, allergier osv, men det ska inte ske om det är rena örter.

Dock måste jag fråga dig vilken hårfärg du har nu? Har man ljust hår och färgar med ren indigo så blir det nämligen inte svart utan blå-grå-grönt. :) Har en kompis som var med om det när hon trodde hon köpte röd henna men fick indigo istället eftersom påsen var felmärkt... :shock:

Okej, vad bra :) tack!

Nej jag har ganska mörkt brunt hår. Fungerar det då?
Tvätt: Bikarbonat
Efterskölj: Äppelcidervinäger

Min hårsort är 1c/F/ii,
och jag började med No Poo i Februari 2011.

Blogg om djurrätt:
http://laks.webblogg.se
Användarvisningsbild
Laks.webblogg.se

Inläggav Annape » mån 23 jul 2012, 21:01

Laks.webblogg.se skrev:
Okej, vad bra :) tack!

Nej jag har ganska mörkt brunt hår. Fungerar det då?

Du bör ha med lite henna i blandningen också, och inte bara använda indigo om du ska få en riktigt djup och fin färg utan blå toner.
Annape

Återgå till Färg