Toningar fastnar verkligen inte i mitt hår!

Färg, toning, slingor, henna...

Toningar fastnar verkligen inte i mitt hår!

Inläggav Schniffen » sön 10 jun 2012, 17:40

Hejhej, jag är ledsen om det här ämnet redan finns någonstans, men jag hittade inget när jag sökte på det XD

Som rubriken säger kan jag inte få toningar att fastna i mitt hår! Jag blir skogstokig på det! I april använde jag Country Colours kastanjefärgade toning, och den satt i kanske två veckor. För drygt två veckor sedan slängde jag i en annan nyans av samma märke. Det var en varmbrun färg som jag hade i för ett år sedan, och då satt den bra längre än en månad. Men nu har det gått två och en halv vecka - Och bara lite röda skiftningar är kvar i håret.

Det är alltså grymt fin färg vid första och andra tvätten, men sedan försvinner all lyster, trots att toningen enligt instruktioner ska hålla i omkring åtta veckor. Är det någon annan med samma problem? Jag har läst att många tipsar om glycerinfria balsam, men det är snudd på omöjligt att hitta där jag bor :(

Min mors teori är att mitt hår är för helt och inte är mottagligt för pigment. Det hår jag har på utväxt nu har nästan aldrig blivit schamponerat, det är bara de yttersta centimeterna jag har kvar från "schampolivet". Värmestyling sker max en gång i månaden. Kan det vara därför färgen inte vill sitta på mitt hår? Att det helt enkelt är "för välvårdat"?
1B Fii, naturligt mörkblont, just nu rödbrunt, försöker spara ut det.

Tvätt:
Garant Såklart, Neutral
Vårdande: Naturelle Berry Fusion, SMT
Styling: RFSU Glid

Kört BM sedan juli 2011 ^^
Användarvisningsbild
Schniffen

Re: Toningar fastnar verkligen inte i mitt hår!

Inläggav Linnéa H » ons 13 jun 2012, 17:36

Jag tror faktiskt att du kan vara något på spåret! Jag minns när jag gjorde min första hemmafärgning på obehandlat hår. Den fäste knappt. Efter ett par färgningar fäste färgen bättre.
Toningar brukar ju även ge lite överskottsfärg som man vänjer sig vid och då upplever man lätt att allt har försvunnit efter ett par, tre tvättar. Det här med att en intensivtoning skulle hålla upp till 8 veckor/20 tvättar, får man ta med en stor nypa salt. Så'na påståenden brukar ske baserat på laboratorietester under de gynnsammaste förhållanden - och inte baserat på hår som fortfarande sitter på någons huvud. Tanken med en intensivtoning är ju dessutom att den ska tvättas ur gradvis, så man inte får en skarp utväxt och på 8 veckor brukar de flesta hår ha vuxit minst 2 cm.

Det du kan testa för att få ett mera hållbart resultat är: Tvätta håret med schampo innan du sätter i toningen, så hårstråna blir mer mottagliga för pigmenten. (Proteinerna i Naturellbalsamet skulle ev. kunna bidra till att hårstråna blir hårdare och gör det svårt för färgen att fästa.)
Undvik att använda honung, eftersom det kan bidra till att färgen bleknar.
Använd två förpackningar om du har axellångt eller längre hår (eller väldigt tjockt), så hårstråna verkligen blir mättade med färg.
Ta tid från att sista slingan är täckt med färg.
Gör hårsköljningar med salvia eller rosmarin, som hjälper till att bevara mörka reflexer i håret och ge glans. Ta torkade eller färska blad i en stor kastrull med vatten och koka upp. Ju längre du låter örterna dra, desto bättre effekt. Sila bort bladen. Låt svalna till rumstemperatur eller kallare och skölj igenom håret det sista du gör i tvättrutinen. Skölj inte ur.

Lycka till! :D
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav Schniffen » ons 13 jun 2012, 18:04

Jag är tacksam för tipsen ^^ Då får jag byta balsam när min nuvarande Naturelleflaska tar slut och försöka tona igen om några veckor. Färgning är så jobbigt att sköta om med utväxt och allting.

Nästa gång ska jag prova att tvätta med ett SLS-schampo innan toningen för att se om det sitter bättre ^^

Tvätt:
Garant Såklart, Neutral

Användarvisningsbild
Schniffen

Inläggav Annape » tor 12 jul 2012, 16:56

Jag har också teflon-hår dvs inget tycktes fastna.
Jag höll på i flera år med toningar och permanentfärg av en massa olika märken, men färgen gled av så elegant efter ett antal tvättar ...
Sedan några år tvättar jag håret med Reetha (såpnötter) och färgar med henna, katam och amla och numera sitter färgen där den ska :-)

Henna är ju i o f s permanent, men för min del passar det bra och fungerar.

Min teori är att vissa hår bara är "halare" än andra, men det är klart - det hjälper nog att inte ha i för mycket "kemi" i håret som hindrar färgen att fästa.
Annape

Inläggav Schniffen » sön 22 jul 2012, 21:22

Jag provade Santes örthårfärg för en månad sedan. Färgen var Naturröd och bestod av henna utblandat med veteprotein och algin. De första dagarna var det knallorange...

... Och nu är det ljust rödbrunt med lite kopparskiftningar i solljus. Vet inte om det är meningen att henna ska bete sig på det viset, och balsamet går fortfarande från vitt till lätt rött när jag tvättar håret. Värt att prova ren henna kanske? Utväxten på en centimeter syns inte ett dugg, trots att mitt naturliga hår är askfärgat och drar åt det kalla hållet. Något som skär sig hiskeligt mot varmare toner XD

Ni som använder henna: Hur upplever ni att färgen sitter? Är det betongpermanent eller glider färgen ur efter viss tid?

Tvätt:
Garant Såklart, Neutral

Användarvisningsbild
Schniffen

Inläggav Linnéa H » sön 22 jul 2012, 21:50

Jag upplever att Herbiques henna (ej BAQ) tvättas ur till viss del, men sitter bättre än andra röda färgningar jag har gjort. Måste färga hela håret emellanåt. Dessutom är den ojämn i kvaliteten. Innehållet i förra förpackningen var en katastrof (fäste knappt på utväxten), medan den jag köpte senast var fantastisk.
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav Schniffen » sön 19 aug 2012, 22:03

Har kört en ny färgning nu. Den här gången orkade jag inte beställa från internetet, så det blev vad som fanns i hälsokosten - Herbique. Och hade jag läst på om den innan så skulle jag nog inte ha köpt den... Men hittills har jag inte reagerat allergiskt mot färgen (vilket jag med all sannolikhet skulle ha gjort om det var konventionell färg - då skulle det klia utav bara heeeel***e), så det är väl något positivt i alla fall. Hur som helst blev färgen fantastisk (rödbrun hette nyansen), men håret kändes strävt efteråt, inte alls som med Santes färg, som i princip var som att färga håret med hennafärgat balsam.

I vilket fall tvättade jag med Ecopolaricas bärschampo innan. Den har MIPA-laureth sulfate som tvättaktiv ingrediens, och det lär ju vara som SLS, så nu får vi se hur länge den här färgen sitter. Den röda färgen från Sante hade nästan blivit så urtvättad att det inte skar sig mellan min askfärgade utväxt och de röda längderna XD

Ny upptäckt är att mitt hår verkar gilla veteprotein! Det var veteprotein i Santefärgen, och när jag slutade använda Naturelle blev håret strävt efter varje tvätt, men när jag har Naturelle på längderna blir det glansigt, spänstigt och allmänt trevligt :D

Tvätt:
Garant Såklart, Neutral

Användarvisningsbild
Schniffen

Återgå till Färg