Ser ingen skillnad efter frisörbesök

Färg, toning, slingor, henna...

Ser ingen skillnad efter frisörbesök

Inläggav vaanilla » tor 02 aug 2012, 21:40

Hejhej! Jag är naturligt blond, men för ungefär 5 år sedan började jag bleka hos frissan så att jag nästan hade vitt hår. I januari bestämde jag mig för att bli brunett och frissan tonade mitt hår mörkt. I maj ungefär bestämde jag mig för att bli blond igen, men denna gången mer guldigt blond. Jag ringde frissan och fick en tid i juni. Då sa hon att eftersom mitt hår varit så blekt så gör hon ingen avfärgning utan slingar det istället. Vi gjorde det och det blev inte så stor skillnad. Efter vi hade tvättat ur allt sa hon "Det var inte så slitet som jag trodde".

Sedan bokade hon om en ny tid efter 4 veckor så att vi kunde passa på att fixa utväxten. Den gången slingade vi igen, men slingorna tog knappt på håret så det blev knappt någon skillnad alls.

4 veckor senare la vi i en blond toning för att ljusa upp håret. Detta var förra veckan. Jag ser knappt någon skillnad på håret och frissan säger att detta är det enda vi kan göra med håret. Nästa gång ska vi köra toningen ännu en gång. Det har tagit 3 månader och jag är fortfarande nästan lika mörk som förut. Allt har kostat mig ungefär 3500 kr hitills. Jag börjar plugga igen i slutet av augusti och hade tänkt att bli blond tills dess, men de kommer absolut inte hinnas med.

Gick till en annan frisörsalong idag och rådfrågade dom. Hon där sa att om jag gick dit skulle de också slinga håret, men med hätta och med fler slingor. Har gått hos min frisör i 3 år och känner mig annars trygg med henne. Jag funderar på om det brukar ta såhär lång tid att bli blond eller om det kan gå fortare?

Jag vet inte alls vad jag ska göra. Vad tycker ni? Tycker att det går så otroligt långsamt och har kostat så mycket. Inte ens min mamma ser skillnad på mitt hår.
vaanilla

Re: Ser ingen skillnad efter frisörbesök

Inläggav Linnéa H » tis 14 aug 2012, 10:02

Hur långt är ditt hår? Min egen erfarenhet säger att man kan vara mera drastisk med färgningar/avfärgningar i ett kort hår, eftersom det slitna klipps bort helt vid en utväxt på ett par centimeter. Risken med att överbehandla ett längre hår är att proteinbindningarna löses upp, håret kan få sockervaddskonsistens och/eller gå av.

Självklart ska man inte behöva betala en massa pengar för ingenting, men ibland får man helt enkelt acceptera att förändringen inte kan ske på en gång om man vill ha en snygg frisyr under tiden. Dessutom vänjer man sig fort vid små skillnader. Om du kollar på en nytagen bild och jämför med en från i vintras, kommer du nog att se att det skett en större förändring än du tror i nuläget. :)
(Det kan även vara värt att hålla i minnet att kändisar ofta använder peruker och extensions vid drastiska förändringar.)

Prata med din frisör och fråga om det inte är möjligt att göra nya slingor istället för toning vid nästa besök, för att få mer effekt. Om hon säger nej och förklarar varför, får du lita till hennes yrkeskunnande.

Lycka till! :D
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Återgå till Färg