det här med ocm?

Ska du verkligen lägga ner så mycket tid och energi på håret för att sedan slabba på vad som helst på kroppens största organ, huden?!

Re: det här med ocm?

Inläggav Curly Sue » ons 28 apr 2010, 20:41

lilla_My skrev:
Curly Sue skrev:Kanske du vet om jag köpt rätt ricinolja? :shock:

Vad finns det för ricinoljor som är fel?

Det är ju det jag inte vet! Har nyss börjat läsa på om OCM, och beslöt mig för att testa även det eftersom det verkar funka på en del i alla fall. Men där jag bor finns det inte särskilt många hälsobutiker eller andra ställen dom säljer t.ex oljor på, och den enda ricinolja jag hittade stod det "oral lösning" på, så därför jag frågar. Bättre att fråga en gång för mycket, än en gång för lite!
2b/f/ii

Tvätt: Neutral
Vårdande: Fructis triple nutrition
Leave-in: Klick, curl harmony hair milk, aloe vera gel
Inpackning: Jessicurl WDT, oliv naturell, garnier pärlemor & körsbär
Styling: Biosilk hardrock gelé, curl harmony curl reviver
Användarvisningsbild
Curly Sue

Inläggav Saffran » ons 28 apr 2010, 21:21

All ricinolja är rätt ricinolja. :) Tror bara det finns ett sätt att framställa den.

Om du är osäker på vad "lösning" innebär så kolla vad det står för innehåll på din flaska. Står det att den innehåller enbart olus ricinus communis (eller något sådant) så är det ren ricinolja. Men eftersom apoteket säljer ricinolja inte som kosmetisk ingrediens utan som laxeringsmedel så står det att det är en oral lösning. Oral betyder att den intages via munnen. Lösning kan ju teoretiskt innebära att den är utblandad med något, men det är förmodligen bara den vedertagna apotekstermen för en vätska som ska sväljas. Som sagt, är du orolig så kolla innehållet.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav anja 777 » ons 28 apr 2010, 21:38

Bianca_07 skrev:Här har ni en som blivit helt totalfärlskad av OCM. Jag har hållt på och försöka få rätt på min hud i 10 år. Gått på ansiktsbehandlingar hos hudterapheuter och köpt dyra, dyra krämer, rengöringar och dyligt. Men inget har det blivit bra av. Så när jag snubbalde över en blogg där tjejen skrev om ocm och hur det hjälpt henne va jag bara tvungen att testa. Wow vilket resultat!! Mina porer har blivit mindre, slutat överproducera talg, finnarna är enstaka osv. Jag började med rengöring (20% ricin, 80% solrosolja) varannan dag (enbart kvällen). Nu har jag minskat till rengöring var tredje dag. När jag inte rengör så tvättar jag med vatten, tar en tvättlapp. Som ansiktsvatten tar jag äcv, sen återfuktar med jojobaolja. Ibland när jag vill ha en riktigt rengöring som skrubb tar jag lite ricinolja i handen och blandar i askorbinsyra. Det blir en riktigt bra skrubb och askorbinsyran gör att porerna dra ihop sig :) När jag vill lugna huden lite så tar jag honung som en ansiktsmask. Kanon säger jag!! Ger hela ocm-grejen en stor tumme upp! :dance:

Nyfiken.. hur länge har du hållit på med OCM?

Alla är ju inte lika så jag tror säkert att det kan fungera bra för en del en period eller nån gång ibland.
Frågan är bara vad det gör med huden om man har "normalhy", dvs. inte några större problem!?
Jag tror helt klart att man kan rubba hudens balans om man är övernitisk med olika behandlingar som ens hud egentligen inte behöver. :)
anja 777

Inläggav Curly Sue » ons 28 apr 2010, 22:02

Saffran skrev:All ricinolja är rätt ricinolja. :) Tror bara det finns ett sätt att framställa den.

Om du är osäker på vad "lösning" innebär så kolla vad det står för innehåll på din flaska. Står det att den innehåller enbart olus ricinus communis (eller något sådant) så är det ren ricinolja. Men eftersom apoteket säljer ricinolja inte som kosmetisk ingrediens utan som laxeringsmedel så står det att det är en oral lösning. Oral betyder att den intages via munnen. Lösning kan ju teoretiskt innebära att den är utblandad med något, men det är förmodligen bara den vedertagna apotekstermen för en vätska som ska sväljas. Som sagt, är du orolig så kolla innehållet.

Det är ju det som är det konstiga.. Jag har snurrat och vänt flaskan säkert 20 gånger men jag hittar ingen innehållsförteckning :shock: Har även kollat på fass.se (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... erTypeID=2) utan att hitta en innehållsförteckning. Men jag skulle tro att den bara innehåller ren ricinolja i sådana fall.

Ska i alla fall testa tvätta ansiktet idag med denna ricinolja (ungefär 5-10% tänkte jag börja med) och blanda med mandelolja 90-95%, och se om det händer något speciellt.
2b/f/ii

Tvätt: Neutral
Vårdande: Fructis triple nutrition
Leave-in: Klick, curl harmony hair milk, aloe vera gel
Inpackning: Jessicurl WDT, oliv naturell, garnier pärlemor & körsbär
Styling: Biosilk hardrock gelé, curl harmony curl reviver
Användarvisningsbild
Curly Sue

Inläggav Bianca_07 » tor 29 apr 2010, 07:34

anja 777 skrev:
Bianca_07 skrev:Här har ni en som blivit helt totalfärlskad av OCM. Jag har hållt på och försöka få rätt på min hud i 10 år. Gått på ansiktsbehandlingar hos hudterapheuter och köpt dyra, dyra krämer, rengöringar och dyligt. Men inget har det blivit bra av. Så när jag snubbalde över en blogg där tjejen skrev om ocm och hur det hjälpt henne va jag bara tvungen att testa. Wow vilket resultat!! Mina porer har blivit mindre, slutat överproducera talg, finnarna är enstaka osv. Jag började med rengöring (20% ricin, 80% solrosolja) varannan dag (enbart kvällen). Nu har jag minskat till rengöring var tredje dag. När jag inte rengör så tvättar jag med vatten, tar en tvättlapp. Som ansiktsvatten tar jag äcv, sen återfuktar med jojobaolja. Ibland när jag vill ha en riktigt rengöring som skrubb tar jag lite ricinolja i handen och blandar i askorbinsyra. Det blir en riktigt bra skrubb och askorbinsyran gör att porerna dra ihop sig :) När jag vill lugna huden lite så tar jag honung som en ansiktsmask. Kanon säger jag!! Ger hela ocm-grejen en stor tumme upp! :dance:

Nyfiken.. hur länge har du hållit på med OCM?

Alla är ju inte lika så jag tror säkert att det kan fungera bra för en del en period eller nån gång ibland.
Frågan är bara vad det gör med huden om man har "normalhy", dvs. inte några större problem!?
Jag tror helt klart att man kan rubba hudens balans om man är övernitisk med olika behandlingar som ens hud egentligen inte behöver. :)

Jag har hållt på med ocm lite mer än 1 månad nu. Jag tror absolut att du kan använda dig av det med en normalhy. Det är ju inte bara till för nån med problemhy/torr/fet. Det som jag tycker är så bra med detta är att man som du säger inte är övernitisk med att tvätta och hålla på. Innan har jag behövt göra det. Och nu är det en fröjd att bara tvätta av med lite vatten. Och ibland som jag skrev en rengöring typ var tredje dag eller nåt. Vet dem som bara rengör 1 gång i veckan.
Sen att tänka på i början att man kan bli blank i hyn och få mer finnar/pormaksar. Det är huden som ska vänja sig och att "skiten" ska ut :clap:
Bianca_07

Inläggav anja 777 » tor 29 apr 2010, 16:31

Det är ju inte så lång tid du har hållit på, men hoppas att det fortsätter att gå bra då! :)

Själv överger jag inte min mandelolja! Tack för svar iaf.
anja 777

Inläggav Maria_Elvira » fre 30 apr 2010, 10:47

Curly Sue skrev:
Saffran skrev:All ricinolja är rätt ricinolja. :) Tror bara det finns ett sätt att framställa den.

Det är ju det som är det konstiga.. Jag har snurrat och vänt flaskan säkert 20 gånger men jag hittar ingen innehållsförteckning :shock: Har även kollat på fass.se (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... erTypeID=2) utan att hitta en innehållsförteckning. Men jag skulle tro att den bara innehåller ren ricinolja i sådana fall.

Ska i alla fall testa tvätta ansiktet idag med denna ricinolja (ungefär 5-10% tänkte jag börja med) och blanda med mandelolja 90-95%, och se om det händer något speciellt.

Curly Sue det är så apotekets ricinolja ser ut (flaskan alltså). Som Saffran nämnde så säljs den som laxermedel på apoteket och det är därför det står oral lösning på den. Lycka till!
Schampofri sedan 25/8-08
Hårtyp: 2B-2C?
Tvättbalsam: Neutral
Vårdande: MOP Extremee Protein och Fructis triple nutrition (Nutri repair) blandat.
Inpackning: Olja, vinäger, aloe vera och H'Suan Wen Hua eller något annat som råkar finnas hemma
Maria_Elvira

Inläggav StormViolen » mån 28 jun 2010, 19:25

Bianca_07 skrev:)
Sen att tänka på i början att man kan bli blank i hyn och få mer finnar/pormaksar. Det är huden som ska vänja sig och att "skiten" ska ut :clap:

Hur lång tid tar det tills all "skit" är ute?
Kokosnötolja innan tvätt
Tvättbalsam: Änglamarks Sensibel ell. Neutral
Vårdande: Änglamarks Sensibel med JC too shea
Styling: Torkar med rundborste ell. luftorka
Användarvisningsbild
StormViolen

Inläggav PaulaR » mån 28 jun 2010, 19:35

StormViolen skrev:

Ja det är nog väldigt olika jag körde OCM ett tag och det va jättebra i början spciellt när man är torris men efter typ 3 månader fick jag massa finnar som jag aldrig haft förrut. Det är ju ganska mycket som spelar in hur ens egen hud är och vad man använder för olja och hur ordentligt man får bort oljan och massa annat.
Hårtyp:1b/F/ii
Tvätt: Green People Rosemary Shampoo.
Vårdande: Faith in Nature Gingko Biloba Conditioner, Jojobaolja.
Styling: aloe vera gel.
Användarvisningsbild
PaulaR

Inläggav hellokittysucks » tis 29 jun 2010, 20:48

Jag prövade för första gången idag. Jag var SUPERNOGA med rena händer och det var ju hur mysigt som helst att massera in oljan :romance-heartsfade:. Jag har ingen aning om hur många procent ricinolja och mandelolja jag hade men jag blandade i handen. Jag är jätteorolig för att jag inte fick bort allt. Min handduk slutade ånga så fort och jag kunde inte andas riktigt. Jag hade den inte så länge som man egentligen ska ha men jag hade det flera gånger. Alltså typ sex.

Det känns inte så superspeciellt och jag kan inte märka att någonting har hänt. Huden känns lite spenstigare (kan man säga så?) men annars ingenting. Hade jag för lite ricinolja eller förväntar jag mig bara resultat alldeles för tidigt? Jag förstår att huden blir sämre först och jag är beredd på det.
Användarvisningsbild
hellokittysucks

Inläggav Tusselina » lör 17 jul 2010, 18:59

hellokittysucks skrev:Jag prövade för första gången idag. Jag var SUPERNOGA med rena händer och det var ju hur mysigt som helst att massera in oljan :romance-heartsfade:. Jag har ingen aning om hur många procent ricinolja och mandelolja jag hade men jag blandade i handen. Jag är jätteorolig för att jag inte fick bort allt. Min handduk slutade ånga så fort och jag kunde inte andas riktigt. Jag hade den inte så länge som man egentligen ska ha men jag hade det flera gånger. Alltså typ sex.

Det känns inte så superspeciellt och jag kan inte märka att någonting har hänt. Huden känns lite spenstigare (kan man säga så?) men annars ingenting. Hade jag för lite ricinolja eller förväntar jag mig bara resultat alldeles för tidigt? Jag förstår att huden blir sämre först och jag är beredd på det.

Hur mycket ricinolja du bör ha beror ju på hur din hy är :) Jag brukar bara ha pyttelite ricin eftersom jag blir så lätt torr...

Och hur fort man märker resultat beror nog också på vilken sorts hy man har...jag märkte resultat redan efter första gången ...(men jag var också extrem torr i ansiktet just då så det är klart att olja hjälper ;) ) Efter andra gången blev hyn lite sämre, och efter tredje och fjärde gången var hyn helt underbart faktstisk! :romance-heartsfade:

Jag har en fråga! Snart ska jag åka iväg och vara borta flera månder och självklart vill jag fortsätta med ocm när jag är bortrest!... Men vattnet där jag ska bo inte är "garanterat drickbart"....och eftersom man ångar in vattent i porerna när man kör ocm så är jag lite osäker på om jag vågar använda det kranvattnet :?

Ni som är experter, funkar det att använda sådant vatten också, eller bör jag koka det först eller något?

Tacksam för svar!
Hårtyp: 2c/F-M/ii-iii
Tvättbalsam: något av Naturelle balsamen
Vårdande: Rapsodine Hårbalsam/Oliv naturell, Hair Mask
Leave-in: extra balsam i längderna, jojobaolja
Styling: aloe vera gel

Varning! Att leva är livsfarligt-risken att dö är 100 %!
Användarvisningsbild
Tusselina

Inläggav Tusselina » sön 25 jul 2010, 14:10

ingen som vet? :confusion-scratchheadyellow:
Hårtyp: 2c/F-M/ii-iii
Tvättbalsam: något av Naturelle balsamen
Vårdande: Rapsodine Hårbalsam/Oliv naturell, Hair Mask
Leave-in: extra balsam i längderna, jojobaolja
Styling: aloe vera gel

Varning! Att leva är livsfarligt-risken att dö är 100 %!
Användarvisningsbild
Tusselina

Inläggav Bianca_07 » sön 25 jul 2010, 18:00

Tusselina skrev:ingen som vet? :confusion-scratchheadyellow:

Nu är jag ju ingen expert ;-) Men min första tanke är, kan du duscha i det, så ska det säkert gå bra att ånga ansiktet med det oxå! Men det är bara min tanke... Jag hade nog gjort det!
Bianca_07

Inläggav Bianca_07 » sön 25 jul 2010, 18:05

StormViolen skrev:

Som PaulaR skrev, så tar det nog olika lång tid beroende vad man har för sorts hy. Jag märkte skillnad ganska direkt. Men sen efter ett tag så fick jag mer finnar, men ändå renare hy! Likaså är det nu om jag skulle få lite dålig hy pga av värme/stress/pms eller annat. Det kan komma upp lite "skit" men är så mycket lättare nu att bli av med pga av det inte sitter nåt i vägen i porerna längre :D

Sen kanske ocm inte passar alla, vet inte riktigt hur det är med det. men dem flesta med olika hudtyper som jag hört har det funkat bra på! Bara att man anpassar vilka och olika mängd olja, sommar eller vinterväder osv... Lycka till!
Bianca_07

Inläggav fireflite » sön 01 aug 2010, 02:25

Jag har kört med ocm i två veckor nu, och har inte märkt någon direkt skillnad när det kommer till finnarna.. huden känns bättre, mjukare och friskare, men har fortfarande finnar (kan iof vara pms som stökar till det också). Men efter två veckor borde väl all skit vara ute? Eller kan det vara så att huden fortfarande är på vänjning?
Torrt, risigt, grovt, sönderplattat & hennat hår.
Tvätt; Franck Provost
Vårdande; Smt, catnip.
Leave-in/Styling; WDT/Neutral Intensive Creme/Arganolja.
Användarvisningsbild
fireflite

FöregåendeNästa

Återgå till Hudvård