Bikarbonat deodorant

Ska du verkligen lägga ner så mycket tid och energi på håret för att sedan slabba på vad som helst på kroppens största organ, huden?!

Re: Bikarbonat deodorant

Inläggav soetnoesen » tor 19 apr 2012, 21:36

malin74 skrev:Så smart att koka vattnet! Har funderat på vårt jag skulle köpa destillerat vatten..... Har du hunnit testa?

Jag har testat och den fungerar helt ok! Jag kan tänka mig att det tar lite tid för kroppen att vänja sig och sen har jag varit i "den" perioden av månaden, har hört att man kan lukta lite mer då. Men jag ska fortsätta med den. Mina utslag från bikarbonatdeon gick bort direkt när jag gick över till alun-deon! Har du hunnit testa?
Tvätt: SLS-fritt schampoo.
Vårdbalsam: Tresemme naturals.
Övrigt till hår, hud o kropp: Jojobaolja, till viss del ekologiska och naturliga produkter.
Användarvisningsbild
soetnoesen

Inläggav SOundbird » ons 25 apr 2012, 19:53

Såg att någon annan i tråden nämnt en Lush-produkt, men jag vet inte om någon nämnt denna!
http://www.lush.se/shop/product/product ... dorant-teo
Jag har använt den ett par veckor nu, och det är den bästa deo jag har haft! Den känns snäll mot huden och jag luktar aldrig svett alls :) 69:- för en kaka är ett helt okej pris tycker jag, med tanke på hur länge den räcker. :P
SOundbird

Inläggav Fjärrkontroll » mån 30 apr 2012, 08:43

Idag gjorde jag deo med kokosolja, bakpulver och potatismjöl samt några droppar massageolja för att få en god lukt. Hoppas den gör att jag svettas lite mindre :o

Sen ska jag i väg och vara icke noo poo och slinga håret :shock:
Fjärrkontroll

Inläggav soetnoesen » mån 30 apr 2012, 09:53

Fjärrkontroll skrev:Idag gjorde jag deo med kokosolja, bakpulver och potatismjöl samt några droppar massageolja för att få en god lukt. Hoppas den gör att jag svettas lite mindre :o

Sen ska jag i väg och vara icke noo poo och slinga håret :shock:

Deon gör dessvärre inte att du svettas mindre eftersom det inte finns någon antiperspirant i den. Så du kommer svettas men förhoppningsvis inte lukta annat än gott :)
Övrigt till hår, hud o kropp: Jojobaolja, till viss del ekologiska och naturliga produkter.
Användarvisningsbild
soetnoesen

Inläggav Saffran » tis 01 maj 2012, 18:47

Deodorant = förhindrar lukt
Antiperspirant = förhindrar svettning

Kommersiella deodoranter är egentligen antiperspiranter+deodoranter. Hemmagjord bikarbonatdeo är enbart en deodorant.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Fjärrkontroll » tis 01 maj 2012, 20:04

Jag utgick från:
Recept för svettas ofta:
4 msk bakpulver
5,5 msk maizena
10 droppar doftolja eller massageolja
1 msk kokosnötsolja

Som jag hittade här:
http://stovlar.blogspot.se/2010/11/hemm ... orant.html

Men Jag tog 2msk bakpulver och 1 msk potatismjöl. Den blev super torr! Så jag fick ha i mer kokosolja och massageolja. Applicerar den och DIREKT börjar det svida under armen. Nu har jag sår i armhålan. Jösses?!?! Är bakpulver starkare än bikarbonat? För deon jag gjorde med bara kokosolja och bikarbonat har inte varit några problem med.

Jag upplever att jag svettades mindre idag men det kan vara tillfälligheter.
Fjärrkontroll

Inläggav Nela » ons 02 maj 2012, 08:44

Om massageoljan innehåller nån slags eterisk olja så kan det vara den du reagerar på. Testa att göra en miniblandning med samma ingredienser fast utan massageoljan så ser du om det är den eller bakpulvret som är felet. :)
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Inläggav soetnoesen » ons 02 maj 2012, 10:15

Fjärrkontroll skrev:Jag utgick från:
Recept för svettas ofta:
4 msk bakpulver
5,5 msk maizena
10 droppar doftolja eller massageolja
1 msk kokosnötsolja

Som jag hittade här:
http://stovlar.blogspot.se/2010/11/hemm ... orant.html

Men Jag tog 2msk bakpulver och 1 msk potatismjöl. Den blev super torr! Så jag fick ha i mer kokosolja och massageolja. Applicerar den och DIREKT börjar det svida under armen. Nu har jag sår i armhålan. Jösses?!?! Är bakpulver starkare än bikarbonat? För deon jag gjorde med bara kokosolja och bikarbonat har inte varit några problem med.

Jag upplever att jag svettades mindre idag men det kan vara tillfälligheter.

De flesta recept jag hittat har varit att ta en msk av varje sak. Det vill säga. 1 msk kokosfett, 1 msk bikarbonat/bakpulver och 1 msk maizena/potatismjöl. Och sen tillsätta några droppar eterisk olja om man vill. Då blir det en lagom konsistens. Det låter mycket med alla de msk i receptet du hittat... Din hud verkade ju inte heller gilla det :(
Användarvisningsbild
soetnoesen

Inläggav mutantbebis » ons 02 maj 2012, 14:45

Besvikelsen när ens armhålor blir röda av bikarbonat.
Det tog dock nästan tre veckor innan mina armhålor reagerade och det varken kliar eller svider. Samtidigt är det inte så roligt att visa upp ett par röda armhålor såhär på vårkanten. Nu när jag kollar runt ser jag att även Aromaco från LUSH (http://www.lush.se/shop/product/product ... nt-aromaco) innehåller bikarbonat och jag reagerade likadant på den.
Usch, kokosdeon är det bästa deon jag använt hittills.
Aja. Jag tänkte nu testa med en alundeodorant, får se om jag köper en eller tillverkar egen!
Hoppas ni inte råkar ut för samma problem!
mutantbebis

Inläggav Saffran » mån 05 nov 2012, 14:18

Nu har jag använt bikarbonatdeo i sju månader. Det är är fortfarande det bästa jag någonsin provat.

Dock har jag haft lite problem med att deon "skär" sig, alltså skiktar sig, och att den måste sätta sig i någon vecka eller två innan den emulgerar ihop sig till en jämn smet. Idag när jag skulle göra ny deo prövade jag att blanda i lite bivax för att se om det skulle hjälpa till. Och det gjorde det! Den har svalnat nu och har hittills inte visat minsta tendens att skikta sig. Jag värmde helt enkelt upp kokosoljan i en kastrull och hällde den över bivaxet, och när det löst sig rörde jag ner bikarbonaten och potatismjölet.

30 g kokosfett (2 msk)
3,5 g bivax (ungefär en knäckform full med bivaxgranulat)
2 msk bikarbonat
1 msk potatismjöl
2A // 2A/F/i
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Nela » mån 10 dec 2012, 12:14

Nu har även min ena underarm blivit röd och reagerat på min kokosdeo. :(
Är lagom pissed off eftersom detta varit den bästa naturliga deo jag testat hittills. Har börjat leta efter alternativ men undrar om jag kommer hitta något som är lika "luktsäkert" som kokosdeon varit. Buhu.
Vill inte gå tillbaka till "vanliga" deos utan vill ha något naturligt, men vill samtidigt inte lukta svett på jobbet en stressig dag. Har testat urtekrams flytande kristall deo och nivea pure and natural i övrigt, men ingen av dem är luktsäkra på mig, den sistnämnda verkar dessutom ha utgått.
2a/f-m/ii

Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Loreal Elvital Volume Collagen eller Å balsam
Styling: Linfrögelé, Wella mousse
Annat: SMT, kokosolja/avocadoolja/oljeinpackning

Schampofri sedan 25/4-2011
Användarvisningsbild
Nela

Inläggav Saffran » ons 12 dec 2012, 09:59

Jag reagerade också på min variant (som jag skrev om ovan) med bivax. Tydligen gör bivaxet att deon sitter hårdare fast mot huden, och då kan säkert irritationen bli större. Jag har fått börja ta mycket mindre och göra paus om jag ändå ska vara hemma. Funderar på att skippa den omgången och göra en ny, utan bivax eller med mycket mindre sådant.
2A // 2A/F/i
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav elinmaria » mån 11 feb 2013, 17:30

blev nyfiken nu! vad är syftet med detta, förutom att använda helt naturliga produkter, är vanlig deo skadligt på ngt sätt? och vad har bikarbonat för funktion? har sett att andra använder det som hårtvätt med!
elinmaria

Inläggav principsak » tor 14 feb 2013, 16:10

elinmaria skrev:blev nyfiken nu! vad är syftet med detta, förutom att använda helt naturliga produkter, är vanlig deo skadligt på ngt sätt? och vad har bikarbonat för funktion? har sett att andra använder det som hårtvätt med!

Vanlig deo innehåller ofta uttorkande alkohol och aluminium, vilket inte känns så najs att ha på kroppen. Jag började med kokosdeo i början av året och gillar det skarpt! Kokosoljan i sig ska fungera för att ta bort svettlukt, jag antar att bikarbonaten bidrar till det men jag är inte helt säker? Kanske att det har en ytterst liten antiperspirerande effekt också.

Bikarbonattvätta håret gör man kort sagt genom att blanda bikarbonat och vatten och ha det i hårbotten (som "schampo"). Skölja ur, och sedan skölja igenom håret med utspädd äppelcidervinäger (som "balsam"). Det finns säkert någon bra tråd om det!
principsak

Inläggav titanperla » sön 17 feb 2013, 22:39

Jag har använt denna deo i flera månaders tid nu. :) Upplever inga som helst allergiska reaktioner på den heller, men jag är kanske inte så superkänslig av mig heller.

Funkar bra att ta på den direkt efter att jag rakat mig i armhålorna, svider eller irriterar inte det minsta. :)

Jag har alltid luktat väldigt illa när jag svettats, men med denna har jag inte upplevt den starka, fräna lukt som annars kan bli från mina armhålor.

Har blandat ekologiskt kokosfett, bikarbonat och potatismjöl så att det är en väldigt fast smet.
Hårtyp 1b/M/ii
titanperla

FöregåendeNästa

Återgå till Hudvård