Hej! Jag känner att jag behöver lite inputs för frisyrer!
Ni med vågigt långt hår - Hur många cm uppklippt fungerar bäst för er?
Just nu är det 5 cm från BSL längd. Frissan drog håret rakt upp och klippte horisontellt, så det är bara det yttersta lagret hår som är uppklippt, ca 12 cm mellan det kortaste bak och det längsta.
Funkar inte så bra för det hår som är uppklippt blir liksom lite ensamt där uppe, och blir till tunna tunna lockar. Sen är det för tungt nertill när jag vill ha det lockigt. Jag ska be henne ändra på vinkeln nästa gång, inte gå högre upp, men klippa igenom mer hår helt enkelt.
Har 2c om jag stylar håret, kanske 1c om jag kammar ut det.
Mitt hår är väldigt frissigt, och för rakare dagar så funkar uppklippning inte alls för mig. När mitt hår är "rakt" så är det inte glansigt slätt rakt, utan krusigt rakt. Det gör att topparna i uppklippningen ser risiga ut, fast det inte är slitet alls.
Någon mer som har samma erfarenhet av det? What to do?
Därför funderar jag på en frisyr där jag bara har det allra nedersta uppklippt, för att bli av med triangelformen, men inte mer. Jag har medeltjockt hår. Ungefär hur långt bör det vara mellan det kortaste och det längsta topparna då?
Vad är dina erfarenheter av klippningar och uppklippningar, vad funkar och vad funkar inte för dig med vågigt hår?