Vågisar - era erfarenheter av frisyrer och uppklippningar

Har du tips på frisyrer? Behöver du råd inför frisörbesöket?

Vågisar - era erfarenheter av frisyrer och uppklippningar

Inläggav Pia K » mån 10 nov 2008, 22:35

Hej! Jag känner att jag behöver lite inputs för frisyrer!

Ni med vågigt långt hår - Hur många cm uppklippt fungerar bäst för er?

Just nu är det 5 cm från BSL längd. Frissan drog håret rakt upp och klippte horisontellt, så det är bara det yttersta lagret hår som är uppklippt, ca 12 cm mellan det kortaste bak och det längsta.
Funkar inte så bra för det hår som är uppklippt blir liksom lite ensamt där uppe, och blir till tunna tunna lockar. Sen är det för tungt nertill när jag vill ha det lockigt. Jag ska be henne ändra på vinkeln nästa gång, inte gå högre upp, men klippa igenom mer hår helt enkelt.

Har 2c om jag stylar håret, kanske 1c om jag kammar ut det.

Mitt hår är väldigt frissigt, och för rakare dagar så funkar uppklippning inte alls för mig. När mitt hår är "rakt" så är det inte glansigt slätt rakt, utan krusigt rakt. Det gör att topparna i uppklippningen ser risiga ut, fast det inte är slitet alls.

Någon mer som har samma erfarenhet av det? What to do?

Därför funderar jag på en frisyr där jag bara har det allra nedersta uppklippt, för att bli av med triangelformen, men inte mer. Jag har medeltjockt hår. Ungefär hur långt bör det vara mellan det kortaste och det längsta topparna då?

Vad är dina erfarenheter av klippningar och uppklippningar, vad funkar och vad funkar inte för dig med vågigt hår?
Pia K

Re: Vågisar - era erfarenheter av frisyrer och uppklippningar

Inläggav Saffran » mån 10 nov 2008, 23:22

Det beror lite på hur tjockt hår man har också. Jag har såpass tunt och fint hår att jag inte kan ha det uppklippt, för då blir det liksom inget kvar. Så jag har det jämnlångt -- eller åtminstone jämnlångt klippt. Det är ju alltid en massa olika lång utväxt på gång i håret...
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Matildatiger » tis 11 nov 2008, 10:12

Är ditt hår mycket urklippt i topparna? Mitt hår ser nämligen risigt ut om frisören klipper ur med en sån där urtunningssax. Det bir bättre om det är uppklippt i lite tjockare etapper, då håller det ihop mer. Jag har har ungefär samma hårtyp som du.
2A alt. 2a/f/ii
Shampofri sedan 20/3 -08
Matildatiger

Inläggav Pia K » tis 11 nov 2008, 11:19

Förra klippningen, den innan den här så klipptes topparna ur rejält.

Det fungerade ju inte alls i mitt hår, men lite får jag skylla mig själv för jag kom dit i fönat hår så hon trodde väl att det var rakare än vad det var - även fast jag sa att jag har väldigt mycket självfall i det. Det var första gången jag klippte upp håret faktiskt, tidigare har jag haft allt i samma längd, så jag provar mig fram nu.

Den här gången toppade hon det bara för att jämna till det. Men nu har jag tittat lite närmare på det och det översta är ganska jämnt, men ju längre ner desto mer urklippt. Hmm...kanske det är det som spökar.
Bra tips med tjockare etapper, ska testa det nästa gång.
Pia K

Återgå till Frisyrer & frisörer