Förberedelse och efterbehandling vid färgning/blekning?

Har du tips på frisyrer? Behöver du råd inför frisörbesöket?

Förberedelse och efterbehandling vid färgning/blekning?

Inläggav Anna_S » lör 23 aug 2008, 16:16

Hej, jag skulle behöva lite hjälp inför mitt frisörbesök!

Jag ska slinga håret med blekning och färg och har några frågor.

- Som jag förstått det är det bra att förbereda håret med mycket fukt i form av inpackningar m.m innan man bleker/färgar. Jag har också provat örtavkok som mitt hår reagerat bra på, men bör man undvika detta (eller bör man kanske endast undvika örter som färgar som t.ex. kamomill) efter sista tvätten innan färgning & blekning? Och kan man ha leave in (t.ex. balsam & honung) eller styling som aloe vera eller klick och jojoba?
- Undrar också om det räcker att tvätta med ett sls-fritt schampo hos frisören när man tvättar bort färg & blekmedel? Och för övrigt vad ett sls-fritt schampo tvättar bort och inte?
- Har förstått att man ska undvika glycerin precis efter att ha färgat håret. Bör man undvika det helt och hållet (eller kan man ha t.ex. klick i mängd av en ärta) och i så fall ungefär hur länge? Funderar också över om det är glycerin i aloe vera? Jag använder aloe99 och det står inget om glycerin på tuben.
Tacksam för svar!

/Anna
1b/2a?//1b/F/ii
Balsammetoden sedan 30/7 -08
Tvättbalsam: neutral balsam
Inpackning/ Balsam: WDT + Garnier P&K + Aloe vera
Leave in/Styling: Aloe vera + jojobaolja
Anna_S

Re: Förberedelse och efterbehandling vid färgning/blekning?

Inläggav Annika » lör 23 aug 2008, 17:38

Anna_S skrev:Hej, jag skulle behöva lite hjälp inför mitt frisörbesök!

Jag ska slinga håret med blekning och färg och har några frågor.

- Som jag förstått det är det bra att förbereda håret med mycket fukt i form av inpackningar m.m innan man bleker/färgar. Jag har också provat örtavkok som mitt hår reagerat bra på, men bör man undvika detta (eller bör man kanske endast undvika örter som färgar som t.ex. kamomill) efter sista tvätten innan färgning & blekning? Och kan man ha leave in (t.ex. balsam & honung) eller styling som aloe vera eller klick och jojoba?
Det ska inte spela någon roll. Färg och blekning är så starkt så det går igenom i stort sett allt. Undantaget är när man tonar håret, men i så fall brukar frisören tvätta det först.
- Undrar också om det räcker att tvätta med ett sls-fritt schampo hos frisören när man tvättar bort färg & blekmedel? Och för övrigt vad ett sls-fritt schampo tvättar bort och inte?
Ja, det bör räcka. Ett SLS-fritt schampo tvättar bort det mesta, men inte mineraloljor och vissa silikoner t.ex. cyclopentasiloxane (se listan här).
- Har förstått att man ska undvika glycerin precis efter att ha färgat håret. Bör man undvika det helt och hållet (eller kan man ha t.ex. klick i mängd av en ärta) och i så fall ungefär hur länge? Funderar också över om det är glycerin i aloe vera? Jag använder aloe99 och det står inget om glycerin på tuben.
Ptja, jag vet inte. Det är inget jag personligen skulle bekymra mig särskilt mycket om, men jag tycker att det borde vara bättre att ha glycerin i styling än i balsam om det är den färgutdragande effekten man vill undvika. Aloe vera är gelen från aloe vera plantans blad, och innehåller alltså inte glycerin i sig, däremot finns det vissa icke-rena geler där bl.a. glycerin kan vara tillsatt för en extra fuktbevarande effekt.
Användarvisningsbild
Annika
Site Admin

Re: Förberedelse och efterbehandling vid färgning/blekning?

Inläggav Anna_S » lör 23 aug 2008, 17:57

Tack för bra svar! :)
1b/2a?//1b/F/ii
Balsammetoden sedan 30/7 -08
Tvättbalsam: neutral balsam
Inpackning/ Balsam: WDT + Garnier P&K + Aloe vera
Leave in/Styling: Aloe vera + jojobaolja
Anna_S

Återgå till Frisyrer & frisörer