Skära av håret

Har du tips på frisyrer? Behöver du råd inför frisörbesöket?

Skära av håret

Inläggav Miss Monkey » tis 01 jul 2008, 10:38

Jag brukar säga till frisörena jag klipper mig hos att INTE skära av mitt hår. Men glömde det idag. Och självklart kom den där skärsaken fram och jag sitter som förstenad och får inte ut ett ord. Nu är jag i ett tillstånd av upplösning och funderar på hur pass dåligt är det för håret att bli avskuret?

Kan ju tillägga att jag aldrig har varit hos den här damen o klippt mig. Är nyinflyttad här i Fagersta och tog bara en salgon som låg nära mig. Är förvisso extremt sällan nöjd efter frisörbesök då de flesta friörer inte förstår sig på mitt hår. Har tokmycket virvlar och "omöjligt" hår och de flesta ska ändå försöka få dit en frisyr som inte går. Och så ska de alltid tunna ut håret på mig vare sig jag ber om det eller inte. Har en känsla av att så har även skett idag med den där rakbladssaken.

Blekte slingor i håret också och - ja är inte nöjd med det heller. Blev FÖR jävla ljust och är inte från hårbotten utan en bit ovan (hon använde hätta).

Men ja - rakbladssaken - hur pass mkt skadar den håret egentligen?
Användarvisningsbild
Miss Monkey

Re: Skära av håret

Inläggav Hallon » ons 02 jul 2008, 10:17

Vad olika det kan vara! Jag föredrar absolut att frisören skär av håret istället för att klippa rakt av med en sax. Mina lockar kommer fram mycket bättre om frisören skär av sådär lagomt ojämt. Om håret är rakt avklippt blir det bara "klumpar" med hår i en stor lock som bara ligger där.

Varfär skulle det var skadligt för håret att använda rakblad?
Hallon

Inläggav Scilla » ons 02 jul 2008, 19:29

Nu har ingen skurit i mitt hår på evigheter, men jag minns i slutet på 90-talet ville alla skära mitt hår och det såg bra ut när det var nytt, men blev rätt risigt och trist fort efter klippningen. Men jag antar att olika personers hår fungerar olika.
2b
Tvättbalsam: Garant (ibland coop xtra)
Vårdande: Garnier Response Avocado Oil and Shea Butter Conditioner
Letar fortfarande rätt styling
Hårinpackningarna improviserar jag ihop
Scilla

Inläggav Hallon » ons 02 jul 2008, 19:35

Miss Monkey skrev:Är förvisso extremt sällan nöjd efter frisörbesök då de flesta friörer inte förstår sig på mitt hår.

Åh vad jag känner igen mig i din kommentar om detta!! Det brukar ta ett tag innan håret hämtar sig från frisörbesöket. Mitt hår gillar inte att bli kammat, utdraget, klippt, kammat igen, utdraget, osv. Håret är helt skumt när jag kommer från frissan. Min man brukar skoja om detta och säga nåt i stil med "vi får väl se om en vecka om det blev bra den här gången".

Hoppas att du hittar någon bättre nästa gång. :)
Hallon

Inläggav Miss Monkey » ons 02 jul 2008, 22:45

Saken är den att jag har hört mångasägaatt håret är fint till en början efteratt man skurit, men sedan blir det lätt torrt och frissigt. Jag har även fattat det som att man får ungefär liknande effekt om man är bra med saxen och kan konsten att klippa upp bra. Hade en gång i tiden en sådan frisör. En gudagåva var hon tills människan flytta och la ner sin verksamhet.

Nåväl.....historien slutade ju inte med avkapning med rakbladet. Utan då jag eftertag börjat titta i spegeln ordentligt och så serjag att hon har ju för fasen inte klippt rakt!!! Det är totalt ojämt i nacken och överallt. Och slingbelkningen blev värre för varje gång jag såg mig i speglen. Började grina! Men tog mig samman o ringde salongen. Fick komma idag till mannen jag från första början skulle ha gått till. Och han har räddat håret - utan extra betalning givetvis. Det är inte 100, men iaf 90 procent bra.

Men som sagt - AVSKYR att gå o klippa mig. Ingen förstår sig på mitt hår med självfallet och virvlarna. De ska alltid slita o dra o streta o försöka få det till något annat *suck*
Användarvisningsbild
Miss Monkey

Inläggav Christine » tor 03 jul 2008, 09:53

Miss Monkey skrev:

Bildexempel

Scrolla ner på sidan så finns exempel på hur håret ser ut när det skurits av, istället för klippts.
Hade en axellång utskuren frisyr som var jättefin i början men det gick aldrig att "odla ut den", när jag sen blev sugen på längre hår, utan de kluvna topparna spred sig jämt och fint över hela huvudet, upp i längderna :shock: .
Håller med om att det kan se snyggt ut då!
mvh
Christine
Tvätt: Änglamarks sensibel
Vårdande: Garniers P&K
Inpackning: SMT, En tredjedel var av uppvärmt balsam, honung och aloe vera (alt. klick)
Schampo: (några gånger per månad) Änglamarks schampo eller SLS-fritt från Weleda.
Christine

Inläggav Hallon » tor 03 jul 2008, 10:13

Hmm, det såg ju inte så skönt ut för håret! :o

Angående klippningen, miss monkey, trist att det blev snett och dåligt gjort! Bra att du fick hjälp att rätta till det hjälpligt.
Hallon

Inläggav Thebs » fre 04 jul 2008, 17:41

Christine skrev:
Miss Monkey skrev:

Bildexempel

Scrolla ner på sidan så finns exempel på hur håret ser ut när det skurits av, istället för klippts.
Hade en axellång utskuren frisyr som var jättefin i början men det gick aldrig att "odla ut den", när jag sen blev sugen på längre hår, utan de kluvna topparna spred sig jämt och fint över hela huvudet, upp i längderna :shock: .
mvh
Christine

:shock: Frissören kommer inte att få komma i närheten av mitt hår med en kniv igen... Lite tur att jag snubblade in här på tråden eftersom jag ska till frissan på måndag :lol:
Shampofri sedan: 6/7-08
Tvättbalsam: Änglamarks Sensible
Vårdande: Garnier Respons Inpackning - pärlemor och körsbär + Honung
Styling: Inget för tillfället (ska prova lite klick när det behövs)
Användarvisningsbild
Thebs

Inläggav Hallon » fre 04 jul 2008, 17:51

En fråga, det är en bild på ett hårstå som är trasig mitt på, beskrivs som "the white dot". Menar de då de vita prickarna som man ibland ser ca 1 cm in på hårstrået, och där strået går av väldigt lätt??
Jag har sett att jag har lite sådana i min utväxta lugg...
Hallon

Inläggav painjunkie » fre 04 jul 2008, 18:58

Christine skrev:
Miss Monkey skrev:

Bildexempel

mvh
Christine

Huga!! :ih: :eek:
Periodare sen 2008 som börjat om i maj 2012.
Hårtyp: 2c-m-ii (tror jag)
Tvätt: New Spa Aloe Vera.
Vård: TRESemmé Naturals + Oliv Naturell Sensitive.
Leave-in: TRESemmé Naturals + Klick Natural Glide.
Styling: Nutana Aloe99.
Användarvisningsbild
painjunkie

Inläggav Annika » fre 04 jul 2008, 22:13

Hallon skrev:En fråga, det är en bild på ett hårstå som är trasig mitt på, beskrivs som "the white dot". Menar de då de vita prickarna som man ibland ser ca 1 cm in på hårstrået, och där strået går av väldigt lätt??

Mmm, det är dem de menar!
Användarvisningsbild
Annika
Site Admin

Inläggav pastejja » mån 07 jul 2008, 07:03

Thebs skrev:

:shock: Frissören kommer inte att få komma i närheten av mitt hår med en kniv igen... Lite tur att jag snubblade in här på tråden eftersom jag ska till frissan på måndag :lol:

Jag tackar också för länken, kom också in i tråden med hjälp av det berömda bananskalet. Uschg, vad utsatter i håret för? Hur lätt är det att vara ett snyggt hårstrå om man blir misshandlad på det sättet?
U
Sista shamponeringen 2008-03-06
Bild
pastejja

Inläggav Matildatiger » mån 07 jul 2008, 07:15

Annika skrev:
Hallon skrev:En fråga, det är en bild på ett hårstå som är trasig mitt på, beskrivs som "the white dot". Menar de då de vita prickarna som man ibland ser ca 1 cm in på hårstrået, och där strået går av väldigt lätt??

Mmm, det är dem de menar!
Jag har hittat flera sånna i mitt hår trots att jag aldrig använder plattång. Kan man få så av hårfön oxå? Eller för att håret är väldigt behandlat (färgar ca varannan månad, men alltid "utväxtfärgning"). Som tur är, är de (iaf de flesta) bortklippta nu.
2A alt. 2a/f/ii
Shampofri sedan 20/3 -08
Matildatiger

Inläggav Saffran » mån 07 jul 2008, 08:36

Jag får sådana ("white dots") nära topparna i mitt hår trots att jag inte gör något dumt med det alls. :( Tror bara att mina hårstrån är såpass tunna och fina att de blir nötta fort, helt enkelt.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Christine » tis 08 jul 2008, 06:50

Saffran skrev:Jag får sådana ("white dots") nära topparna i mitt hår trots att jag inte gör något dumt med det alls. :( Tror bara att mina hårstrån är såpass tunna och fina att de blir nötta fort, helt enkelt.

Jag med :? , skulle gissa på att ju finare hårstrån man har desto mer split-benägen är man...
Har en kompis med asiatiskt hår (eller hela hon är asiatisk förstås :roll: ) som ALDRIG får kluvna hårtoppar! Dröm!?
Tvätt: Änglamarks sensibel
Vårdande: Garniers P&K
Inpackning: SMT, En tredjedel var av uppvärmt balsam, honung och aloe vera (alt. klick)
Schampo: (några gånger per månad) Änglamarks schampo eller SLS-fritt från Weleda.
Christine

Nästa

Återgå till Frisyrer & frisörer