Istället för klick?

Har du produktrelaterade frågor eller tips som inte passar in i någon annan kategori? Det här är rätta stället!

Istället för klick?

Inläggav MalinA » tis 11 maj 2010, 17:44

Nu verkar det som om RFSU har gjort om Klick och det största förpackningen är på 100ml.
Därför har jag börjar rota i alternativ. Vad tror ni om att köpa Glycerol från Crearome och använda istället? Ska man späda den på något vis i så fall? Eller Aco Glidslem kanske kan vara något?

NyaKlick Natural Glide 59kr/100ml
Aqua, Propylene Glycol, Hydroxyethylcellulose, Phenoxyethanol, Lactic Acid, Sodium Saccharin, Benzoic Acid, Sodium Hydroxide, Dehydroacetic

Aco Glidslem 49kr/250ml 19,60kr/100ml
Aqua, Glycerin, Hydroxyethyl Ethylcellulosa, Benzalkonium Chloride

Glycerol veg 99% 145kr/1000ml - Crearome 14,50kr/100ml
Fuktbindare/extraktionsmedel (fuktbindning sker i yttersta hudlagret). Crearomes glycerol utvinns från vegetabiliskt fett och används med 3 till max 10%. Tillsätts högre halt, drar glycerolet fukt från huden istället, och din hud känns kladdig.

Glid RFSU 75kr/150ml 50kr/100ml
Aqua, Glycerin, Hydroxyethylcellulose, Methylparaben, Propylparaben
3a/f/i
MalinA

Re: Istället för klick?

Inläggav Saffran » tis 11 maj 2010, 19:18

Det här är märkligt -- det har rapporterats om olika innehåll i Klick Natural Glide i tråden Ändrat innehåll i Klick. Först skrev trådstartaren samma innehåll på produkten som du gjort, men sedan skrev Ketronya i samma tråd att produkten innehåller glycerin också. Vad är rätt? *förvirrad*

Aco glidslem (underbart namn!) ser ut att vara väldigt prisvärt och borde kunna funka ungefär som gamla Klick.
2A // 2A/F/i
Tvätt: Fabulous Fruit Conditioner
Vårdande: SMT, WDT
Övrigt: Loppfrögelé, Sjöbogårdens Kamma Lätt
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Phoebe » tis 11 maj 2010, 19:29

Enligt RFSU:s hemsida http://www.rfsu.se/sv/Produkter/Glidmed ... ral-Glide/ så är det det innehållet, det var det jag gick efter...men det vet vi ju hur det var med det om Glid Soft Glide innehöll mjölksyrabakterier eller mjöklsyra.. :? Klantarna har väl missat glycerinet i innehållet på hemsidan bara..? :shifty:
3B, m, iii
Phoebe

Inläggav lilla_My » tis 11 maj 2010, 20:22

MalinA skrev:Vad tror ni om att köpa Glycerol från Crearome och använda istället? Ska man späda den på något vis i så fall?

Ren glycerol kan inte användas på vare sig hud eller hår. Utspädd glycerol... det blir väldigt vattnigt och svårhanterligt såvida du inte sätter i något förtjockningsmedel. Vatten, glycerol och någon typ av förtjockning kan säkert funka. Vatten, glycerol och massor med guarmjöl :) till mitt hår som verkligen gillar både glycerol och stora halter guarmjöl! Jag har inte tillhört klick-användarna men jag ska banne mig försöka med den blandningen.

Man behöver inte beställa från Crearome. 85% glycerol finns på apoteket. (Jag har inte jämfört priserna.)
Noterar vad som försvunnit...
lilla_My

Inläggav MalinA » sön 16 maj 2010, 17:47

Saffran skrev:Aco glidslem (underbart namn!) ser ut att vara väldigt prisvärt och borde kunna funka ungefär som gamla Klick.

Haha :lol: Jo, jag fnissade lite åt namnet jag med.. Men tror att jag ska prova det!

lilla_My skrev:
MalinA skrev:Vad tror ni om att köpa Glycerol från Crearome och använda istället? Ska man späda den på något vis i så fall?

Ren glycerol kan inte användas på vare sig hud eller hår. Utspädd glycerol... det blir väldigt vattnigt och svårhanterligt såvida du inte sätter i något förtjockningsmedel. Vatten, glycerol och någon typ av förtjockning kan säkert funka. Vatten, glycerol och massor med guarmjöl :) till mitt hår som verkligen gillar både glycerol och stora halter guarmjöl! Jag har inte tillhört klick-användarna men jag ska banne mig försöka med den blandningen.

Man behöver inte beställa från Crearome. 85% glycerol finns på apoteket. (Jag har inte jämfört priserna.)

Tack för hjälpen! Berätta gärna hur det går för dig om du provar!
3a/f/i
MalinA

Inläggav iamu » mån 24 maj 2010, 09:42

Det finns även ett glidmedel från NatureBody som heter INVIT Class. Inte jättestor skillnad mot RFSU:s men den här innehåller inte parabener.

Innehåll för den som är naturelle (finns ju även med smak): vatten, glycerin, karboxylmetylcellulosa, citronsyra samt konserveringsmedel E210 och E211.

E210 = Bensoesyra
E211 = Natriumbensoat
Användarvisningsbild
iamu

Inläggav Ketronya » mån 03 jan 2011, 20:18

På apotekets hemsida står det att Aco glidslem är desinficerande, borde inte det innebära att det kan vara uttorkande också? Men alla ingredienser är väl godkända? :think:

http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=101331
Ida
3b/m/iii
Shampofri sedan April 2008

Interview With a Knitter
Användarvisningsbild
Ketronya

Inläggav Saffran » mån 03 jan 2011, 22:57

Ketronya skrev:På apotekets hemsida står det att Aco glidslem är desinficerande, borde inte det innebära att det kan vara uttorkande också? Men alla ingredienser är väl godkända? :think:

http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=101331

Hm, det som kan vara desinficerande lär förmodligen vara Benzalkonium Chloride, vilket ju är en katjonisk tensid (samma sort som t.ex. cetrimoniumklorid), inte en alkohol . Tror alltså inte det behöver vara uttorkande för att ha desinficerande effekt...
2A // 2A/F/i
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav sara_carita » tis 04 jan 2011, 10:59

Jag använder ACO glidslem istället för Klick och jag tycker det fungerar likadant om inte bättre! :D
Schampofri sedan 1/12 2010.
Tvättbalsam: Wackra conditioner
Vårdande: Oliv naturell hair mask
Styling: Franck Provost moussé, linfrögelé och ACO glidslem
2c/F/ii
sara_carita

Inläggav Emelie » tis 04 jan 2011, 22:49

sara_carita skrev:Jag använder ACO glidslem istället för Klick och jag tycker det fungerar likadant om inte bättre! :D

Då ska jag också testa det! Min sista tub klick tog slut nyligen och jag får inte till stylingen lika bra utan det.
Shampofri sedan 19/8-07!
3A/B
Användarvisningsbild
Emelie

Inläggav Ketronya » mån 10 jan 2011, 16:07

Tack för svar Saffran! Jag köpte efter ditt svar en flaska Glidslem och det funkar utmärkt! :)

Jag har använt glid sedan klick försvann men inte gillat det lika mycket men glidslemet är jättebra, kanske tom bätre än klick, dessutom blir det sjukt mycket billigare, en flaska på 250ml kostar 49:- till skillnad från en tub Glid på 150ml som kostar 75:-!

Så nu får man helt enkelt stå ut med att ha något som heter Glidslem i håret för det här var det bästa jag provat sen klick :lol:
Ida
3b/m/iii
Shampofri sedan April 2008

Interview With a Knitter
Användarvisningsbild
Ketronya

Inläggav Polly » tor 13 jan 2011, 12:32

Köper man Glidslem på apoteket?
Tvättar med: Coop X-tra balsam,Naturelle smultron balsam
Inpackning: Garnier respons pärlemor & körsbär
Styling: Got2be sexy big volyme mousse + hemmablandad balsamspray gjord av vatten, Granier inpackning & Klick.
Polly

Inläggav sara_carita » tor 13 jan 2011, 16:46

Ja, de köper man på Apoteket. Jag har fått fråga efter det eftersom det ibland bara finns bakom disken.
Schampofri sedan 1/12 2010.
Tvättbalsam: Wackra conditioner
Vårdande: Oliv naturell hair mask
Styling: Franck Provost moussé, linfrögelé och ACO glidslem
2c/F/ii
sara_carita

Inläggav Saffran » tor 13 jan 2011, 19:56

Alla apotek verkar inte ha det hemma heller. Jag frågade på två Hjärtat innan jag hittade det på Doc Morris idag. Men nu ska här provas!
2A // 2A/F/i
Användarvisningsbild
Saffran
Moderator

Inläggav Humla » tis 25 jan 2011, 21:11

Saffran: Du som verkar ha liknande hår som jag; har du hunnit prova Glidslem och hur funkade det tycker du? Bätre än Klick?
2a
Schampofri sedan våren 2008
Tvätt: Garant Såklart balsam, ägg ibland
Vårdande: Abrey Blue Camomile Hydrating Conditioner
Inpackning: WDT eller olivolja
Användarvisningsbild
Humla

Nästa

Återgå till Diverse produkter