Är det alltså bild nr.3 som är din riktiga hårfärg? Jag trodde det var urtvättad rödfärg och inte din naturliga hårfärg, så riktigt så modig är jag nog inte ändå.

Men jag står ändå för vad jag skrev, även om som sagt ljuset i bilden kanske gör att jag inte riktigt ser hur det ser ut egentligen.
Jag trodde bild nr.10 var ungefär din naturliga hårfärg, och den tycker jag är fin på dig.
Om du skulle färga ditt hår i samma knallröda färg som på andra bilden nu när håret är långt så finns det risk att det kanske blir lite väl starkt, men det är ju helt en fråga om tycke och smak. Du skulle definitivt stå ut i mängden.
Vill du smälta in mer så tror jag du skulle passa bra i nån sorts strawberry blond nyans också, det skulle inte bli någon jättedramatisk förändring jäntemot det du har nu.
Förstår vad du menar med att vara rädd att inte bli nöjd om man gör en stor färgförändring som t.ex. mörkbrunt. Om du vill få lite känsla för hur det möjligen skulle kunna se ut så skapa ett konto på t.ex. taaz.com, ladda upp ett foto och gör en virtuell makeover med mörkt lockigt hår. Ta resultatet med en liten nypa salt, men det kan ändå ge en fingervisning. Var bara beredd på att man kan fastna där i flera timmar och få dille på att prova olika frisyrer och hårfärger.
Den förvirring som finns när det gäller att tona håret ljusare skyller jag på hårfärgsföretagen. De var de som kom på benämningen "intensivtoning". Det är en slasktratt där man kan slänga in lite vad som helst verkar det som. Vissa innehåller peroxid och ljusar upp, andra gör det inte. När det gäller intensivtoning tycker jag det är jättesvårt att veta vad man köper egentligen. Vissa borde heta "lättfärg" istället, för uppljusningen är inte så kraftig men definitivt permanent (t.ex. Casting creme gloss, glossy blonds).
Jag har också funderat på att ljusa upp håret med honung. Det verkar fungera bättre eller sämre beroende på vilken honung man använder och hur ens hår är funtat. Mörk honung av blandat ursprung verkar funka bäst. All sorts blekning har ju med peroxider att göra, men använder man honung, citron eller kanel är ju dosen mycket lägre så jag tänker att det borde bli lite skonsammare pga det. Man hinner ju vårda mycket emellan.
Jag har för mig att en tjej här gjort en tråd med bilder av hennes honungblekning, hon kanske kan råda dig lite mer.