Från julgransris till glamourlockar på en månad

Visa din hårförvandling, få hjälp att klassificera lockarna osv.

Re: Från julgransris till glamourlockar på en månad

Inläggav Linnéa H » sön 06 nov 2011, 22:20

Nyhennad, nyploppad och nyfixad inför en försenad födelsedagsmiddag!
Var extra noga med att inte röra håret efter ploppningen. Blåste håret upp och ner med trattfön, när det var lite fukt kvar. Kramade i lite mer gelé där det behövdes, efter att håret hade svalnat. Resultat: lite vilda och galet blanka lockar av mjuk korkskruvstyp! :dance:

Innan jag hennade håret hade jag kramat in ganska mycket olja (kakaosmör och mandelolja) i det. Tvättade ur håret en gång med Garant Såklart före hennan och 2 ggr efteråt. Använde lite Björn Axén Organic Sensitive Scalp Conditioner som vårdande. Behövde inget sista-schampo. Håret känns varken torrt eller kladdigt. Om det beror på att jag tvättade med SLS-fritt schampo häromdagen, eller att jag grundande med olja och tvättade med proteinfritt balsam nu, återstår att se.
LH111106#5.jpg

LH111106#1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » lör 19 nov 2011, 23:05

Var hos frissan och klippte mig förra fredagen. Ingen drastisk frisyrförändring - jag vill fortfarande spara ut håret, men lite kan göra mycket! :D
Fick väldigt många komplimanger för hårets kondition. Topparna var hela, även om de hade tunnats en del under dessa tre månader som gått sedan förra besöket. Stylingen gick också mycket smidigare. Det resultat som förut endast gick att uppbringa med hjälp av plattång och tonvis av glansspray, fixades nu med lätt föning på låg värme. :dance:

Ikväll fick håret en välbehövlig dos henna. Nackdelen med att använda en naturfärg som inte mattas så mycket, är att utväxten blir väldigt markant och ful. Det hjälper inte att kollegorna säger att den inte syns... jag ser den och vantrivs.
Kunde tvätta ur hennan med Garant Såklart utan problem den här gången med. Ingen torrhet, ingen kladdig känsla, inga trassliga toppar. Håret doftar dessutom mer av citron än av hennan. Känns underbart! (Särskilt med tanke på att jag var nära att sätta i en vanlig intensivtoning som jag råkade ha hemma, just för att det tidigare har känts lite bökigt med hennan!)
LH111119.jpg
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » mån 05 dec 2011, 20:25

Har gjort en liten avstickare från BM. Efter att tvättat med SLS-fritt schampo allt oftare ett tag (bl a p g a halvskum lukt från hårbotten), kom det ultimata avsteget i fredags... Skulle på fest på lördagen. Hade varken orkat eller hunnit henna håret, men behövde göra något åt tvåveckors-utväxten. Hade ingen mousse-toning hemma, men däremot ett helt gäng pigmentschampo och en färginpackning från föreBM-tiden. Rös vid genomläsningen av INCI: uttorkande alkohol och silikoner i långa banor. Blundade och tänkte på något annat. ;)
Färgen fick en välbehövlig skjuts och håret blev jättefint, men det beror ju på att det mår bra och är återfuktat i grunden. Skulle jag fortsätta skulle det snart bli julgransris av det igen. Nästa tvätt blir med sista-schampot och sedan tillbaka till BM på riktigt.
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » lör 31 dec 2011, 23:56

Årets sista inlägg...
Inhandlade Trésemme Naturals häromdagen. Tvättade håret med det idag, efter några veckor med schampo och balsam och svårhanterligt hår som följd. Anledningen? Jag har helt enkelt glömt bort att köpa ett tvättbalsam... Kan säga att Sensitive Scalp Conditioner från Björn Axén inte funkar som tvättbalsam för mitt hår.
Men det gör däremot mitt nyförvärvade fynd! :handgestures-thumbupleft:
Tog några bilder som bevis. Håret är tvättat 2 ggr med balsamet, handdukstorkat, genomkammat och lätt föntorkat med diffuser. Därefter åkte det (fortfarande fuktigt) upp i en hästsvans, medan jag lagade nyårsmiddagen. Inga stylingprodukter alls - inte ens olja i topparna behövdes!

Hennade håret i söndags. Blandade ut den med té och kardemummakärnor. Fick på så sätt lite bättre doft på blandningen, men nästa gång ska jag inte blanda i kardemumman i hennan, utan låta dra med téet för att sedan silas bort. Hade hennaindränkta kardemummafrön på hela badrumsgolvet innan jag var färdig... :lol:
Gott nytt (h)år på er! :D
LH111231#2.jpg

LH111231#3.jpg
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » sön 08 jan 2012, 22:06

Idag var det dags att färga håret igen. Blandade ut hennan med té även denna gång och tog lite mer vätska än jag brukar. Blandningen var lättare att fördela i håret, men droppade mer. Vinsten i att slippa missade slingor uppvägde ändå besväret med den extra städningen av badrummet som krävdes efteråt. Nästa gång ska jag ha plast på golvet och över axlarna!

Är väldigt nöjd med Trésemme Naturals. Mitt hår blir rent, lent, glansigt och doftar gott.
Nu börjar mitt hår äntligen bli tillräckligt långt för att enkelt låta sig sättas upp. :D
LH120108 U#1.jpg

LH120108 U#3.jpg

LH120108 U#5.jpg
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » tis 10 jan 2012, 14:35

Idag hade jag bestämt mig för att föna håret rakt. Kammade därför igenom det handdukstorkade håret noggrant efter tvätt. Först med en bredtandad kam, sedan med en fintandad. Passade på att sminka mig och fixa lite i lägenheten medan håret fick självtorka en stund. Ville ju inte slita på det i onödan... Rätt som det var hade håret torkat lite för mycket och började leva sitt eget liv. Visst - jag skulle kunnat spraya håret med vatten och börjat om, men formen var fin, så jag kokade en sats linfrögelé och krattade i ett par skedar i det nästan torra håret istället.

Den här gången använde jag mig av 2 msk linfrö som jag rörde ner i 1,25 dl vatten. Lät koka upp så det började skumma och rörde om några gånger. Efter ett par minuter silade jag bort fröna och bearbetade dem med en sked, för att få ut lite mer geléämnen. Därefter hällde jag tillbaka gelén i kastrullen (utan frön) och lät sjuda ett par minuter, för att reducera den något. Inte så mycket stadga, men perfekt för att hålla ihop lockarna precis lagom, samt ge glansigt, frissfritt hår, som det är lätt att dra fingrarna igenom.

Roade mig med att utnyttja det skarpa bleka vinterljuset när jag tog mina bilder idag. Håret ser nästan vinrött ut!
LH120110N#1.jpg

LH120110M#4.jpg
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » sön 15 jan 2012, 22:03

Inga bilder idag, men en liten uppdatering:

Eftersom håret kändes tungt redan dagen efter förra tvätten, använde jag sista-schampot (Björn Axén Sensitive Scalp) idag och tog därefter balsam (Trésemme Naturals) i hela håret. Linfrögelé i fuktigt hår och lite mandelolja i topparna, sedan föning på låg värme. Visade sig att oljan var överflödig, men det kan botas med lite torrschampo. Brukar använda ren kakao, men den här gången ska jag testa ett tips från Elinen och mixa kakaon med Maizena. Det bör göra susen! :)

Ska till frissan om 2 veckor. Funderar på frisyrer. Jag vill fortsätta spara ut håret, men skulle samtidigt välkomna en förändring... Det är i detta läge mitt hår brukar falla offer för saxen och bli kort. Tänkte försöka undvika det denna gång, men vet inte vad jag ska göra istället. Det är lätt att bli hemmablind. Ni får väldigt gärna komma med tips!
Har förresten hängt på youtube ganska länge ikväll och frossat i håruppsättningar (varav merparten naturligtvis kräver längre längder än vad jag har i dagsläget.) *Suck!*
Har iallafall lärt mig hur man gör en hårmunk av en strumpa. Alltid något! ;)
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » lör 21 jan 2012, 19:18

Läste någonstans att håret ska vara lite vilt och lockarna en smula ostrukturerade i vår. Passar mitt hår perfekt! :dance:
Efter balsamtvätten idag kramade jag i nykokt linfrögelé spetsad med några korn epsomsalt. Blåste håret nästan torrt med diffuserfön och huvudet uppochner för maximal volym. Såhär blev resultatet:
LH120121B#1.jpg

LH120121P#2.jpg

LH120121P#4.jpg
Linnéa H

Inläggav Elinen » lör 21 jan 2012, 23:09

Snyggt! :whistle: :D
no poo sen september 2010 * 2a/2b - m - ii/iii

tvätt: balsamtvättar med garant såklart varvat med SLS-fria schampotvättar
vårdande: garant såklart efter schampotvättarna
annnat jag gör: sköljer kallt, sköljer surt, balsam i topparna efter tvätt
Användarvisningsbild
Elinen

Inläggav Linnéa H » sön 22 jan 2012, 16:46

Tackar, tackar! :romance-heartsmiley: (Kakao-Maizenablandningen funkar förresten kanonbra som torrschampo - tack för tipset! :D )
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » mån 30 jan 2012, 13:21

Frisörbesök idag. Kändes som en välbehövlig energikick - särskilt som jag vaknade med taggtrådskänsla i svalget imorse... :handgestures-thumbdown:
Fick även denna gång beröm för hårets kondition och färg! :dance:
Ville ju ha en liten förändring och efter en stunds fundering tillsammans med min frisör kom vi fram till att en graderad sidolugg nog var det bästa alternativet, eftersom jag vill behålla längden och slippa jobba med plattång. Sidohåret klipptes upp ordentligt för en snygg linje. Håret lättfönades rakt, men jag kommer att kunna ha det vågigt/lockigt också. Såhär blev resultatet:
LH120130#2.jpg

LH120130#3.jpg

LH120130B#2.jpg
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » lör 04 feb 2012, 20:17

Ploppade håret för första gången efter frisörbesöket. Fick blöta luggen och forma om den efter ploppningen. Torkade håret nästan torrt med diffuserfön, kramade i lite mer linfrögelé och lugnade ner några spretiga strån med lite vatten.
LH120204B#1.jpg

LH120204#3.jpg
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » sön 19 feb 2012, 00:42

Hennade håret och fick bort en ful 4-veckors utväxt full av åldrande, kritvita strån. Riktigt välbehövligt och rena energikicken! Kan verkligen behöva det efter att ha legat däckad med feber och tokhosta i över en vecka.

Har lite svårt att styla min nya frisyr. De korta passéerna kring ansiktet tenderar att leva sitt eget liv och spreta rakt ut. Tror att det kommer att lugna ner sig i takt med att håret växer, men det är värt att komma ihåg inför framtida frisörbesök.
LH120219#2.jpg
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » ons 22 feb 2012, 23:23

Luggen har blivit lite för lång och i väntan på nästa klipptid som är om sisådär 5 veckor, försöker jag hitta på andra stylingalternativ. Har hittills varit ganska dålig på att använda hårspännen, men idag sprang jag på den här skönheten på KappAhls slutrea och föll pladask! :romance-heartsfade:
LH120222#2.jpg

LH120222#4.jpg
Linnéa H

Inläggav Linnéa H » sön 04 mar 2012, 23:35

Hennade utväxten ikväll. Det skonade badrumsinredningen mycket mer än en helfärgning! Använder fortfarande Herbiques kopparröda henna och den mattas med tiden, eftersom den inte är BAQ. Men på 2 veckor har det inte hänt så mycket, så jag fick ingen skarv.

Det var längesen jag kramade fram lockarna ordentligt, men nu var det dax! Kokade en sats linfrögelé spetsad med lite psylliumfrö och epsomsalt och krattade in i håret. Torkade med diffuserfön och kramade ur stelheten med en yttepyttegnutta kokosolja i handflatorna. Fick fin glans och bra volym.
LH120304.jpg
Linnéa H

FöregåendeNästa

Återgå till Bilder