Vilken hårtyp?

Visa din hårförvandling, få hjälp att klassificera lockarna osv.

Vilken hårtyp?

Inläggav emma-vsm » tis 16 aug 2011, 19:28

Hej!
Jag har precis börjat med BM men känner redan att det här kommer vara något för mig! :P

Men, jag behöver hjälp av er veteraner att bedöma min hårtyp:

Bild

Detta är dag 2, efter sista schampotvätt och lite experimenterande med olivolja :D
emma-vsm

Re: Vilken hårtyp?

Inläggav Linnéa H » ons 24 aug 2011, 21:16

Vilket vackert hår du har!
Jag är visserligen ingen veteran på det här forumet, men tycker att du ser ut att ha ett 2C-hår, precis som jag. :)
Lycka till med bm!
hårtyp: 2C/M/iii
I princip schampofri sedan:110731
Tvätt & vård: varierar, just nu TRESemmé Naturals, me like!
Leave-in: AV eller olja beroende på hårets behov
Styling: KCCC fr o m 120915, eller Linfrögel m epsomsalt
Färg: Henna
Linnéa H

Inläggav emma-vsm » ons 24 aug 2011, 22:22

Åh tack! Jag blir så glad, tidigare har jag aldrig fått komplimanger för mitt hår men nu är det flera som kommenterat det :) Måste bero på BM ;)

Kanske har jag 2 C hår, vissa saker i beskrivningen känns inte bekant (mitt hår verkar tex gilla oljor) men å andra sidan har jag inte hunnit experimentera så mycket än, kanske kan jag hitta produkter som passar ännu bättre!

Nu ska jag bara få det att växa också :confusion-scratchheadyellow:
emma-vsm

Inläggav Linnéa H » fre 26 aug 2011, 21:21

Ju kraftigare, tjockare och vågigare håret är, desto tyngre produkter tål det. Det handlar väl mest om proportioner och mängd. Mitt drygt axellånga uppklippta hår gillar oxå oljor, men nöjer sig med 7-8 droppar fördelat i topparna, medan min kollega som har 3C-hår kan smacka i minst ett par matskedar i sitt korta hår utan att det ser fett och tungt ut.
Håret kan ju dessutom ändra sig ganska mycket i början av bm. Det kanske gömmer sig en massa spirallockar i ditt hår som kommer fram så småningom. (Har du testat att "ploppa" håret?) Lyssna på ditt hår och lycka till i produktjakten! :D

Hur snabbt håret växer är till stor del genetiskt betingat, men man kan hjälpa naturen på traven. Näringsriktig kost och god blodcirkulation är a och o. Regelbunden skalpmassage kan därför göra underverk. Kosttillskott som siliceagel och livsmedel som är rika på järn, b-vitaminer och e-vitamin är bra för hår, hud och naglar.
Minska friktionen och slitaget på håret genom att sova på sidenörngott. Lyxigt och skönt mot kinden dessutom! :handgestures-thumbupleft:
Om du inte redan gör det: börja använda microfiberhandduk när du har tvättat håret och klipp topparna regelbundet. Vill du ha ännu fler tips finns det en tråd som heter nå't i stil med "Jakten på långt hår". Ska bli spännande att följa din resa!
Linnéa H

Inläggav emma-vsm » sön 28 aug 2011, 18:36

Tack för ditt utförliga svar!

På bilden har jag ploppat håret (eller försökt iaf) och visst kommer det fram en och annan skruvlock i nacken :)

Jag använder en diskhandduk (bomull) nu men kanske borde köpa en i microfiber.. Vart hittar jag?

Igår hennade jag håret och blev fantastiskt nöjd! Har innan färgat rött hos frisören men efter att ha läst här bestämde jag mig för att testa (bild finns i "vi som hennat håret).

Ibland undrar jag om jag har några autistiska drag med tanke på mitt nya, totala engagemang i mitt hår som upptar mer och mer av min tid :? :D
emma-vsm

Inläggav Linnéa H » sön 28 aug 2011, 21:31

Kökshandduk kan funka det med. Om det är svårt att samla allt hår i den, kan du testa att använda en stor t-shirt. Det viktigaste är att ytan är slät, för att undvika friss. Jag köper både sidenörngott och microfiberbadlakan (finns i olika kvaliteter) på Siden-Selma (butiker i Stockholm och Uppsala, samt nätbutik). Mitt hår blir bäst om jag använder dubbla badlakan med viskos/siden-kvaliteten närmast håret, eftersom den är slätast och ett i 100% viskos utanpå för stabiliteten. (Använder enzymfritt fintvättmedel till sidengrejerna - det är viktigt.) Jag har sett att några köper sina microfiberhanddukar/badlakan på Stadium och liknande och är nöjda med dem.

Kikade på din hennaförvandling - snyggt! Välkommen till hennamaffian! :D önskar Linnéa,
som snart får gå till en naprapat p g a lockig.se-missbruk ;)
Linnéa H

Återgå till Bilder